בס"ד
כהרגלי בקודש, דבר תורה קצר להצלחת ורפואת כל עם ישראל.
פרשתנו פרשת "משפטים"(שמות כא-כד), עשירה במצוות . 23 מצוות עשר ו-30 מצוות לא תעשה(ספר "החינוך").
ארצה לאמר דבר קצר ומעניין גם מהפרשה וגם מההפטרה בנביא (ירמיה לג-לד):
נאמר בפרשה: "ועבדתם את ה' אלהיכם וברך את לחמך ואת מימך" (שמות כג-כה).
לכאורה לא מובן. אצל העבודה נאמר בלשון רבים (ועבדתם) ואילו אצל אכילה ושתיה נאמר בלשון יחיד (לחמך-מימך). מאי טעמא?
אלא חבריי היקרים, משיב על כך הרבי מקוצק ז"ל ואומר:" משום שבתפילה - עבודת ה'- אפילו אם כל אחד ואחד מתפלל בפני עצמו ביחידות, מתמזגות אח"כ כל התפילות ומזה נעשית תפילת רבים. לעומת זאת, באכילה, אפילו אם רבים יושבים ליד השולחן ואוכלים בציבור- הרי כל אחד ואחד אוכל בפני עצמו ביחידות..."
אם כסף תלוה את עמי את העני עמך לא תהיה לו כנושה לא תשימון עליו נשך(שמות כב-כד)"
דורשים לנו חז"ל על הפסוק:"כבד את ה' מהונך"(משלי ג-ט)- אל תקרי מהונך אלא מגרונך. כלומר, לא רק בזמן שיש לך הון, אלא אפילו בזמן שמוכרח אתה לחסוך מגרונך שלך, גם אז תפרוס מלחמך לעני הרעב..(ר' שמלקי מניקלשבורג)
ונסיים בהפטרה, "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיה לג-לד)מסביר לנו הרש"ר הירש:
חוקי הטבע נחשבים בעיני הכל לעובדות אמיתיות, שאינן ניתנות לשום ויכוח אף כי אין מבינים ואין משיגים אותן. המדע טורח ומשתדל להבין את חוקי הטבע ולגלות סודותיו, אבל איש לא יהין להכחיש את מציאתם משום שאיננו מבין אותם. כך, צריך להיות גם ביחס לחוקי התורה. התורה שהיא "בריתי יומם ולילה" צריכה להיות כמו "חוקות שמים וארץ"- אשר אמיתותם אינה נמדדת לפי הבנת השכל האנושי, אלא נחשבים הם לעובדות קיימות, למושכלות ראשונים, אשר השכל צריך רק לחתור אליהם כדי להשיגם ולהבינם..
יה"ר שהקב"ה יתקין עצה טובה מלפנינו
בברכת שבת שלום,
אודי כהן