עופר נקש
לבחור בסביבה
by
, 17.10.2012 at 15:37
חוות דעתושל פרופסור ב. דָלִינְגֵר: PhD ייעודו של האדם הוא לא בהסתגלות לסביבה, אלא בעשייה, ביצירה, בשינוי הסביבה. התפתחותה של המחשבה הפדגוגית מביאה לדימוי של כזאת פדגוגיה, שיוצרת תנאים להתפתחות האדם שבאדם.מִדור לדור ובמשך אלפי שנות התפתחות הגענו למצב מאוד מיוחד, שאנחנו נמצאים כבר כחברה כללית, אפילו גלובלית אינטגרלית, על פני כדור הארץ. שאנחנו בעלי ידע ויכולות. במשך ההתפתחות שלנו קיבלנו כוחות, שכל ורגש שלא היו לנו קודם, להרבה דברים.במהלך ההתפתחות שלנו אנחנו משנים את החיים, מסדרים אותם שיהיו לנו נוחים יותר, עד כמה שאפשר. משנים את החברה, את חיי המשפחה, את החינוך והתרבות, את היחס בין בני האדם. למעשה אנחנו משתדלים להביא את עצמנו למצב הנוח, הטוב. לפי המשיכה הטבעית שקיימת בכל אחד מאיתנו, כי כולנו בסך הכול רצון ליהנות מהחיים. כמובן שמדובר על תהליך התפתחות הדרגתית, כשבכל פעם אנחנו משתמשים באמצעים שעומדים לרשותנו.באמצעות המדע אנחנו לומדים את הטבע, כיצד להפיק ממנו תועלת, כדוגמאות. אילו דוגמאות אפשר לקבל מהטבע, ולארגן את עצמנו בהתאם. למשל, מהציפור למדנו איך לפתח את המטוס.רכשנו ידיעות על חוקי הטבע בכדי לשמור על עצמנו. למשל,מזג האוויר, וכך להתאים את הצרכים הנדרשים בהתאם לעונות השנה.רכשנו ידיעות במה האדם תלוי בטבע, וארגנו לעצמנו רפואות, תרופות, טכנולוגיה ביתית, וכן הלאה. כך האדם תמיד דואג לסדר לעצמו סביבה כמה שיותר נוחה וטובה.בזה אנחנו משתדלים להמנע מייסורים פרטיים וגם גלובליים. אנחנו משתדלים להתקדם לטוב, ליהנות מכל מצב, כך טבע האדם. ולצורך כך אנחנו משתדלים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו.אנחנו רואים שבסך הכל אנחנו מתפתחים על ידי דחף פנימי, מתוכנו. בכל רגע, בכל שלב, מתפתח רצון חדש, ואז לפי זה אנחנו נמשכים. כמו אצל הילדים, התינוקות, שכל הזמן נמצאים תחת דחף טבעי לגלות את עצמם ואת הסביבה שלהם.אנחנו מחלקים את כל הנטיות שלנו לאוכל, מין, משפחה, הדברים הבסיסיים, כחלק מהחי. וחוץ מזה, אנחנו בני האנוש, רוצים גם משהו ששייך למין האדם, כסף, כבוד, שליטה, מושכלות, תרבות, חינוך, דת. ועוד הרבה דברים נוספים, שאנחנו מפתחים מעצמנו.בכל אחד מאיתנו התכונות, אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, שליטה, ומושכלות, נמצאות במורכבות שונה. וכל אחד משתדל לממש את הנטיות הללו לפי היכולת שלו. זה כבר תלוי בגורמים נוספים שבכללות נקראים סביבה, המשפחה, החברים, החינוך.וגם השימוש של כל הנטיות הטבעיות מרמת הגוף, מרמת החי, וגם מרמת המדבר, תלוי בסביבה. כלומר אילו נטיות אנחנו מפתחים יותר ואילו פחות.לכן אנחנו צריכים בהקדם לבוחר את הסביבה, כגורם להתפתחות האדם. למעשה בזה תלוי כל העתיד של האדם. כאשר אנחנו משנים את החברה, בזה אנחנו משנים את האופי שלנו, את הרצון שלנו, ההסתכלות שלנו, היחס על החיים.החינוך, מה שאנחנו צריכים ללמד וללמוד, זה צורות הסביבה, ועד כמה אנחנו מתפתחים על ידם. שכל אחד יקבל יכולת להיכנס לסביבה לפי הנטיות שלו, לפי האופי שלו, כדי לפתח את עצמו בצורה המועילה ביותר בחייו, כדי להיות האדם המושלם בכמה שמסוגל.אנחנו נמצאים כל הזמן במצב של תנאים פנימיים, גנים, נטיות, שאני מקבל במשך השנים הראשונות ליד האימא, ואחר כך על יד הסביבה. גני ילדים, חוגים, בתי ספר, וכן הלאה. וכאן חשוב לפתח שלכל אחד יהיה מבחר כדי לממש את כל הפוטנציאל שיש באדם.שיהיה אדם עשיר בפנימיות שלו. שידע מוסיקה וספרות, תיאטרון ותרבות, שידע לנהל חיי משפחה, איך לחנך ילדים, איך להתייחס נכון לזוגתו, לחברים שלו, בעבודה, בכל מקום. ואת כל זה ועוד אנחנו צריכים ללמוד מגיל צעיר. בעיקר על ידי דוגמאות.על ידי הסביבה המתאימה, אפשר ללמוד כללי התנהגות טובים ונוחים ליתר בני האדם, שעל ידם נרוויח תועלת ושגשוג. לדעת להתנהל נכון בין הנטיות הטבעיות מצד אחד, ומצד שני, העיקרי, איך פועלת הסביבה על הנטיות הטבעיות האלה. שבהם אני אגיע ליתר ביטחון, ליתר נוחות, למצב הטוב האפשרי. ודבר שני אנחנו צריכים ללמוד איך להתייחס לחברה האנושית.לכן ההתפתחות העיקרית שחסרה לנו, זה חינוך והסתכלות מועילה על החיים, איך לשנות את עצמנו למצב הטוב,על ידי דאגה לסביבה, שהיא תשנה אותנו לטוב. כי סביבה שעוזרת ותומכת בי, זו סביבה שגם יכולה לשנות בי ערכים, בהתאם למטרות החדשות שאני קובע. לכן כל העתיד של האדם תלוי אך ורק בבחירת הסביבה, בבניית הסביבה.