מי שלמד את יסודות השיווק מכיר מושג שהתפתח בשנות ה-80 צרכנות האולטרה או האולטרה צרכן.
זהו צרכן שעיקר כספו בעצם מופנה לצרכים על קיומיים,הגשמה עצמית,איכות חיים וכדומה.מה שמוגדר במודל הצרכים של מסלואו כרובד העליון.
הימים שלאחר האינפלציה של אמצע שנות ה-80 בארץ התחילו להנביט את זרעי צרכנות האולטרה והצמיחה בתחילת שנות ה-90 ובעיקר זו ממחצית שנות האלפיים הביא צרכנות זו לשיא.
מה כוללת הצרכנות הזו:?
תפישה מותגית,הווה אומר קונים מותגים בלבד.למותג יש את ערך המותג והוא שווה הרבה כסף.
הגבר המטרוסקסואלי-העוסק בטיפוח עצמו וחזותו ומשלם בעבור כך כסף רב.
התפתחות תרבות הגורמה,מסעדות ,יינות וכדומה.
התפתחות הרפואה הפרטית ובפרט זו הפלסטיקה המנציחה נעורים.
תרבות הסלולארי וכרטיסי האשראי שהפכו את ישראל במונחים של צריכה לנפש לאחת מה-5 הגדולות בעולם בכל אחד מהתחומים הללו!!!
דיור לפי התפישה לוקיישן לוקיישן לוקיישן.
ןעוד ועוד.
צרכנות כזו גם נוצלה ע"י בעלי חברות ממולחים לזהות טרנדים צרכניים ולחבר את המוצר שלהם לפרזנטורים בשיא תהילתם.המשבר הנוכחי תפש את הישראלים בשיא צרכנות האולטרה.
ההלם שליווה את השלב הראשון שהגיע לשיאו בסוף 2008 ,החל אט אט להתפוגג והישראלי הסתגלן,
וכמו שהישראלי התרגל לחיות תחת שגרתת הקסאמים כך הוא החל לחיות תחת שגרת המיתון והאיום על התעסוקה וההכנסה.
אל תשכחו,האבטלה עדיין מייצגת חלק קטן ממעגל המועסקים.השכר שקוצץ אינו עולה על 10% ומכסה בעיקר בונוסים והטבות שלא שולמו השנה.
לכן,זר כי יזדמן למדינת ת"א בימים הללו,יטעה לחשוב שהמיתון אחרינו.
צרכן האולטרה הרואה בצרכנות את חזותו הוא וסלע קיומו לא ימהר לוותר על מכמני החיים.בוודאי לא בשלב הזה.נכון,יש וויתורים,נוסעים אולי פחות לחו"ל ולא לתקופות ארוכות.רכישות הבגדים וההנעלה מותנו,אך לא נעלמו.
מסעדות,אינן מלאות כתמול שלשום,אך אינן ריקות כמו לפני חודשיים שלושה.
לכן,צרכן האולטרה חוזר ומזכיר לנו,החיים לא נעצרו.
בוודאי לא כמו שמדווח מאירופה או מארה"ב ואפילו מנהטן.
לכן,כאשר תטיילו בימים הקרובים בנמל ת"א או שתזדמנו לאיזור אחד העם ביום חול לקראת הצהריים ואפילו למתחם עתידים,תתחילו לראות שוב מראות שמתחילים להזכיר עבר.
אל תטעו המיתון עדיין פה ובועט.הצרכן הישראלי פשוט הסתגל.
עד למשבר הבא.