אלה
משרד החינוך החליט: הבנקים ילמדו את הילדים שלנו חינוך פיננסי
by
, 14.05.2017 at 18:27
ממבחני פיזה של ה-OECD שהתפרסמו בשנת 2014 עלה כי לתלמידי ישראל כישורים נמוכים במיוחד בנושאים פיננסיים וידע מוגבל גם בהבנת מושגים בסיסיים בכלכלה
משרד החינוך מעביר את האחריות על חינוך פיננסי בבתי הספר לבנקים. במסגרת יוזמה חדשה של משרד החינוך ובנק ישראל, יגיעו נציגי הבנקים בישראל לכיתות הלימוד ויעבירו תכנים הקשורים למערכת הבנקאית, חיסכון ומושגים בכלכלה. הדבר ייעשה במסגרת "חודש חינוך פיננסי במערכת החינוך", שייערך בנובמבר השנה בקרב תלמידי כיתות ט', אשר הגיעו לגיל שבו ניתן לפתוח חשבון בנק.
מדריכים חיצוניים מטעם הבנקים יגיעו לבתי הספר ויעבירו שיעורים בנושא ניהול תקציב, חיסכון, מושגי יסוד פינננסיים ואמצעי תשלום. התכנים, שיפותחו בבנק ישראל, לא יילמדו בכל בתי הספר בארץ, אלא רק בבתי ספר שיגישו מועמדות במשרד החינוך.
בעשור האחרון מעביר משרד החינוך תחומי אחריות משמעותיים לגופים פרטיים, לעתים בעלי כוונות רווח, הפעם לנציגי הבנקים בישראל, שיעבירו את הידע הפיננסי לתלמידים במקום מוריהם. כך שהגורמים הראשונים שיסיברו לנערים בבתי הספר על התנהלות כלכלית נכונה יהיו גופים עסקיים בעלי אינטרס. כיום, משרד החינוך מעביר תוכנית לחינוך פיננסי בגיל מאוחר יותר, בכיתות י', אך בשלב זה היא מועברת באופן מצומצם ב-106 בתי ספר ברחבי הארץ.
מדובר בתחום לימוד משמעותי עבור המשך חייהם של התלמידים, והחשש מהמהלך שכזה הוא שהבנקים לא יציגו בפני התלמידים את התמונה המלאה בנושאים שונים הקשורים לצרכנות פיננסית כמו למשל, ריביות, הלוואות והשקעה במכשירים פיננסיים שאינם דרך הבנקים. זאת, במיוחד כאשר ישנם גורמים נוספים במדינה שיכולים להעביר לתלמידים ידע כלכלי כמו למשל משרד האוצר או רשות ניירות ערך. עם זאת, מבנק ישראל נמסר כי חומר הלימוד במסגרת התוכנית יפותח על ידי הבנק ויהיה אחיד בכל בתי הספר שישתתפו בתוכנית. ממשרד החינוך נמסר כי התכנים שיועברו בבתי הספר יקבלו את אישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל ואת משרד החינוך.
מדובר בתחום לימוד משמעותי עבור המשך חייהם של התלמידים, והחשש מהמהלך שכזה הוא שהבנקים לא יציגו בפני התלמידים את התמונה המלאה בנושאים שונים הקשורים לצרכנות פיננסית כמו למשל, ריביות, הלוואות והשקעה במכשירים פיננסיים שאינם דרך הבנקים. זאת, במיוחד כאשר ישנם גורמים נוספים במדינה שיכולים להעביר לתלמידים ידע כלכלי כמו למשל משרד האוצר או רשות ניירות ערך. מנגד, ממשרד החינוך נמסר כי התכנים שיועברו בבתי הספר יקבלו את אישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל ואת משרד החינוך.
בעבר אישר משרד החינוך לבנק הפועלים לפתוח אתר בנושא חינוך פיננסי המיועד לתלמידים, לידיעות אחרונות לשתף פעולה עם בתי ספר שמדיפיסים עיתון בית ספרי, לחברת יוניליוור להעביר תוכנית לימודים על תזונה נכונה, ולחברת מגה להעביר תוכנית לימודים על צרכנות.
יו"ר מרצ, זהבה גלאון, פנתה בתגובה לשר החינוך נפתלי בנט, במכתב בו קראה לו לבטל את התוכנית. "הגם שהמטרה ראויה ביותר, בלתי מתקבל על הדעת שבנקים בעלי אינטרס מסחרי מובהק ייכנסו לבתי הספר ויילמדו תכנים שעשויים להועיל להם באופן ישיר. לא רק שמערכת החינוך פונה לקיבוץ נדבות במקום לקחת אחריות על תחום החינוך הפיננסי בעצמה - היא אף פונה למערכת הבנקאות הריכוזית בקיבוץ הנדבות". לדבריה, "האם יילמדו את התלמידים שתחרות במערכת הבנקאות חשובה? האם ילמדו את התלמידים כיצד להשוות בין גובה העמלות בכל בנק וכיצד לעבור מבנק יקר לזול? כל מי שעיניו בראשו מבין שיש פסול בכך שנציגי בנקים ילמדו את תלמידי מערכת החינוך התנהלות פיננסית תקינה".
עם זאת, גורמים בבנק ישראל ובמשרד החינוך אמרו כי הם נוקטים בפעולות משמעותיות כדי לוודא שהתוכנית תהיה איכותית ואוביקטיבית. לדבריהם, צוות שיכלול את נציגי בנק ישראל, משרד החינוך, ההורים והתלמידים יאשר את תכני התוכנית. כמו כן, הצוות יבצע ביקורת במהלך השיעורים ויפקח על התכנים שמועברים בהם ובין היתר יוודא כי נציגי הבנקים לא משתמשים בסמלים הקשורים למיתוג הבנק. כאשר בנק ישראל יהיה אחראי על הדרכת הבנקאים שישתתפו בתוכנית.
מבנק ישראל נמסר כי "מדובר בפעילות ייחודית במינה אשר מתבצעת בפיקוח מלא של משרד החינוך ובנק ישראל. כמו כן, במהלך הפעילות נוכח תמיד מורה בכיתה ובחלק מהכיתות בנוסף גם נציגי הפיקוח על הבנקים ומשרד החינוך. חשוב להבין כי התכנים שיועברו יהיו זהים ואחידים בכל בתי הספר. המדריכים אשר ייבחרו בקפידה יעברו הדרכות מקיפות לקראת ההשתתפות בפעילות, הן באשר לתכנים עצמם והן באשר לאופי העברתם. מיותר לציין שהם יעבירו את התכנים מבלי להיות משויכים לבנק כזה או אחר, אלא כנציגי המערכת הבנקאית בכללותה. בשבוע המודעות הפיננסית שהתקיים בשנה שעברה לציבור הרחב, באמצעות נציגי הבנקים, בוצעה בקרה דומה על התכנים על ידי הפיקוח על הבנקים ולא הועברו שום תכנים שיווקיים אלא חומר מקצועי בלבד. מדובר בהזדמנות להקנות לבני הנוער כלים וכישורים פיננסים, בפריסה ארצית. הפעילות היא על טהרת החינוך הפיננסי, ובעלת חשיבות עליונה לה נרתמים גורמים רבים אשר מכירים בחשיבותה ורוצים בהצלחתה".
היוזמה התקבלה על רקע הידע הנמוך של התלמידים בישראל בנושאים כלכליים - אפילו בסיסיים - ומאחר שמשרד החינוך לא יזם עד כה מהלך ארצי להכנת התלמידים לחיים הבוגרים במסגרת מערכת השעות הרגילה בבתי הספר.
ממבחני פיזה של ה-OECD שהתפרסמו בשנת 2014 עלה כי לתלמידי ישראל כישורים נמוכים במיוחד בנושאים פיננסיים וידע מוגבל גם בהבנת מושגים בסיסיים בכלכלה. שיעור התלמידים הישראלים שנכשלו בשאלות הנוגעות למונחים כלכליים היה הגבוה ביותר מכל מדינות ה-OECD. במבחן נבדקו מושגים כמו ריבית ואינפלציה, יכולת לחשב אחוזים, להמיר ערכי מטבעות, להבין נוסח של חוזה ולהבין פעולות פיננסיות כמו לקיחת הלוואה.
הציון הממוצע של תלמידי ישראל, שרובם למדו בכיתה י' כשנבחנו במבחן של OECD, היה 476 (בסולם של 200–800 נקודות). הציון נמוך ב–24 נקודות מהציון הממוצע ב-13 מדינות OECD שהשתתפו במחקר. ישראל דורגה במקום 15 מבין 18 המדינות והקהילות שהשתתפו במבחן. רק לתלמידי סלובקיה, איטליה וקולומביה היו ציונים נמוכים יותר.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מסר כי "בוגר של מערכת החינוך צריך להכיר מושגי יסוד פיננסיים, ובתכנית הזו, יחד עם תכניות מערכתיות נוספות, יש כדי להעניק לתלמידים את מושגי היסוד החיוניים הללו".
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה כי "הפיקוח על הבנקים רואה חשיבות רבה בהקניית הבנה פיננסית, המהווה כישור חיים בסיסי, שיסייע לנערים בגיל ההתבגרות ולאחר מכן בחייהם הבוגרים. שליטה בהוצאות, הכרת אמצעי התשלום השונים, צרכנות פיננסית נבונה תוך הבנת העלויות - הינם חלק מהמידע שנרצה להקנות לבני נוער, שהגיעו לגיל בו הם רשאים לפתוח חשבון בנק".
(themarker)