x




מציג תוצאות 1 עד 8 מתוך 8

נושא: 29/3/09

  1. #1

    29/3/09

    השבוע בישראל היה ללא ספק השבוע הדרמטי והמפתיע ביותר בחודשים האחרונים. כל ההערכות המוקדמות של אנליסטים ובתי השקעות קרסו כלעומת גל עליות קיצוני בהיקפיו ובאלימותו. ההפתעה החלה כבר בראשון, משום שהצפי היה לירידות לאחר שני ימי ירידות רצופים בארה"ב. המסחר אמנם נפתח בירידות אך ככל שנקפו השעות המצב התהפך והצבע הירוק החל להשתלט. אתרים כלכליים רבים עשו את מה שהם רגילים לעשות תמיד כשמשהו הפוך לצפוי מתרחש, והאשימו את שחקני המעוף אך כמה שהם טעו... בפועל כל השחקנים ללא יוצא מן הכלל (ויש חודשים של משיכת חבלים) כיוונו לפקיעה באיזור 650, כפי שהערכתי שבוע שעבר. מפת הפוזיציות כיוונה לשם, השחקנים כיוונו לשם אך השוק קבע אחרת (דוגמא נוספת לכח המופרז המיוחס לשחקנים). העליות שהחלו בראשון הפכו לנסיקה של ממש תוך עליה משמעותית במחזורים ושבירת מחסום 713 הנקודות.
    מאחרי הקלעים של עולם המעוף התחולל הוריקן אדיר. מה שהתנהל עד אותו שלב כחודש מצוין ונינוח הפך תוך יומיים לאחד החודשים הגרועים בהיסטוריית האופציות. הפעם האחרונה בה התחוללו נזקים כספיים בהיקפים כאלה היה בירידה יומית של למעלה מ 5% יום לפני פקיעה, לפני כשנה וחצי. בתחילה היתה זו תכניתו של גייתנר שהפיחה בשוק תקוות חדשות לשינוי מגמה. שחקנים רבים המתינו למצב בו המדד יגיע ל700 ויתקל במכשול אך התכנית נתנה דחיפה משמעותית קדימה. בשלב הזה קרו שני דברים שתרמו אף הם ישירות להתחזקות השוק: הראשון הוא הוראת סגירת פוזיציות ע"י הבנקים בשל חוסר בטחונות של חלק מהשחקנים - עיקר הפגיעה היתה בכתיבת הקולים הרחוקים מהכסף, ואני מזכיר שרק לפני כשבועיים היה המדד ברמת 630 נקודות. קולים שנכתבו ללא מחשבה מוקדמת (700) ובחלק מהמקרים בצורה חשופה, הפכו לקולים עמוק בתוך הכסף המחייבים אלפי ₪ בטחונות עבור כל אופציה. אותה סגירת פוזיציות מוקדמת הובילה להחלשת הכוחות המעוניינים בפקיעה נמוכה ובעצם קיבעה את ההפסד של אותם שחקנים. השפעה חמורה מכך, היתה ניסיון ההתכסות של החלק הנותר שחשש שהפקיעה תהיה גבוהה מ 700 נקודות. התכסות זו הובילה לשורט סקוויז ולחיזוק המגמה.
    באותו שלב נותרו רק שתי אופציות להקטנת ההפסדים: הראשונה, ואני ביניהם, היתה כתיבת פוטים שלא הניבה הרבה אך הקטינה במעט את ההפסדים (רק לשם ההבנה הפוטים היו כה שחוקים וכה נגד המגמה שמדובר על הקטנת הפסד שבין 10-15% בלבד, כסף קטן בעולם של מאות מליונים). השניה, של השחקנים האמיצים יותר, היתה כתיבת קולים "רחוקים" מהכסף (בכל זאת, סה"כ יומיים לפקיעה) דוגמת קול 730. שני הצדדים היו אמורים להרויח אבל אז הגיעה הודעת הנגיד, שפשוט טרפה פעם שניה את כל הקלפים, בדבר רכישת אגח ממשלתי והמשך רכישת המטח. כאנקדוטה, רבים מהשחקנים סבורים שהנגיד "פתח חשבון" עם השחקנים מפני שבאופן ברור מועד הוצאת ההודעות בעת האחרונה הוא תמיד ימים בודדים לפני הפקיעה. אותם אמיצים נזכרו פעם נוספת כמה הפכפכך הוא תחום האופציות וכל הנסיונות בפקיעה למתן את השוק עלו בתוהו.
    בהקשר לזה, וכהמשך לשאלות רבות שהופנו אלי במהלך השבוע: לא היה באף שלב שחקן שקנה קול 710 ומכר קול 720 מתוך מטרה לבצע פקיעה בין שני המדדים הללו! אני מכיר את השמועה ואף את הראיון המצולם, ולצערי מי שהתבטאה כך בראיון הציגה הבנה מועטה בנושא הנגזרים. מילא זה שהרווח לכאורה אינו מצדיק את הסיכון, אך הטענה כי קיים שחקן בשוק שבאמת בהלך הרוח הנוכחי האמין שהוא יכול לכוון את המדד לפקיעה בת 5 נקודות תזוזה לכיוון אינה רצינית. הרי כל השחקנים יחדיו לא הצליחו להחזיק את המדד בטווח של עשרות נקודות מתחת למדד 700 אז לומר שבסטיות תקן של 30, היה שחקן כה טפש או לחילופין כה מגלומן זה אבסורד לשמו.
    מבחינת המשך רכישת דולרים ע"י בנק ישראל, מעטים נתנו את הדעת על כך שלא מדובר על רכישה מבחירה כי אם רכישה מכורח. תכנית הממשל החדשה היא עוד זרז לא רק לאינפלציה שתשתולל כאן יום לאחר המשבר אלא זרז גם להתרסקות שער הדולר. הירידה בדולר תהא אלימה ולא מן הנמנע כי נחזור לרמות השפל ואף מתחתיהן סביב רמת ה 3.2 ₪ לדולר. פישר מודע לכך, ולכן נסיונותיו הם למצב את שער הדולר גבוה ככל שניתן כהכנה ליום שאחרי. במלים אחרות, הדולר יתרסק השאלה היא רק מאיזה שער תתחיל ההידרדרות.
    עוד מעניין השבוע הוא אובדן הקורלציה בין השווקים בעולם. בשבוע שעבר התרעתי כי השוק האסיאתי הולך ומתנתק משווקי ארה"ב. השבוע מבט בבורסות העולם מלמד על עקומה מאוד רחבה. ישראל כרגיל מובילה בתשואה דו-ספרתית; ארה"ב בשבוע מצוין עם כ 6% עליות; אסיה כבר יותר חלוקה עם ממוצע של כחצי מכך ואילו אירופה סיימה בעליות מינוריות ביחס לשאר הבורסות. אם כך מגמת אובדן הקורלציה נמשכת, והסיבה לכך היא שמתחיל שוני במהות הצעדים. הצלת קרייזלר או פורד אין משמעותה זהה לאזרח האמריקני ולאזרח האנגלי. מעבר לכך, אירופה מתמקדת בניתוח קר של הנתונים, והשבוע הנתון הקשה ביותר היה בטחון העסקים של גרמניה, שהגיע לשפל של 26 שנה.
    מבחינת מבט קדימה, לכל אורך הדרך הערכתי שעד שלא תהא פריצה של רמת 713 הנקודות במחזור ראוי אנו נעים סביב נקודת התמיכה בסביבות 650. הפריצה שהיתה התרחשה במחזור ראוי וגדל. זה היה החלק הקל והריצה עד 740 היתה מתבקשת. עכשיו לחלק הקשה. עם הפריצה הנוכחית, צריך לבחון את המדד בימי ראשון – שלישי. התיצבות בסביבות רמת 740 או מעליה ילמדו על תיקון ממושך ומעבר לדשדוש סביב רמות 700-800. לעומת זאת, ירידה אל עבר רמת 720 נקודות תעיד על חולשה ועל תיקון שעבר זמנו.
    מבחינת ניתוח טכני, רמת 713 הופכת כעת לרמת תמיכה ואילו רמת ההתנגדות הבאה מצויה סביב 765 נקודות. שבירת רמת 713 הנקודות בזמן הקרוב תוביל לירידה חדה ביותר, משום שהדבר ייצור תקרה משולשת לאחר כשלונות קודמים.
    חשוב לי להדגיש, כי בשום שלב לא מדובר על שינוי מגמה משום שהנתונים הפונדמנטאליים לא השתנו. משב הרוח הזה יכול להחזיק עוד לא מעט זמן אך נתון האבטלה הבא יכול להשבית את השמחה כמו גם סיום הדלק לעליות. לכל האופטימיים המושבעים, שהחליפו את הפסימיים המושבעים מתחילת החודש, ברצוני להזכיר כי מסוף אוקטובר 2008 ועד תחילת נובמבר 2008 עלה הדאו גונס כ 18% בשבוע. גם אז הספידו את המשבר, ודברו על שבע השנים הטובות שבפתח. ממליץ בחום לחזור לתאריכים הללו ולעמוד על הדמיון בין שני המצבים, טרם היחפזות למסקנות.
    ובכל זאת, ישנם אינדיקטורים מעניינים המעידים על האטה משמעותית בהידרדרות. שוק הדיור עושה סימנים של חריקת בלמים, ונדמה שמחנק האשראי התרופף אף הוא מעט. קשה מאוד להעריך על סמך חודש אחד האם אכן מדובר בדשדוש (שכן מחירי הבתים לא צפויים לזנק בין לילה) אך חשוב לעקוב אחר נתונים אלה.
    אז מה מכאן: שורטים? לונגים? חזרה מסיבית או מתונה לשוק?
    התשובה פשוטה – כלום. פשוט לשבת על הגדר. אמנם טענתי כי חציית 713 היא תיקון אך הייתי מרגיש הרבה יותר נוח אם הוא היה מגיע בצורה שפויה והדרגתית, ולא בצורה כה חדה. 20% עליות תיקון ללא עצירה אמיתית בדרך לרוב מבשרים על היפוך קרוב, ומכאן נובע החשש הגדול. בהתאם לפרמטרים שהצגתי לעיל חציית 750 נקודות והתבססות מעליה תשים קץ לשורטים לתקופה הקרובה ואילו התבססות מתחת לאיזור 725 הנקודות תלמד על צורך במכירת לונגים ומימוש הרווחים.
    מבחינת ארצות הברית השבוע כולו עמד בסימן תכנית גייתנר. השווקים הריעו ותיקנו או שחיפשו סיבה לתקן אך בכל מקרה התכנית התקבלה בסיפוק רב. מהות התכנית יצרה אצל לא מעט תחושת דה ז'ה וו, פשוט משום שניתן לשנות את השם מ"תכנית גייתנר" ל"תכנית פולסון". אין שום דבר חדש (למעט המבצע) בין מה שהוצע אז ונדחה על הסף, ובין מה שיבוצע כעת. התכנית אותה תכנית אך הזמנים השתנו. בעיקרה התכנית מציעה פתרון במידה ואכן המשבר הוא בעיקרו פסיכולוגי. אין שום פתרון מבחינה ריאלית ולכן מה שעומד כאן לשאלה הוא טיב המשבר. ברור שככל משבר גם הפעם קיים אלמנט הפסיכולוגיה אך השוני הוא במידה. ההסבר לחשיבות פסיכולוגיית המשבר נעוצה בכך, כפי שכתבתי כאן כבר פעם, שהעברת הנכסים הרעילים מכיס ימין לכיס שמאל אינה משנה את טיב הנכסים – הם עודם רעילים. זה ידוע גם לממשל. הממשל מצידו טוען כי הערכת המשקיעים בנוגע למידת הרעילות היא הבעייתית (פסיכולוגית) והזרמה של הון לכיוון זה יש בכוחה לפתור את הבעיה. בסיס התכנית הוא הקמת קרנות אליהן יזרימו המשקיעים סכומים נמוכים (החשיבות היא במסת המשקיעים ולא בסכומיהם) ובתמורה יקבלו הלוואות בסכומים גדולים ובריבית כמעט אפסית. באמצעות הלוואות אלו יוכלו המשקיעים לרכוש נכסים רעילים, וכאן חוזרים לנושא הפסיכולוגיה. האם המשקיעים ירכשו את הנכסים הרעילים? התשובה היא כנראה שכן משום שמדובר על עיסקה באמת מצוינת מצד המשקיעים. אך האם עצם הרכישה תבטל את "הרעילות" שבנכסים? האם העלאת השווי הפיקטיבית כתוצאה מתמריצים מוטים אכן תחזיק מיים? זה הנעלם הגדול.
    אני רואה בתכנית הזו, תכנית יום הדין.זו הפעם הראשונה במשבר בה מתקבלת החלטה על כל הקופה, משום שמתכנית בהיקף סדר גודל כזה אין חזרה. ההימור כאן הוא עצום - כשלון תכנית זו יגרום למצב בו לגייתנר ולאובמה לא יהיה הכח להעביר החלטה נוספת שוב מול הקונגרס.כשלון תכנית זו אין משמעותה ככשלון 700 המיליארד הראשונים משום שההצהרות שלוו אליה הן קיצוניות ומדברות על סוף המשבר. מעבר לכך כשלון התכנית יוביל לאובדן האמון, להעמקת המשבר ולמצב קיצוני מעין כמוהו אף בפן הפוליטי. האזרחים מהשורה ירגישו מלבד רמאות אדירה גם בנטל המיסים (אגב גם אם התכנית תצליח הם ירגישו זאת), ומעבר לזה אובמה עלול להסתבך בצרה כפולה: אם בסופו של דבר כן יהא צורך בהלאמת בנקים (פעולה אותה הוא וברננקי הצהירו כי לא יהיה צורך לבצע באף שלב) אזי יבואו כנגדו בטענה מדוע היה צורך לבצע תכניות כה גרנדיוזיות בעוד שההצעה ישבה על השולחן עוד עם כניסתו לתפקיד והוא דחה אותה על הסף. עתיד המשבר לתקופה ארוכה מונח כאן על הכף.
    ומלה אחרונה בנוגע לחודש אפריל. רבים מכם מציינים ונכון כי חודש זה מאופיין לרוב בעליות, אך ברוח החג הקרב, משהו בהחלט השתנה. לא ניתן לגזור מנסיון שנים קודמות, והמסחר בחודש זה צפוי להיות מאוד מסוכן. ימי מסחר לא רציפים במחזורים קטנים ובתגובה על מספר ימים ברצף יכולים להיות אלימים ביותר. בעבר חודש חגים (תשרי) הציל את בורסת ישראל מהירידה החדה ביותר במשבר, ויתכן בהחלט שגם הפעם החגים יצילו/ימנעו מהמשקיעים בארץ את הלך הרוח שישרור בעולם. מגמה שלילת בעולם צפויה להתחזק כאן בימי לפני הפסקת מסחר בשל חוסר הרצון להישאר עם סחורה וללא יכולת תגובה.

    מניות ומגזרים
    דולר – צפוי להמשיך ולהתחזק לאחר פעולת פישר וצפוי לשבור את רף 4.2 עם זאת לא צפויה בריחה לרמות גבוהות משמעותית, וגם זאת רק לטווח הקצר.
    נפט – אני יודע שהדברים שאכתוב כאן מנוגדים לכל ניתוח שנכתב באתרים אחרים אך להערכתי זה הזמן לפתוח פוזיציית שורט לטווח הקצר. לא בהכרח תיקון אלים אך בהחלט כזה שיכול להניב 10% ויותר בפרק זמן קצר . את סוחרי הטווח הארוך זה כמובן לא אמור לעניין, וצפוי כי הנפט עוד יכפיל את מחירו בטווח הבינוני-ארוך.
    בנקים בארה"ב- כל העליות האחרונות הן הזדמנות למכירה, והסיכוי לירידות גבוה במיוחד.
    תלבונד 40 – זה כחודשיים שאני מציין אפיק זה כאלטרנטיבת השקעה מצוינת. התיקון החיובי הארוך והאלים במדד עלול להתהפך משום שהתעודה עלתה כמניה. לא כדאי להצטרף כהשקעה חדשה אך אלו שכבר מצויים במדד יכולים להישאר עוד ימים בודדים ובכל מקרה לעקוב ולמכור במידה ויורד למעלה מאחוז.

    הפוך על הפוך
    בהתאם לרוח התקופה, מניות להמשך התיקון במידה וימשך. חשוב לי לציין, כי איני סבור שהשקעה במניות אלה כדאית, אך יש להיות מוכן גם למצב שוק מעין זה וכהשקעה לטווח הקצר. מאותן סיבות שהמלצתי על חלקן כמכירה כך אמליץ עליהן במקרה של שוק עולה.

    כיל – אם התיקון נמשך הרי שהערכות היציאה מהמשבר מתחזקות ובהתאם הביקוש לדשנים. באותה נשימה אציין, כי איני סבור שהדוח הקרוב יהיה מצוין כפי שרבים סבורים.
    חברה לישראל – אחת החברות שנחתכו בצורה החדה ביותר בשל השלכות המשבר.
    טאואר – פרצה דשדוש ארוך טווח. חציית קו ה 100 יעיד על תיקון חד צפוי עם / ללא קשר לתיקון הכללי במדדים.
    חברות הביטוח – אף הן נפגעו קשות מהמשבר ויציאה ממנו תוביל להתאוששות מהירה במגזר הנחשב כקרוב לבנקים בעוד שבפועל הוא דפנסיבי משמעותית ממנו.

    * את סקירת האופציות ניתן לקרוא תחת פורום אופציות אפריל.


    שבוע טוב ומוצלח !

  2. #2

    Re: 29/3/09

    תודה על הסקירה ההמרתקת.

  3. #3

    Re: 29/3/09

    תודה שחקן הסקירה מעניינת, שאלתי היא ההתאוששות המפתיעה בשוק הדירות במרכאות כפולות לא נובעת ממכירות בתים יד שניה במחירי הפסד ענקיים שביצעו כדי להציל חלק מהכספים????? אין ספק שהבלון החדש נפוח גם לפי דעתי, מה הסיכוי שעוד פעם נתפס בכיוון ההפוך???

  4. #4

    Re: 29/3/09

    שחקן לא הבנתי בקשר לטאואר, אם עוברת את ה-100 צפוי תיקון חד למטה או למעלה?
    (טאואר – פרצה דשדוש ארוך טווח. חציית קו ה 100 יעיד על תיקון חד צפוי עם / ללא קשר לתיקון הכללי במדדים.)

  5. #5

    Re: 29/3/09

    שחקן תודה על הסקירה המעניינת!

    לתשומת ליבך, מי שקנה את קול 710 וכתב את קול 720 לא בהכרח מכוון לפקיעה ביניהם, אלא, בגדול, לפקיעה כלשהי מעל 710. כמובן שאני מסכים שההסבר שניתן בביזפורטל היה קלוש ובלתי מתאים לנסיבות, אבל למי שהיתה פוזיציה כזו שם בכיס 1000 שח לכל מרווח בפקיעה. (עלותו יומיים לפני הפקיעה היתה באיזור 100-200 שח)

  6. #6

    Re: 29/3/09

    ציטוט פורסם במקור על ידי אפריים11
    שחקן תודה על הסקירה המעניינת!

    לתשומת ליבך, מי שקנה את קול 710 וכתב את קול 720 לא בהכרח מכוון לפקיעה ביניהם, אלא, בגדול, לפקיעה כלשהי מעל 710. כמובן שאני מסכים שההסבר שניתן בביזפורטל היה קלוש ובלתי מתאים לנסיבות, אבל למי שהיתה פוזיציה כזו שם בכיס 1000 שח לכל מרווח בפקיעה. (עלותו יומיים לפני הפקיעה היתה באיזור 100-200 שח)
    צודק , זה בילבל גם אותי כשראיתי את זה בביז פורטל . האסטרטגיה הזאת למעשה בונה על ריכוך ההפסד במידה וקניית הקול נותרת מחוץ לכסף .

  7. #7

    Re: 29/3/09

    ציטוט פורסם במקור על ידי שחקן מעוף
    השבוע בישראל מבחינת המשך רכישת דולרים ע"י בנק ישראל, מעטים נתנו את הדעת על כך שלא מדובר על רכישה מבחירה כי אם רכישה מכורח. תכנית הממשל החדשה היא עוד זרז לא רק לאינפלציה שתשתולל כאן יום לאחר המשבר אלא זרז גם להתרסקות שער הדולר. הירידה בדולר תהא אלימה ולא מן הנמנע כי נחזור לרמות השפל ואף מתחתיהן סביב רמת ה 3.2 ₪ לדולר. פישר מודע לכך, ולכן נסיונותיו הם למצב את שער הדולר גבוה ככל שניתן כהכנה ליום שאחרי. במלים אחרות, הדולר יתרסק השאלה היא רק מאיזה שער תתחיל ההידרדרות.


    שבוע טוב ומוצלח !
    שלום,

    לא כל כך ברור לי מהיכן כולם שואבים את נבואות הזעם ביחס לשער הדולר.
    בהנחה והדולר יירד - האם השקל מהווה אלטרנטיבה? או אולי האירו של הגוש המט לנפול?
    ובהנחה שתהיה אינפצלציה בארה"ב - האם אנחנו נימלט ממנה?
    התרחיש שאתה מצייר הוא לא יותר מאשר עוד נבואה בעיניי, ואני לא אומר זאת כדי לפגוע, ממש לא.
    שוק המט"ח הוא כה תזזיתי עד שכל תרחיש הוא בגדר אפשרי.
    ואגב, גם גרף הדולר אינדקס שמשקף את תנודות המטבע מול סל מטבעות מרכזיים בעולם נראה בדרך להמשך עליות על פי הניתוח הטכני.
    חבל שכולם שוכחים שאין לנו עתיד עם שער דולר נמוך ושער סל מטבעות נמוך.

    הכלכלה החופשית שהייתה קיימת התפוגגה לה מן העולם.
    לתשומת ליבכם...

  8. #8

    Re: 29/3/09

    היי שחקן. אני לא מבין למה אתה חוזר על דברי הגברת מביזפורטל כאילו אותו "שחקן" כיוון לפקיעה בין 710 ל720
    הרי כשאתה מחזיק מרווח עולה אז זה לא משנה לך אם יפקע 720 או 740 כי הרווח שלך הוא 1000 פחות הפרמיה ששילמת.

    הכוונה הייתה שחזרת על דבריה מבלי לתקן אותה כי מה ההבדל בין פקיעה 720 לבין 737 לאותו שחקן?
    רק מתחת ל720 הוא "בבעיה"

הרשאות

  • אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים
  • אתה לא יכול לפרסם תגובות
  • אתה לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
  • אתה לא יכול לערוך את הודעותיך
  •  
מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות