x
  • עדיף מאוחר: בנק ישראל עובר ל-QE, ירכוש אג"ח ויזרים כסף לריפו

    מטרתו של הבנק, שירכוש אג"ח בשוק המשני ויבצע עסקאות בשוק הריפו, היא למתן את התנודתיות ולהגדיל נזילות בשווקים




    לאחר אחד השבועות הקשים בתולדות הבורסה הישראלית, שבו ירדה בלמעלה מ-18.6%, ולנוכח הפגיעה המשמעותית במשק בעקבות ההשבתה, בנק ישראל הודיע על שורה של מהלכים, שדה פקטו מהווים הרחבה כמותית. אלה נועדו, על פניו, להכניס יציבות לשווקים לנוכח ההאטה המשמעותית המסתמנת נוכח משבר הקורונה. זאת לאחר ביקורת גוברת על חוסר המעש של הבנק לנוכח המצב בשוק.


    בהודעת הבנק נמסר כי "בנק ישראל יפעל בשוק הפתוח וירכוש בשוק המשני אג"ח ממשלתיות מסוגים שונים ולתקופות שונות לפדיון בכמויות הנדרשות על מנת לוודא ששוק האג"ח הממשלתי מתפקד כיאות. בנוסף, בנק ישראל יבצע עסקות ריפו עם אג"ח ממשלתי כבטוחה מול מוסדות פיננסיים".


    לטענת הבנק, מטרת צעדים אלו היא למתן את התנודתיות החריגה ולהגדיל את הנזילות בשווקים הפיננסים שבהם פועלים הגופים הפיננסיים השונים, העסקים ומשקי הבית. בנוסף, צעדים אלו יגבירו את האפקטיביות של המדיניות המוניטרית - הם יחזקו את התמסורת מהריבית שקובעת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל גם לשיעורי הריבית לטווחים הארוכים יותר.


    "כלים אלו מתווספים למכלול הכלים בהם בנק ישראל משתמש על מנת להשיג את מטרותיו: יציבות מחירים, תמיכה במדיניות הכלכלית של הממשלה וביציבות המערכת הפיננסית.


    בנק ישראל יבחן מעת לעת את דרכי הפעולה בכלים אלו ויתאים אותן לפי הצורך", נכתב בהודעה.


    כאמור, בשבוע שעבר, לנוכח עיוותים בשוק האג"ח, בראיון שהעניק לביזפורטל, מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, קרא להתערבות של בנק ישראל. גם פה, מעל גבי האתר העברנו ביקורת, שהבנק עסוק מדי ברכישות בחו"ל ורכישת מט"ח לייצוב הדולר מול השקל, אך לא מתערב לטובת ייצוב השווקים בישראל.

    עדיף מאוחר מאשר אף פעם


    הודעתו של בנק ישראל, מבורכת אמנם, אך הייתה צריכה להיעשות כבר בשבוע שעבר - לפחות. בעוד בארצות הברית הזרימו טריליון וחצי דולר לשוק הריפו ובאירופה ביומיים, הבנק האירופאי (ECB) ביצע הרחבה כמותית כבר בשנה שעברה. עד כדי כך, שכריסטין לאגארד, נציבת ה-ECB הודיעה בחודש שעבר שאין לה כמעט כלים להתמודד עם המשבר.


    בשל הריביות הנמוכות, במרבית הבנקים המרכזיים נותרו מעט מאוד כלים לבצע זריקת אדרנלין לשוק העולמי המאט נוכח התפרצות משבר הקורונה. בישראל לעומת זאת, ישנם יותר כלים לעבוד עמם. אפילו מאז המשבר הגדול של 2008 הכלכלה הישראלית היא יחסית יציבה והרגולטורים לא נאלצו, פרט להתערבות בשוק המט"ח, לבצע כמעט צעדים פרט להורדה סמלית של הריבית.


    אז נכון, היינו מצפים להתערבות יותר מהירה של הבנק נוכח ההתפתחויות. אבל הצעדים הללו צפויים להשפיע לחיוב על השוק בימים הקרובים, כך שבמקרה הזה, עדיין, פעמים עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

    מקור המאמר: ביזפורטל

    קישור למאמר המקורי
  • נתוני מסחר

  • מובילי צפיות ומעקב

    משתמש מספר עוקבים מספר צפיות
    תיקי מניות של חברי האתר
  • המניות הפופולאריות באתר

    דירוג שם מנייה מס' מנייה

    אין לך הרשאה

    אין לך הרשאה

  • תגובות אחרונות בתיקי המניות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות