עיקרי הדברים:

  1. עד כה השפעתו של מבצע 'צוק איתן' וההסלמה הביטחונית נמוכה על פעילות שוק ההון בישראל. אולם ההידרדרות הביטחונית תופסת את השוק בנקודה רגישה של שינוי כיוון ועשויה להאיץ תהליכים של עליית תשואות ומרווחים ותיקון בשוק המניות. יש לזכור שאירועים מסוג זה נוטים להשפיע על השוק בטווח הקצר מאוד בלבד (שעות עד ימים) ולאחר מכן השוק חוזר למסלולו הכלכלי. יחד עם זאת, הימשכות המבצע תביא להשפעה גם על הכלכלה הריאלית וההערכות מדברות על פגיעה של 0.3%-0.5% בצמיחה.
  2. נתונים חיוביים מגיעים מארה"ב ומחזירים את האופטימיות בשווקים. הצמיחה ברבעון השני עלתה מעל הציפיות ל-4% במונחים שנתיים. ההודעה על צמצום והפסקה צפויה של ההזרמות לשוק מעידה על עוצמת השיפור הכלכלי.
  3. באירופה נתונים מעורבים מעלים שוב את החשש שמשבר החוב של 2011 עדיין איתנו ועשוי להשפיע על כלכלות בגוש בשנים הקרובות. בריטניה וגרמניה ממשיכות להוביל בנתונים ובביצועים ומהוות יעד השקעה מועדף באירופה. המשבר עם רוסיה גם הוא מעיב על הכלכלה האירופאית.
  4. כצפוי הפלת המטוס המלזי ע"י הרוסים באוקראינה הובילה להקשחת הסנקציות על רוסיה ולהחרפה מחודשת במשבר הרוסי אוקראיני. לצד משבר זה על מדינות המערב להתמודד גם עם המשבר בעירק וסוריה וכן עם האירועים ברצועת עזה. אירועים שיש ביכולתם להשפיע על הכלכלה העולמית ובעיקר להשפיע על מחירי האנרגיה בעולם.
  5. אגרות החוב הממשלתיות ממשיכות לנוע קדימה על רקע הריבית הנמוכה, הנזילות הגבוהה בשווקים והיעדר האלטרנטיבות.
  6. מחזורי המסחר בבורסה בת"א שוברים שיאים שליליים. מדובר בנתון מדאיג במיוחד שעשוי להאיץ מימושים עתידיים ולדחוק משקיעים רבים, בעיקר זרים, מחוץ לשוק הישראלי. פעם נוספת אנו עדים למהלכי הסרק שביצעו הבורסה ורשות ני"ע להאריך את שעות המסחר, מהלך עם מחיר יקר למשק ותועלת אפסית. מצופה מראשי הבורסה ורשות ניירות ערך לפעול באופן מידי לשיפור רמת הסחירות והמגוון בבורסה בת"א.
  7. למרות האירועים מדד הפחד (VIX), שהומצא ע"י פרופ' דן גלאי (יו"ר סיגמא בית השקעות) בשנות ה-80, נסחר ברמות נמוכות גם בישראל וגם בארה"ב וזאת למרות עליות בשבוע האחרון על רקע המבצע הצבאי. המשמעות היא כי הפעילים בשוק לא צופים לירידות שערים בטווח של חודש-חודשיים קדימה.


המלצות עיקריות:
1. מומלץ לצמצם מח"מ לטווח של 3-3.5
2. חשיפה מניתית ברמה גבוהה אך לא מקסימלית מחשש למימושים בשווקים ואפשרות לניצול הזדמנויות. חשיפה מומלצת של כ-80%-85% מהמדיניות. עיקר החשיפה לשווקים בחו"ל – ארה"ב ואירופה.
3. אג"ח קונצרני סביב דירוג A אחרי בחינה סלקטיבית של הנייר ושימת דגש מיוחד על מרווח הסיכון והתשואה לפדיון.
4. הגדלת רכיב ריבית משתנה בתיקים.
5. הסטת רכיב מהתיק לנזילות וכניסה להנפקות וניצול הזדמנויות בשוק.
6. מט"ח – המשך עדיפות לחשיפה לשקל




סיכום שבועי לשוק ההון 27.07.14-31.07.14
כללי
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגידה קרנית פלוג הודיעה ביום שני כי הריבית לחודש אוגוסט תרד ב-0.25% לרמה של 0.5%. הוועדה נימקה את החלטתה בכך שמבצע 'צוק איתן' יאט ככל הנראה את קצב הצמיחה במשק הישראלי. ניתנו גם נימוקים אשר אינם קשורים למצב הבטחוני כגון חולשת יצוא הסחורות על רקע האטה עולמית, ההאטה בצריכה הפרטית והרצון להאט את התחזקות השקל. הוועדה ציינה כי מבצעים בהיקף דומה הסתכמו בפגיעה מאקרו-כלכלית מתונה יחסית, בהיקף של כ-0.5% מהתוצר.
מכון היצוא הודיע כי חלה ירידה של 7% ביצוא מישראל ל-13.6 מיליארד דולר במהלך הרבעון השני. בדו"ח שפורסם ניתן לראות כי הירידה ביצוא מאפיינת כמעט את כלל הסקטורים. סקטור הכימיקלים ספג את הירידה החדה ביותר, כ-13%, ואילו סקטור התרופות איזן מעט את התמונה ע"י עליה של כ-10%. היצואנים טוענים כי השקל החזק הוא אחת מהסיבות המרכזיות לירידה ביצוא וכי הירידה הקונסיסטנטית ביצוא לארה"ב מעלה "תמונה מדאיגה" כלשונם. בנוסף, הלמ"ס פרסם כי שיעור האבטלה בישראל עלתה מ-6% בחודש מאי ל-6.3% בחודש יוני. קיים חשש כי שיעור האבטלה יעלה מעט בחודש יולי בעיקר עקב פיטורים בעסקים קטנים בדרום עקב מבצע 'צוק איתן'.
האיחוד האירופי וארה"ב הודיעו השבוע כי יגבירו את הסנקציות הכלכליות על רוסיה. הסנקציות החדשות כוללות איסור מסחר באג"ח אירופאי לבנקים בבעלות ממשלת רוסיה, הגבלת סחר בתחום ציוד העזר לנפט ברוסיה, סנקציות בתחום הרכש הצבאי וסנקציות נקודתיות למספר בנקים רוסים. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר כי המערב ורוסיה אינם בדרך למלחמה קרה נוספת אך מנגד יש לנקוט בצעדים על מנת למחות על התמיכה של רוסיה במורדים באוקראינה. להערכתנו, הסנקציות הנוכחיות לא יפגעו מהותית בכלכלה הריאלית בטווח הקצר ברוסיה אך מנגד רמת המתיחות הגוברת עשויה להשפיע על השווקים הפיננסים באירופה. בנוסף השבוע בית המשפט לבוררות בהאג קבע כי ממשלת רוסיה תפצה את בעלי תאגיד הנפט יוקוס ב-50 מיליארד דולר, דבר אשר הוסיף למתיחות.
האינפלציה במדינות ה-G20 אשר מרכזות כ-90% מפעילות הכלכלה העולמית ירדה ב-0.1% במהלך חודש יוני לרמה של 2.9%. במדינות ה-OECD האינפלציה נשארה על שיעור של 2.1%. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה את סין בנוגע לתכנית התמריצים שלה בשל העובדה כי היא יכולה לגרום לניפוח מחירים בשווקים הפיננסים ובנדל"ן במדינה. הקרן קראה לסין להוריד את יעד הצמיחה ב-2015 לרמות יותר נמוכות, בין 6.5%-7%.
ארה"ב
נתוני הצמיחה הראשוניים מראים על צמיחה חדה בשיעור של 4% ברבעון השני של 2014. נתון זה מעודד במיוחד אחרי הנתונים החלשים ברבעון הראשון שהראו על התכווצות הכלכלה. בנוסף, הנתון מאשש את ההערכה הראשונית כי נתוני הרבעון הראשון הושפעו מאוד ממזג האוויר הקשה שפקד את ארה"ב בחורף האחרון. הקטר שהוביל את הצמיחה היה הוצאות הצרכנים אשר עלו ב-2.5%. קצב האינפלציה בחישוב שנתי עלה ל-2.3% ברבעון השני וזאת לעומת קצב של 1.4% ברבעון הראשון.
על רקע נתוני הצמיחה והאינפלציה המעודדים הפד הודיע כי הוא ממשיך לצמצם את קצב רכישות האג"ח שלו ב-10 מיליארד דולר נוספים וכעת הסכום החודשי יעמוד על 25 מיליארד דולר. בהחלטה זו נקבע כי שיעור הריבית ימשיך לעמוד על שיעור של 0.25%. יש לציין כי קצב הצמיחה והאינפלציה הוגדרו על ידי נגידת הפד כגורמים משמעותיים בנוגע למועד העלאת הריבית העתידית אך עקב שבריריות שוק התעסוקה הריבית לא צפויה לעלות בטווח הזמן הקרוב.
בחודש יולי נוספו 218 אלף משרות חדשות לפי סקר ADP, הנתון היה נמוך מהצפי הראשוני שעמד על 235 אלף משרות. עם זאת, שליש מהמשרות נוספו בעסקים קטנים, דבר אשר מעיד על התאוששות הכלכלה האמריקאית. בטחון הצרכנים בארה"ב עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007. מדד בטחון הצרכנים עלה לרמה של 90.9 ביולי וזאת לעומת רמה של 86.4 ביוני. הקריאה הייתה גבוהה גם מתחזית האנליסטים.
במהלך חודש יוני חלה ירידה של 1.1% במכירות בתים בארה"ב, דבר אשר איכזב את המשקיעים בעקבות העובדה כי זאת הירידה הראשונה זה 4 חודשים ובנוסף הצפי הראשוני עמד על עליה של 0.5%. מדד מנהלי הרכש של שיקאגו ירד בצורה חדה ל-52.6 נקודות ביולי וזאת לעומת קריאה של 62.6 נקודות ביוני וצפי שעמד על 63 נקודות. מספר דרישות האבטלה הראשוניות עלה מ-301 ל-302 אלף דרישות וזאת לעומת צפי שדווקא צפה קיטון במספר הדרישות ל-279,000.
אירופה
המדדים האירופאיים ירדו השבוע בחדות כאשר החברות אשר חשופות לשוק הרוסי ספגו את הירידות החדות ביותר עקב הסנקציות החדשות שארה"ב והאיחוד האירופי הטילו על רוסיה וההשפעות העלולות להתפתח מכך. מדד הדאקס צנח השבוע ב-5.96%, וגם מדד הקאק ירד השבוע ב-4.71%. יש לעקוב אחרי ההתפתחויות במשבר בין רוסיה למערב בנוגע לרכיב מניות חו"ל בתיק ההשקעות. כרגע, אין מקום לבצע שינוי בתיקים עקב ההתפתחויות אך אם הסנקציות יגברו והמתח יעלה יהיה מקום לשקול אלוקציה מחודשת.


כלכלת ספרד צמחה במהלך הרבעון השני ב-0.6%, הקצב המהיר ביותר מבין מדינות האיחוד. עם זאת מדד המחירים לצרכן ירד במהלך הרבעון ב-0.3%. בטחון הצרכנים בצרפת לא מצליח להתרומם ונותר על רמה של 86 נקודות. שיעור האבטלה האירופאי ירד במהלך חודש יוני ל-10.2%, רמתו הנמוכה מעל לשנתיים ואילו שיעור האבטלה בגוש היורו ירד ב-0.1% ל-11.5% בתקופה זו. בגרמניה אחוז האבטלה נותר על רמה של 6.7%. עם זאת, נתון חלש הגיע בגזרת האנלפציה אשר עלתה בחישוב שנתי רק ב-0.4% ביולי וזאת לעומת 0.5% ביוני.
מניות
מניית דורי בנייה, מקבוצת גזית גלוב, הייתה השבוע במוקד העניין. החברה דיווחה לבורסה כי היא צופה הפסד של 250-350 מיליון שקלים, הפסדים המתווספים להפסד של החברה ברבעון הראשון של 28 מיליון שקלים. בעקבות מצב החברה וחשש ליכולתה לפרוע את חובותיה היא צפויה להתמזג עם חברת האם, דורי קבוצה, אשר תרכוש את האגח"ים של החברה. מניית החברה ירדה בסיכום השבועי ב-46.28%. טבע פספסה את תחזית ההכנסות אך מנגד עקפה את תחזיות הרווח. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-1.05 מיליארד דולר וההכנסות עלו ל-5.05 מיליארד דולר, גידול של 2%. החברה העלתה את התחזית השנתית שלה. המניה ירדה השבוע ב-1.39%. לייבפרסון הציגה דוחות מצוינים במהלך יום חמישי. המכירות עלו ב-53% ברבעון השני של 2014 לעומת הרבעון המקביל ל-10.8 מיליון דולר ואילו הרווח הנקי עמד על 3.07 מיליון דולר. המניה הגיבה בעליה חדה במהלך יום חמישי של 19.18%.
אג"ח ממשלתי
שוק האג"ח הממשלתי ספג השבוע ירידות שערים. התשואה באגרת החוב האמריקאית ל-10 שנים לא השתנתה השבוע בצורה מהותית והיא נסגרה ביום שישי על רמה של 2.50. יש לציין כי בתחילת השבוע התשואה בארה"ב עלתה באופן עקבי, דבר אשר השפיע על האגרות הישראליות, אך התשואה ירדה בחדות במהלך יום שישי דבר אשר ישליך על המסחר בישראל בתחילת השבוע. הרקע לעליית התשואות בארה"ב במהלך השבוע היה נתוני המאקרו החזקים בארה"ב אשר עשויים להאיץ את מועד העלאת הריבית בארה"ב. להערכתנו, הריבית בארה"ב צפויה לעלות במהלך הרבעון הראשון של 2015 או לכל המאוחר ברבעון השני של השנה.עליית התשואות בארה"ב השפיעה על אגרות החוב הממשלתיות בישראל אשר גם בהן התשואה עלתה. להערכתנו, מבצע 'צוק איתן' לא ישפיע בצורה משמעותית על שוק האג"ח הממשלתי בישראל לכל אורך העקום.

אג"ח קונצרני
אגרות החוב הקונצרניות לא הגיבו בעליות משמעותיות לאחר הודעת הריבית במהלך יום שני משום שהורדת הריבית לא הייתה הפתעה עקב נתוני המאקרו החלשים לאחרונה, התחזקות השקל ומבצע 'צוק איתן'. בהמשך השבוע אגרות החוב ירדו על רקע החלשות האפיק הממשלתי יחד עם העובדה שאגרות החוב לא צפויות להניב רווחי הון נוספים עקב סביבת הריבית הנמוכה. דוחותיה הכספיים של
דורי מהווים איתות נוסף לסיכונים הרבים בחברות הנדל"ן הישראליות אשר התשואה למשקיעים אינה מספקת לעומת הסיכון לרוב ולראיה סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן הובילו את הירידות. סדרה א של החברה ירדה השבוע ב-3.25%. הדוחות החלשים לא השפיעו בצורה ניכרת על בעלת השליטה גזית גלוב וסדרה יא ירדה השבוע רק ב-0.19%.