x




מציג תוצאות 1 עד 8 מתוך 8

נושא: 15/2/09

  1. #1

    15/2/09

    השבוע עמד כמובן בסימן הבחירות ותוצאותיהן הלא ברורות. האם עדיף נתניהו כראש ממשלה או שמא כשר אוצר? כיצד נצחון מפתיע של לבני יזעזע את הבורסה ועוד מיני ניתוחים והשערות שהועלו. כבר בסקירה האחרונה רשמתי שיהיו התוצאות אשר יהיו, הדבר יהיה חסר משמעות וארה"ב תמשיך לתת את הטון. המגמה של השנה האחרונה, לפיה הבורסה בישראל חסרת אישיות עצמאית לא רק שתישאר איתנו אלא אף צפויה לחזור למימדיה הקודמים עם צמצום הפערים שיגיע בינינו לעולם. בלי להיכנס לתוצאות הבחירות אוכל רק לומר כי אם אכן ליברמן יקבל את משרד האוצר הדבר יכול מבחינתו לשמש תחנה אחרונה לפני כיבוש כסא ראש הממשלה. אם נקדיש לכך רגע, הרי שהוא קונה את ה"מניה" (הכלכלה הישראלית) במחיר נמוך, כשכל החולות דבקו במוניטין הממשלה הקודמת. כמובן, שהדבר תלוי בכך שהממשלה תשרוד מספיק זמן עד להתאוששות ובמדינתנו זה לא דבר מובן מאליו.
    ביום שני נחשפנו לפרוטוקולים של בנק ישראל בנוגע להורדת הריבית. אין חשיבות אמיתית להבחנה בין חצי אחוז ל 0.75 אבל כעת הבנק צריך להשתמש בכלים חדשים דוגמת נסיונותיו של הפד. בישראל זה יהיה בדמות הגדלת כמות הנפקת המק"מים וחידוש הקטנת המרווח לבנקים. שיעור הריבית נמצא כעת בסף התחתון, וכעת החשש של בנק ישראל צריך לנבוע דווקא ממקום אחר: עד כה נלחם בנק ישראל בהתחזקות הדולר ע"י קניית דולרים והורדת ריבית. כעת תרחיש האימים הוא היחלשות כללית של הדולר בעולם, דבר לא דמיוני, כשבפועל ידי הבנק כבולות. אם תחל מגמת הידרדרות יפתחו שחקני האופציות פוזיציות שורט נרחבות והנפילה תהיה מהירה. במצב כזה בנק ישראל יתקשה לעמוד בסחף, וחמור מכך יהיה חסר אונים לאחר ניצול מלוא התחמושת הרלוונטית למקרה ספציפי זה. צריך לזכור כי התחרות האמיתית של כל מדינה הינה החלשת המטבע המקומי, ולכן לדבר יהיו השלכות הרבה מעבר למשמעות הכבדה על היצואנים. עדין, ואע"פ שמבחינה טכנית הדבר לכאורה אינו נכון, אני סבור כי גדולים הסיכויים שהדולר יחלש מתחת לרמת הארבעה שקלים בטרם יגיע לרמת ה 4.2 ₪.
    כחלק מהתקופה חייבים כמובן לתת את הדעת על ישראמקו. "בשורות לוהטות", ו"החדשות להן המתינו המשקיעים" הן חלק מצומצם מהכותרות שפורסמו לאחר הודעת נובל. טרם סיימו להקליד את הכותרת, וכבר אחרי הכתבים נסחפו האנליסטים עם הערכות חסרות שחר לגבי דיסקאונטים של 100%, מה שגרם לרבים שקנו בפתיחה בעליה של 10% להרגיש ברי מזל (כמובן מצב שהתהפך תוך מספר דקות). בניגוד למקרים קודמים, בהם הטעות בניתוח נבעה מחסור קריאת מפת המאקרו ו/או היסחפות אחרי השוק (כיל 110 ₪ אחרי מהלך מדהים של 400%), הפעם הטעות נובעת מחוסר התמצאות במודל חברות הגז ורווחיהן. למעט אנליסטים בודדים, כמדומני שניים בישראל, אין אנליסטים שכל התמחותם הינה בחברות אנרגיה מהטעם הפשוט שתחום זה כלל אינו מפותח בישראל. בשל כך, כל מיני מודלים נתנו שולי רווח גבוהים משמעותית, ללא התבססות על חברות דומות בחו"ל. בנוסף לכך, לרוב אין מקום לפסיכולוגיית השוק, ולכן נוצר פער הגדול בין הציפייה לקפיצה של עשרות אחוזים אל מול הירידה של כ 25%. דוגמא טובה לפסיכולוגיית השוק היא שאין בנמצא אנליסט שהולך נגד מגמת השוק, ולכן לא תמצאו המלצת מכירה, כל שכן המלצת מכירה חזקה, על מניה אהודה בסנטימנט חיובי – יהיו ביצועיה אשר יהיו. כתבתי כאן עוד טרם הירידות ופרסום נובל (בפורום הראשי – 8/2), משפט אחד אשר היה אמור לשמש כתמרור אזהרה לכל משקיעי ישראמקו: " מי שקונה כיום הוא הציבור במחיר מפלצתי- המחיר משקף לה כבר עכשיו שדה בגודל כפול ! תבינו שאם השדה שיתגלה יהיה רק כפול בגודלו המניה תרד". מכיוןן שהשדה גדול "רק" ב 60% הרי שהמחיר אינו מוצדק והמניה תיקנה בהתאם. צריך לזכור שבמניות מגזר זה, קיים גם אלמנט של סיכון המשתקף בעוד אחוזים בודדים במחיר המניה, בשל החשש שבסופו של דבר אחד הדברים לא יתממש כפי שנצפה בשלב מוקדם יותר. מצד שני, צריך גם לזכור כי קיימת עכשיו בשוק מכירת יתר הנובעת מפאניקה ומריבוי ידיים חלשות במניה. בשל כל אלה, אם המשקיע סבור כי אכן הגז ישאב – המחיר הריאלי בשלב זה הוא בסביבות איזור 45, כשירידה לסביבות איזור 30 תשמש כהמלצת קניה. לא בטוח שהמניה כלל תגיע למחיר זה אך זהו המדד לקניה / מכירה עד ידיעה חדשה בנושא. המשקיעים במניה צריכים אף לזכור כי המניה עתידה להיסחר בתנודתיות , אך מנגד יתכן בהחלט כי בעוד מספר חודשים תקפוץ היישר למדד ת"א 25 על כל המשמעויות החיוביות הקשורות בכך.
    מעבר לזה, אין חדש בגזרת המעוף כשגם הפעם הוא כשל בנסיון לפרוץ את רמת ה 710 נקודות. כל בלימה של המדד באיזור זה, מחזקת את הסיכוי לפריצה נוספת של גל ירידות, ואם לשפוט על סמך פעמים קודמות הרי שהמדד ידרדר לרמת ה 650 נקודות בטווח הקרוב.
    בארה"ב עיקר החדשות השבוע נסובו כמובן סביב תכנית התמריצים של אובמה. באופן חד-משמעי אובמה הוא נשיא מאכזב וחסר חזון, רטוריקן ענק אך ללא כל חידוש. כל השוואה בין התכנית הזו לניו-דיל עושה עוול לרוזוולט. בואו נצלול רגע למעמקי התכנית – מדובר על השקעה של עוד כ 800 מיליארד דולר תוך יצירת 3.5 מליון מקומות עבודה ו"זריקת עידוד לכלכה". לא סתם רשמתי במרכאות כי אף אחד לא באמת מבין מה המשמעות, אך בכל נאום חוזר מושג אמורפי זה. המספרים מאחרי סכום אסטרונומי זה הינם חלשים ביותר ברמת הפרט: סה"כ קיצוץ מיסים בסדר של כ 400 דולר לעצמאיים; 800 דולר לזוגות נשואים; תוספת על אלה של 400 דולר למי שאינו משלם מיסים. בסיפור הזה כבר היינו עם ממשל בוש, שהדפסת הכסף לא הצליחה למנוע את המשך ההידרדרות. בעייתית אף יותר, היא העובדה הפשוטה כי אם הבנק שומר את הכסף ליום שחור, מדוע שאני כאזרח לא אעשה את אותו הדבר בדיוק. על עצם הרעיון של יצירת עוד 3.5 מליון מקומות עבודה לא אלאה שוב, אך רק אציין שאובמה שכח חוק מאוד בסיסי עת הוסיף עוד מליון מקומות עבודה ביחס לתכנית הקודמת, והחוק הוא - הורד את סף הציפיות וכך תוכל להגיד הצלחתי. אני לא רוצה להאמין שהוא נרדם בשמירה, אך האלטרנטיבה היא שהוא באמת אופטימי בצורה מעוררת דאגה.
    החלטה אומללה נוספת של אובמה היא בחירת גייטנר לתפקיד שר האוצר. הנאום שלו נדחה ביום, ולאחר שכבר עלה לדוכן היה ברור גם למה. מישהו עשה העתק - הדבק לנאומים קודמים, ולא רק שלא היה חדש בנאום אלא שבחלק מהמשפטים הוא צטט פשוטו כמשמעו את פולסון. זה סממן נוסף, לכך שאובמה מרגיש לחץ לצאת עם תכנית מוקדם ככל שניתן, ולכן הוא יורה לכל הכיוונים. המשקיעים עצמם כבר מאסו בהדפסת הכסף, לאחר אכזבה מהפעמים הקודמות ולכן המדדים הגיבו כפי שהגיבו. מכך, כמובן גם ניתן להסיק כי אישור התכנית לא יוביל לפרץ אופטימיות חדש. בשורה אחת כן יצאה מהתכנית והיא דווקא לשוק הנדל"ן. התכנית החדשה עושה הכל בכדי למנוע הוצאה של המפגרים בתשלום מבתיהם, ובכך למעשה מרככת את הירידה בערך הנדל"ן. אם פחות אנשים מפונים, היצע הבתים גדל בקצב איטי יותר, וכך הנפילה אף היא איטית יותר. לא ששוק זה הגיע לקרקעית אך לפחות היא תהיה קצת (קצת) פחות כואבת. כבכל סופ"ש, גם הפעם ניתן להוסיף למניין הבנקים שקרסו עוד ארבעה בנקים, ומגמה זו לא תשתנה קרוב לוודאי עוד חודשים ארוכים.
    בהתחשב בכל האמור לעיל, אני סבור כי השוק לא יתאושש וישנה מגמה עד מחצית השנה, כל שכן הכלכלה הריאלית, בכל תכנית ובכל וריאציה שלא תהא.
    עוד הסופ"ש, התבשרנו כי קרן המטבע הבינלאומית מתכוונת להציע למדינות המתפתחות חבילת סיוע בהיקף 600 מיליארד דולר. כאן קיים מלכוד 22 הידוע – מצד אחד אין ברירה וחייבים לעזור שהרי לשם כך הוקמה הקרן, מצד שני קרן המטבע מהמרת במידה מסוימת על עצם קיומה: בכל שנת 2008 נתנה הקרן סכום של 58 מיליארד דולר, ואע"פ שבקופת הקרן עוד טריליוני דולרים מנגנון החלוקה על מרבית הכספים אינו אוטונומי בידי הקרן, ובפועל יתכן מצב שלא יאפשר חלוקה נוספת.
    לסיום, הלמ"ס הודיע סוף כל סוף על שינוי בחישוב מדד המחירים לצרכן. לפני מספר שבועות הסברתי כי הדבר חייב להיעשות בכדי שיהיה מתאם אמיתי בין המצב לאשורו לבין נתוני הלמ"ס. כעת, נותר רק להמתין ולקוות כי הקורלציה תעלה, ולא חלילה יתרחב הפער שכן מדד זה חשוב ומשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

    מניות ומגזרים
    בנקים - לא צפויה התאוששות, והירידות ימשכו אך התמנודתיות תגדל משמעותית בשל משקיעים רבים הרואים בשילוב של מחירים חסרי תקדים וחבל הצלה ודאי של הממשלה – השקעה נבונה.
    מניות הגז – רבות מהמניות זכו מההפקר בעקבות ישראמקו. כעת כולן צפויות לתקן, כשישראמקו דווקא היא זו שתציג תשואה עדיפה ביחס לשאר המניות (אע"פ שלא בהכרח חיובית).
    נדל"ן – שבוע שלם של הורדת דירוג מזכיר למי ששכח כי זהו עדין המגזר המסוכן ביותר, שחברות רבות תלויות על בלימה. סביר להניח שנמשיך לראות ירידות שירידה מתחת לרמת 160 הנקודות תהיה סימן דובי ביותר.
    טבע – המלצת קניה מאוד זהירה ולשבוע הקרוב בלבד. דעתי על המניה ידועה, ובגדול המניה לא צפויה למהלך מרשים במיוחד. עם זאת כבר 14 רבעונים רצופים שטבע עולה לקראת דוחות, וביום הדוח או לאחריו המניה יורדת ללא קשר לתוצאות המדווחות. ניתן לנצל זאת למספר אחוזים בודדים, מה גם שהסיכון במניה זו הוא מאוד נמוך.
    כיל – הדשדוש ימשך, ואף יוחלף בירידות בולטול יותר. המגזר בארה"ב ירד משמעותית יותר.
    נייס- דוחות מרשימים במיוחד אבל לאחר קפיצה כה גדולה (10% ביום) ולא צפויה חיב להגיע תיקון טכני.
    בריינסווי - לשאלת רבים, התיקון טרם מיצה את עצמו. עם זאת, אנו לאחר גל עליה מתמשך ולכן קרובים מאוד לתיקון טכני. במלים פשוטות, ניתן עוד להיכנס לטווח קצר ולאחוזים בודדים אך לא להישאר לתקופה ארוכה בשל הסיכון הגבוה.

    לגבי שאר המניות – אין שינוי בהערכה.


    • את סקירת האופציות ניתן לקרוא תחת פורום אופציות פברואר.

    שבוע טוב ומוצלח !

  2. #2

    Re: 15/2/09

    בוקר טוב שחקן,
    תודה על הסקירה העניינית והמקיפה.
    שיהיה שבוע טוב ומוצלח לכולנו!
    אלינור

  3. #3

    שעתך הגיעה תפוס יוזמה

    שחקן גם משה רבנו לא ידע שהוא מנהיג עד שהקדוש ברוך הוא גילה לו ולמרות שהיה כבד פה וכבד לשון היה המנהיג שעיצב את האומה העברית היהודית ואל תשכח מי אמר לך לך לפוליטיקה כי חסר לנו מנהיג שיודע להבחין בין טוב לרע ורגיש וחיובי כמוך ממני בהערכה רבה מנחם תבורך

  4. #4

    Re: 15/2/09

    שלום שחקן .
    היינו שמחים אם היית מגיח טיפל'ה יותר באמצע היום .
    כמו אז.. שלא היה לך אתר .
    ומכוון אותנו .. אפילו פעם ביום .. לסורחרים באופ' .אני בטוח שלא מעט מהגולשים לאתר היו שמחים לקריא הזו. תודה..ואוהבים אותך .. דא"ג אם רוצה לישאול אותך שאלה פרטית איך עושים זואת כאן ? או לישלוח למייל?

  5. #5

    Re: 15/2/09

    שלום עזי.
    לקחתי לתשומת לבי - לרוב אני נכנס לפחות פעם ביום לצ'ט ולכן יתכן ולא היינו בשעות חופפות אך
    אשתדל יותר.
    שאלה בפרטי - דרך לחיצה על הודעות בפינה השמאלית למעלה מתחת לסרגל הכלים - צור הודעה
    מצד ימין - שם המשתמש לו אתה רוצה לכתוב ("שחקן מעוף" - אך כנל כל משתמש) - כותרת ההודעה-מלל
    ההודעה - שלח.

  6. #6

    Re: 15/2/09

    לשחקן שלום.
    אם היה אפשר באיזו שהיא צורה לראות את כל הדו שיח שהיה במשך היום בצאט
    לדעתי הדבר היה מאד אפקטיבי!

  7. #7

    Re: 15/2/09

    מצטרף לבקשתו של יוסף רז

  8. #8

    Re: 15/2/09

    גם אני אשמח לאפשרות לקרוא לוגים של הצ'אט.

הרשאות

  • אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים
  • אתה לא יכול לפרסם תגובות
  • אתה לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
  • אתה לא יכול לערוך את הודעותיך
  •  
מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות