x




עמוד 1 מתוך 3 123 אחרוןאחרון
מציג תוצאות 1 עד 10 מתוך 30

נושא: 22/11/09

  1. #1

    22/11/09

    השבוע, כפי שהערכנו בסקירה הקודמת, היה שיך רובו ככולו לשחקני המעו"ף. במהלך החודש חדדתי כאן כי התערבות השחקנים, לצערם, תגיע בשלב מוקדם יותר לאור המשך הראלי בשווקים. די אם אזכיר שכתיבת הפוזיציות לנובמבר בוצעה עת המדד נשק ל 990 הנקודות, בכדי להסביר עד כמה חשוב היה לכותבים לעצור את המדד בשלב מוקדם. יחד עם זאת, לכל אורך החודש הדגשתי כי המחזורים הנמוכים מרחיקים כל אפשרות של שורט סקוויז ואף היקפם הינו בדיוק במידה המתאימה: מספיק נזילות מאידך, ומגיסא לא מספיק גדולים.
    מכיוון שכך ראינו תופעות מפתיעות לתקופה, דוגמת מדד מדשדש בזמן שאירופה מעל אחוז וכך גם החוזים ועוד נקודות שרק מבט בזמן אמת על פעילות השחקנים הבהירה את ההגיון מאחריהם.
    השבוע, החל במיתון המדד. להוציא ראשון בו העליה במדד תמחרה את עליות הסופ"ש בוול-סטריט, המדד לא בצע כל מהלך והוסיף לדשדש. יתרה מזאת, גם העליה בראשון היתה מתונה יחסית ולבשה ארשת פנים של שוק עייף ומדשדש, רחוק מהמציאות בה הציבור מתנפל על כל מניה כמוצא שלל רב. המשך השבוע הוביל לעליות סביב לעולם ואילו כאן, תנועת השחקנים בלמה את המדד מלזנק והובילה לדשדוש מוחלט. הסיבה לכך היא כמובן שפקיעה גבוהה מ 1070 היתה בבחינת בעיה אמיתית, ובהתאם ניתן היה לחוש בהתערבות, גם תוך השוואה לפרקים למדד 75. הויסות בוצע ע"י מכירת נכס הבסיס שברשותנו לצד קניית תעודות שורט בחלקן ממונפות, וכך המדד נעצר כמעט במקומו.
    השאלה הנשאלת היא כמובן מדוע השחקנים לא ניצלו הירידות בחמישי להחריף המגמה ואף נדמה כי דאגו למתן אותה עד כדי סגירה אפסית ? התשובה לכך נעוצה בשני גורמים: הראשון והמרכזי הוא דרך ויסות המדד. האופציות הינן התוצאה ולא הגורם, ואילו הגורם הוא כמובן המדד עצמו. קרי, בכדי להשיא רווחים באופציות יש לרכוש/ למכור את נכס הבסיס והיות והסכום שברשות הכותבים –שחקנים מוגבל, הרי שיש לשאוף כל הזמן לאיזון מסויים שאחרת המצב עלול להוביל לסקוויז. בהקבלה, בתחילת השבוע ראינו "בלימה" של המדד הודות למכירה גדולה של נכס הבסיס לצד רכישת שורטים. הדבר הוביל לחוסר איזון בתיק השחקנים, וכעת היה צורך למלא מאגרים ולהשיבו לאיתנו. הדילול בנכס הבסיס לצד יתרת שורט גבוהה מידי מצאה פתרונה ביום חמישי שאפשר לשחקנים לשוב ולהצטייד במניות ולהיפטר מיתרת השורטים רק בכדי לעשות זאת שוב במידת הצורך בשבוע הנוכחי. הסיבה השניה הינה שאנו עודנו בשוק קונים שלא לומר שוק קונים-עדרי. עדרי לא משום שעצם ההחלטה לקנות מניות נכונה או לאו (והערכתי ידועה זה מכבר שלאו) אלא בשל ההתנפלות ללא ברירה או אבחנה בין מניות, ממש בבחינת הכל מהכל עולה. רבים רואים בכל תיקון קל בשוק הזדמנות קניה ולכן המגמה הוחרפה ובפרט בדקות המסחר בחמישי. דומה הדבר לפקיעה האחרונה עצמה, עת המדדים שאפו לפקיעה סביב מדד 1025, ובפועל הפקיעה היתה סביב 1008. אז, במצב הופכי להיום, האוירה היתה פסימית לאחר יום ירידות דרמטי ושבוע אדום למדי, ורבים החליטו להיפטר מהמניות שברשותן והחריפו את המגמה משמעותית מעבר לרצון השחקנים. ההצטיידות המדוברת בחמישי מונעת אם כך כל אפשרות לסקוויז השבוע, ולכל היותר נבחין בגלגול פוזיציה, וגם זה בסבירות מאוד נמוכה. זאת ועוד, ההתנפלות על אופציות הcall בדקות הסגירה הובילה למצב לא יאמן בו השחקנים מכרו אופציות אלו במחירים מופקעים, תוך התעלמות הקונים מהעובדה כי אנו בשבוע פקיעה והתטא הינה מקסימאלית, כשגם עליה של כ 1% לא היתה מובילה לרווח באופציות אלו. בשלב זה, פקיעה אופטימאלית מצד השחקנים הינה סביב מדד 1040-1050, כשגבול הרווח התחתון הינו 1020 וזה העליון 1075.
    עם ובלי קשר לפקיעה, היות והמדד נותר במקומו הרי שלהערכתי הסבירות נותרת כבשבוע שעבר ועודנה דשדוש-ירידות, שאיני רואה שינויים פונדמנטאליים היכולים למנוע ירידה תלולה במדד וחזרה למשבר.

    אם נגענו בעובדה כי זהו עדיין שוק של קונים, ההוכחה כי הציבור חזר לבורסה מוצאת ביטויה היטב בגיוסי הקרנות. אחרי רתיעה קצרה, שנבעה מירידות חדות בשלהי אוקטובר, התאפיין השבוע השני של נובמבר בעליות שערים חדות שגררו גיוסים גבוהים. מה שהחל כפדיונות בתחילת החודש חיש קל איזן עצמו וכעת הקרנות המנייתיות קרובות לקצב שיא גיוסים שנתיים. הגיוס בקרנות רובו ככולו מגיע מהציבור המחפש אפיקים שונים ש"יכו" את המדד אך עומד בסתירה למגמת המוסדיים שהחלה באוקטובר ונמשכת גם החודש בדמות הקטנת הרכיב המנייתי. רבים מציינים כי ראלי סוף שנה יתרחש היות והמוסדיים לא יתנו לשוק ליפול, אך אין בדברים הללו הגיון רב. ראשית, אם זה היה תלוי במוסדיים הרי שהשוק לעולם לא היה נופל והם היו שמחים להחזיקו כל העת. המוסדיים אינם פקטור בכלל והמדד בארץ נשלט ע"י הנעשה בארה"ב ללא קשר לרצון המוסדיים. שנית, דווקא המוסדיים מצויים כעת בפוזיציה הפוכה. התשואה השנתית היא הגבוהה שהושגה אי-פעם בבורסה, ולכן אף אחד לא מחפש להגדילה אלא דוקא לשמרה בכדי להציג את 2009 כשנה מוצלחת מבחינתו. אין כבר משמעות אם הרווחת השנה 30% או 33%, ואין ספק שהם יעשו מכך מטעמים שיווקיים. המטרה של המוסדיים היא לשמר תשואה לכן אנחנו מבחינים ביציאת כספים משוק המניות ולא בהגדלת הרכיב המנייתי, מגמה שלהערכתי רק תלך ותגבר. ראלי אם יתרחש, יתרחש רק כתוצאה ממדדי ארה"ב מטפסים ועוד מוקדם להעריך סיכויים לכך, אך הסיכויים כעת נוטים לשלילה.

    עד כמה כניסת הציבור לבורסה מסיבית יכול ללמד הנתון כי משקלם של הנכסים הסחירים בתיק נכסי הציבור חזר לרמתו מלפני המשבר. כמובן שניתן ליחס חלק מהעליה בשווי תיק המניות כפועל יוצא של העליות בשווקים השנה, אך מכיוון שהשוק לא חזר לשיאו הרי לוגיקה פשוטה מלמדת כי קיים מרכיב לא מבוטל של גידול השקעות נטו של הציבור במניות. ההערכות הן כי כעת הציבור מצוי בהשקעות יותר גדולות כמותית ולא רק איכותית, מה שמצביע על היעדר פחד מוחלט בקרב הקונים עד כדי ערפול חושים.

    ברמת מאקרו מדד אוקטובר רשם,כצפוי, עלייה של 0.2% לאחר הירידה החדה בספטמבר. המדד בגבול העליון של יעד האינפלציה, אך כמובן שכבעבר להערכתי שוב הנגיד לא יעלה את הריבית. לכאורה כל התנאים נוחים ומחייבים לעשות כן, לנוכח תיקון קל בשער הדולר בעולם, לצד מדד עולה אך פישר משתייך לנגידים האיטיים יותר, שאינם ממהרים לנקוט פעולה עד שלעיתים כבר אינה מועילה כלל. זאת ועוד, מאבקו בשער הדולר (שזוכה לקיטונות רבים בעולם) הוא העומד בראש סדר העדיפויות, ולכן סביר כי גם השבוע לא תועלה הריבית ובמקרה קיצון בסבירות נמוכה היא תעלה ב 0.25% בלבד. מדד חודש נובמבר צפוי להערכתי להיות אף הוא סביב האפס, כשגם הפעם סעיף המיים והנדלן צפויים להיות הדומיננטיים.

    ברמת המניות, כמובן שאפריקה גם השבוע נותרה בכותרות. לפני שלושה חודשים עת לבייב אותת כי הוא הולך להסדר חוב, ציינתי כי נכונו לנו עוד שבועות רבים, ואכן רכבת ההרים למחזיקי האג"ח מפתיעה כל העת מחדש. הפעם הסיבה היא איום המוסדיים לפוצץ ההסכם אם לבייב לא יחזור בו מההסדר אליו הגיע עם הבנקים. את המחלוקת ניתן לסכם בסעיף אחד הדן באיסור על מכירת מניות מצידו של לבייב עפ"י ההסדר עם המוסדיים ואילו עפ"י ההסדר עם הבנקים, לבייב ידרש למכור את המניות המשועבדות לצורך החזר החוב.
    לבייב וצוותו כמובן היו מודעים לחוסר התאמה זה, ולכן הוא הגיש בקשה לשינוי ההסדר מול המוסדיים אך האחרונים העדיפו לדחותו בטענה כי ההסדר במקרה זה משנה את התמונה כליל, מה שבהחלט נכון. על התנהלות ראשי אפריקה כבר כתבתי כאן שהיא תמוהה, אך יותר משהמוסדיים אינם מוכנים לבלוע את הגלולה המרה, נדמה כי ממש מחפשים כאן אמתלה לרדת מההסדר שגובש. איני טוען כי אין מדובר בסעיף מהותי אך בהחלט, לאור הצעדים אותם נקטו המוסדיים בהסדר, סביר שניתן היה למצוא גמישות מסוימת בכדי לאשרו. לא זה המקרה. המוסדיים חטפו מהלומה שיווקית שחשפה ערוותם ברבים, לצד הסכם שכל כולו (וניתן למצוא זאת בהרחבה בסקירה מלפני חודש) נצחון ללבייב. גם תספורת, גם שליטה, וגם נצחון תקשורתי הם מעט יותר מידי מכפי שתיכננו לספוג וגם אם במחיר קריעת ההסכם הם יהיו מוכנים להציל משהו מגאוותם. כאן המקום להבהיר כי אפריקה אינה בין הפטיש לסדן שכן לא בטוח שלבייב כה חושש מרעיון הפירוק כפי שהמוסדיים דואגים להזכיר חדשות לבקרים. הזרמת משמעותית של כספים נוספים, כפי שרמזו באי כוחם, אינה עומדת על הפרק ויש גבול לעומק הכיס אליו מוכן לתחוב לבייב את היד. ולמען הסר ספק, כוחם של הבנקים גדול לאין שיעור מכוחם של המוסדיים כך שבאמת אני מתקשה לראות איך הם יכולים לכופף את לבייב מול הבנקים, שכן האחרונים אינם ניתנים כלל לכיפוף.
    על רקע הדברים הללו, לא מפתיא הנתון המדהים כי השורטים על אפריקה אזלו כליל. אם באזהרה שהוצאתי על האגחים כמות יתרות השורט עמדה על כ 300 אלף מניות בלבד, הרי שהיום הכמות הינה הכמות המקסימאלית והיא על כ 1.2 מליון מניות ! כפועל יוצא לא מפתיע שגם השבוע האגחים הוסיפו לדשדש ואף לרדת ובהחלט יש מקום להמשיך ולחשוש לעתיד החברה.

    מניה נוספת שספגה הורדת המלצה הינה כיל. ציינתי כאן לא פעם כי מחיר האשלג הנוכחי צפוי אף לרדת מרמה זו, ולשחוק את רווחי החברה. זה הטיעון המרכזי של מגדל וכלל, וראוי לציין שהשתיים לא רק אומרות אלא גם עושות ושתי החברות הקטינו אחזקה בצורה ניכרת בחודשיים האחרונים תוך ניצול גל העליות. מחיר 30-35 מייצג שווי ריאלי לכיל, ואיני מוצא מקום לשנות הערכה זו. מבט קל בחברותיה של כיל למגזר נותן אינדיקציה בנוגע לעתיד החברה בטווח הקצר. יתרה מזאת, כל חברות האשלג הבולטות הוציאו דוחות קטסטרופליים שכלללו הנמכת תחזית עד כדי 90%. המחיר הנוכחי של המניה מגלם סביבות 530 דולר לטון אשלג, רחוק בצורה ניכרת מהמחיר כיום, ולכן "תמחור העתיד" רחוק מידי ואופטימי מידי. לאור הדוחות הקודמים אני מעריך שגם הפעם החברה תוציא דוח חלש במיוחד השבוע, ולכן יש לנצל את הרמה הנוכחית כדי למכור. אמת כי המניה טיפסה יפה מהמקום אליו צללה אך הנ"ל התקיים על רקע שוק עולה כמעט 100%, כך שהמניה נישאה על גלי הראלי בשווקים (ובסחורות) ולא הציגה ביצועים בולטים, כשכמובן חסדי הנעורים של משקיעים רבים שיחקו כאן תפקיד לא קטן.

    הדולר השבוע הוסיף להתחזק ושב לטפס בהתאם להערכותינו כי צפוי תיקון קל בטווח המיידי. איני סבור שקיימת התנגדות סביב רף 3.8, וכעת קיימת קורלציה הפוכה ששבה לשווקים לאחר הרבה זמן. במידה והשווקים יוסיפו להאדים, הדולר יטפס בעולם אל מול סל המטבעות אך עדיין בצורה מופחתת אל מול השקל.
    הנפט הוסיף לדשדש, ואין תמיכה אמיתית להמשך עליות ולכן אני מעריך כבעבר שישוב לרצועה 60-70 דולר לחבית.
    הזהב הוסיף להתחזק קלות אך לא במידה שנצטרך לשנות הערכותינו, ועדיין מוטב להיות בחוץ ולהמתין לתיקון גם אם קל.

    באירופה, המדדים היו פחות רלוונטיים והיתה זו דווקא הצהרתו של ז'אן קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי של האיחוד האירופאי, שהפתיעה רבים לאחר שהודיע כי "יש מקום לשקול הקטנה הדרגתית של הנזילות בשווקים". טרישה אינו טוען כי הדבר נובע מסיום המשבר ואף מחדד כי "עוד מוקדם להכריז על סוף המיתון" אך מסביר שהוא רואה עיוות מסויים במשוואת האינפלציה – משבר שיש לתקן ע"י צמצום צעדים מיותרים. הדבר אינו עומד בכפיפה אחת עם הצהרות ברננקי, וקיימת סבירות גבוהה כי הקו העולמי האחיד של ריביות נמוכות והמטרת כספי עומד לפני סיומו. טרישה כבר הבהיר כי בנק האיחוד המרכזי אינו צפוי לחדש את הצעתו לבנקים בחודש דצמבר, הצעה לפיה הבנק המרכזי מעמיד לרשות הבנקים הלוואות לתקופה של 12 חודשים, וכעת נדמה כי ההכזרה הינה צעד אחד משמעותי קדימה. סביר שהשוקים האירופאיים לא יאהבו זאת, אך באותה נשימה הדבר תלוי בסנטימנט העולמי ובמידה וארה"ב תוסיף להיות חיובית, הרי שהדבר יתמסמס לו.

    באסיה עצמה לא התרחש הרבה השבוע, אך סין בהחלט משכה אש. המשקיעים האמריקנים עמדו פעורי פה מול התמונות ב CNN ו NBC השבוע, שהציגו 5 ערים ריקות מתושביהן האמורות לאכלס חצי מליון האחת, שסין בונה בימים אלה. ברור שהממשל הסיני אינו מתעתד לשכן שם את הכפריים והסטנדרט הגבוה רומז כי הכיון הוא יותר שיווק למערביים. קולות רבים עלו השבוע כי הבניה חסרת התכלית הזו היא השומרת את כלכלת סין ברבים, וכי סביר שבקרוב, בהיעדר משקיעים זרים הבניה תיפסק, וסימן שאלה ירחף מעל המשך הצמיחה ורמות האבטלה. ציינו כאן בעבר שהשוק הסיני צפוי להציג תשואת חסר, ואכן אלו פני הדברים, אך נדמה כי השוק יתקשה להתאושש גם במידה והעליות תימשכנה בשל כל אותם גורמים לרבות המוזכר לעיל, המובילים למצב בו השוק הסיני פשוט התקדם מהר מידי עבור העולם, וכעת מייצר ברמות שמעל הדרוש.

    בארה"ב, היה זה שבוע שבין השורות. מלבד העובדה כי השבוע היה שלילי אני סבור כי הנעשה מחוץ לשווקים היה מעניין פי כמה מהנעשה בהם עצמם. הזכרתי כאן לא פעם כי קיימת דאגה סמויה מצד ברננקי והממשל מהראלי האחרון בשווקים. בסקירה האחרונה אף ציינתי זאת כבועה מוחלטת אך באותה נשימה כי נעשים צעדים לריסון הבועה, והמשקיעים מתעלמים מזה. השבוע הפד התקדם צעד נוסף ואמנם לא קרא לילד בשמו אך בהחלט ניתן היה להבחין בקולות אחרים מבעבר שעיקרם היה תימרוץ השוק. נאום הנגיד הפעם היה מלא רמיזות כי הסכנות עודן בקרבנו, ואף ברננקי הגדיל לעשות ומנה את הבעיות לפניהן ניצבת ארה"ב, החל מזרימת אשראי איטית לשווקים ועד סיכון הדולר הנחלש .
    איתות נוסף ומשמעותי הוא ההודעה על הקמת מערך שיבחן את עמידות הבנקים בפני היפוך מגמה בשווקים, תוך דגש על יחס הלימות ההון של הבנקים, ואיתנות הלווים. עושה רושם כי הפד עצמו נבהל מהביקורת המוטחת בו על ניפוח בועה, ולכן מנסה לעשול כל לאל ידו בכדי לרסנה מצד אחד, ומנגד לשמור על השווקים ברמה הנוכחית. זה אף פעם לא עבד, ולכן אני סבור שגם הפעם השווקים יוסיפו בראלי או לחלופין יתממשו חדות אך הרמות הנוכחיות לא תישמרנה לזמן רב.
    מעבר לכך, היה זה שבוע מלא נתונים שליליים ברובם כשבצורה אבסורדית גם הנתונים הטובים הם אך ורק בשל המטרת כספים של הממשל ולא כצמיחה אורגנית. הדוגמא הבולטת של השבוע היא כמובן המכירות הקמעונאיות לאוקטובר שעקפו את תחזית האנליסטים לעליה של 0.9% והציגו זינוק של 1.4%. זה הספיק בכדי לגרום למדדים לטפס לעוד יום ירוק אך לא היה צורך כלל להתעמק בפרטים ודי היה במבט חטוף ברכיבי המדד על מנת להבין את כל התמונה: נתון מכירות כלי הרכב בלבד בחודש אוקטובר רשם עלייה מטאורית של 7.4%, בזכות תכנית התמרוץ "מזומן תמורת גורטאה" שכר נידונה זה מכבר. בניכוי הנתון צמחו המכירות הקמעונאיות בשיעור קל בלבד של 0.2%, שאינו מלמד על שיפור אמיתי.
    נתוני המאקרו הנוספים השבוע היו ברובם אף הם מאכזבים בדמות מדד המחירים ליצרן שעלה ב- 0.3% בניגוד לצפי לעלייה של 0.5%, ונתון התפוקה התעשייתית לו צפו עליה של 0.4%ובפועל עלה הנתון ב- 0.1% בלבד.
    יחד עם זאת, הזרקור מופנה כעת פעם נוספת לשוק הדיור. בשבועות האחרונים ציינתי כי השוק ממאן למצוא תחתית ונדמה כי גל הירידות שהואט מתחיל שוב לצבור תאוצה. זה היה הרקע לשינוי הערכה ויציאה מתעודת הסל על נכסי הנדל"ן וחברות הבניה שהניבה רווח של עשרות אחוזים, והמצב כיום אף מחריף.
    סנטימנט הקבלנים לחודש נובמבר נשאר יציב על 17 נקודות, אך הנתון לחודש אוקטובר עודכן מטה לרמה של 17 נקודות מ-18 נקודות קודם לכן. תחזית הכלכלנים הייתה כי הנתון ייתן קריאה של 19 נקודות, כשבפועל הנתון מציג חוסר התקדמות.
    רמה של 17 נקודות מעידה על כך שרק 1 מתוך 6 קבלנים חושב שהמצב בשוק הוא טוב או ממוצע, כשראוי לציין כי טרם משבר הדיור, המדד מעולם לא ירד מתחת ל-20 נקודות בכל 24 שנותיו. כעת, הסנטימנט נמצא מתחת ל-20 נקודות כבר 19 חודשים ברציפות והוא נמצא מתחת לרף ה-50 נקודות, בו רוב הקבלנים פאסימיים, במשך של 43 חודשים ברציפות.
    גם נתון התחלות הבניה לא הסב נחת והציג צניחה בשיעור של 10.6% באוקטובר לרמה מתואמת עונתית של 529 אלף התחלות בנייה, נמוך מהצפי שעמד על התחלות בנייה של 590 אלף בתים. שני הנתונים הללו מחזירים את המשקיעים למעט פרופורציה על המשבר ועומקו, ויותר מכך מלמדים על הזמן הארוך שעוד נותר עד להתאוששות השוק. ידוע כי הבורסה מקדימה את הכלכלה הריאלית אך מבט בנתונים מבהיר שהפעם נותק הקשר בין השניים, והתקדמות הבורסה אינה מבוססת לאור העובדה כי סביר שיקח עוד שנים ולא חודשים עד שארה"ב תשוב לאיזון.

    מניות ומגזרים

    אימרה ידועה בבורסה היא שיותר חשוב לדעת מה לא לקנות מאשר מה לקנות.

    לרוב בתחתית כל סקירה אני מציין מספר מניות מועדפות, שאני מוצא בהן דיסקאונט לטווח כזה או אחר. אני בוחר את המניות, עוקב אחריהן ועם הגיע העת מודיע על מקום לממש. המשותף לכל המניות הללו, מעבר להיותן מוצלחות לדעתי, הוא שמדובר במניות גדולות. מעולם לא המלצתי כאן על מניה קטנה וחסרת סחירות אע"פ שאני סבור שיש לא מעט מניות טובות כאלה. הסיבה המרכזית לכך, מעבר לחשש שהדבר יחשב להרצה, היא נזילות נמוכה העלולה "לתקוע" את המשקיע עם המניה ללא יכולת למכור במחיר ריאלי עם היפוך מגמה.
    באותה נשימה אני נמנע תמיד מלנתח מניות ביומד או גז/נפט. על שאלות מסוג זה אני עונה שהדבר בלתי אפשרי, מהטעם הפשוט שזה הכל או כלום: הניסוי יצליח או לא יצליח, ימצא נפט או לאו – כה פשוט. מכיוון שהנבואה לא ניתנה לי, איני מתיימר לחזות זאת, וזוכר שכל הנעשה בתחום זה הוא ספקולטיבי למדי. יחד עם זאת, לא פעם ציינתי כי מניות הביומד מנופחות מעבר לכל פרופורציה – זה לא משום שאני יודע שניסויים יכשלו אלא משום שסטטיסטית 95% מהחברות הללו קורסות ולא מצליחות להגיע לשלב הביצוע שלאחר השלב המחקרי. הדברים אמורים גם ביחס למניות הנפט/גז. ותיקי הבורסה עוד זוכרים בתחילת שנות ה 80 את הרינונים סביב "מציאת הנפט בנגב", את הקידוחים סביב ים המלח , ואת האכזבה הקשה.
    מטרת כל ההקדמה הזו היא לשפוך מעט מיים קרים על תופעה בבורסה ובכלל זה באתר של מעבר ממניות טרנדיות למשניהן. זה שכמעט לא נותרו משקיעים בבורסה אלא רק סוחרים, כבר ידוע היטב, אך בשוק עולה עשרות אחוזים במניות המעוף נשגב מבינתי מה גורם לששקיעים לרוץ לאפיקים ספקולטיביים לחלוטין או למניות שרק הבעלים שלהן יודע מה הן עושות, וגם זה בספק.
    זה התחיל בקדחת ישראמקו אותה סקרנו באתר עוד בטרם גילוי הגז ונקבנו במחיר מדוייק (כמעט 40) עליו התייצבה עד היום. ישראמקו עצמה מניה לגיטימית בהחלט, משום שלא היה מדובר בספקולציה אלא בשלב שלאחר גילוי מאגר הז בהיקף משמעותי. עם זאת, הספקולציה הגיעה בכל מניות המגזר ונשאה על כנפיה חברות שכלל לא חיפשו גז בשנים האחרונות – אבסורד עד כמה שזה ישמע. מניות שבחלקן היו רדומות 5 שנים, התעורו בן רגע ורשמו בין עשרות למאות אחוזי רווח בחודש. מה הקשר בין הצלחת קידוח תמר לחיפוש נפט בראש העין? כמובן שאין קשר וכל מקרה לגופו. זה משום מה נעלם מעיניי המשקיעים והספיק בכדי לתדלק ראלי חודשי שגרם לרבים להיכנס במחירים מופקעים ולחוות את אחת הצניחות הדרמטיות של השנה. שככה מעט סערת הנפט/גז, וכאחוזי תזזית חיפשו המשקיעים את האפיק שירשום תשואות פנומנאליות ומצאוהו בדמות מגזר הביומד. כל חברה המונה עשרה עובדים הפכה למעצמת ביומד בליבוי תקשורת אוהדת והודעות לבורסה כמעט מידי יום ועל כל צעד ושעל. נוצר מצג שווא של התקדמות כשבפועל זו התנהלות שגרתית לחלוטין של חברת ביומד הרוצה להגיע לשלב ההפצה. נדמה היה כי די במלה ביו בשם החברה בכדי להזניקה אל על, וגופים מוסדיים נפתרו מאחזקות היסטוריות לאורך כל השנה. אם מדד המעוף היה מדשדש אזי ניחא, אך בפועל מדד המעוף הוסיף לטפס עם מניות דוגמת טבע, אלביט מערכות, כיל ועוד שיציבותן כלל לא מוטלת בספק. נדמה שתאוות בצע גברה על הסוחרים והם לא הסתפקו עוד בתשואה דו-ספרתית ברבעון אלא חיפשו את מאות ואלפי האחוזים. לאחר שהשוק נרגע ואף חברה לא הציגה עדיין אף תרופה פורצת דרך או טכנולוגיה מהפכנית וישומית השנה (!) הבינו אחוזי התזזית כי הישועה לא תגיע משם ושבו בימים האחרונים למניות הנפט/גז, לא לפני שביקרו לזמן קצר במדד נדל"ן ושלחו מניות עם שוי חברה אפס לעליות מרשימות.
    אני מוצף בשאלות על מניות הביומד והגז/נפט והתשובה שלי היא כל עוד לא התגלה אירוע מהותי (מציאת נפט/תרופה מוגמרת) הדבר לא רלוונטי. אפשרי לרכוש בסכום קטן למקרה ו... אך המחירים כיום מגלמים שלבים מאוד מתקדמים ואינם מצדיקים קניה. המניות במגזרים הללו עולות על סמך חלומות בלבד, וכשמתגלה הפלופ הן קורסות לא לפני שהמשקיע נותר ללא יכולת להיפטר מהמניה (דוגמת ביומדיקס).

    ככה לא מרויחים.

    אני מאמין כי יש להיצמד אך ורק למניות חזקות וסחירות העוסקות בתחום מוכר הניתן לתמחור. אני יכול להבין מסחר תוך יומי במניות אלו, אע"פ שאני מתנגד לסוג מסחר זה, אך להישאר עם מניות אלו תקופה ארוכה שקול להימור מוחלט.
    יתרה מזאת גם אלו המרוויחים במניות אלו, לא מרויחים, ובמה אמורים הדברים: מניות הרושמות זינוקים של מאות או אלפי אחוזים בלתי אפשריות אולי לתמחור אך מושכות ציבור פנימה. מכיוון שכך, גם אם נכנסתם בשער נמוך יחסית, מטבען וטיבעכם לא יהיה לממש בזמן. אופי האדם הוא גם לזכור חסד נעורים, ולכן גם אם תממשו ובידיכם 100% רווח, המניה תמשיך לטפס ואתם לא תימנעו מלהיכנס פעם נוספת וכך חוזר חלילה עד שתיכנסו בשער מקסימאלי, והפעם בסיכום הכולל תעברו לצד המפסיד. ניקח כדוגמא את טאואר שנסקרה כאן לא פעם באתר. ליווינו את המניה בהיותה במדד 100 ואני סברתי שיש לממש בסביבות מדד 200. המניה הוסיפה לטפס ואף נגעה ב 500, כשחלק מבין חברי האתר לא שועים להמלצותיי (וזה לכשעצמו בסדר גמור) ורוכשים את המניה. יחד עם זאת, אני מקבל מאות מיילים מחברים באתר שהפסידו בטאואר. הכיצד יתכן שמניה שגמעה מאות אחוזים מותירה אחריה משקיעים מופסדים?! התשובה היא במה שהוסבר לעיל בהיבט הפסיכולוגי. חלק הצטרפו ב 500, חלק ב 400 ולא ידעו לממש בזמן, וחלק באמת רכשו ב 100 אך מכרו ב 200 שבו ב 300 מכרו ב 400 ואז נכנסו ב500 בסכומים כפולים ומכופלים. האחרונים הם במצב הבעייתי ביותר, משום שבמקום לחתוך הפסדים הם ימשיכו להסביר מדוע המניה תעשה דרכה ל1000, בעוד בפועל המניה לא שווה יותר מ 350-360 אחרי כל ההסכמים. יתכן שהחברה תוסיף להשתפר ואז המחיר יצדיק את שוויה אך בשלב הזה אנו רחוקים כברת דרך ממחיר זה.

    באותה העת אם נבדוק מה עשה השוק והמניות הכבדות, נגלה כי התשואה אף בו מצויינת השנה ללא "התקפי לב", נפילות יומיות או הודעות רעישות. פשוט שוק עולה במהלך של ראלי, שאולי רשם תשואה נמוכה יותר אך האמינו לי שמי שהחזיק את המדד אינו מצטער לרגע.

    ונקודה אחרונה בהקשר זה – דעו מה אתם קונים. איני מתכוון לצלול לכל דו"ח רבעוני (אע"פ שזה מומלץ בחום) אלא את קווי היסוד. זה ברור ומוחלט במקרי הביומד, שספק אם מישהו מבין לעומק את השוק הפוטנציאלי (ולא, מנכלי החברות המתראיינים גם לא מבינים משום שמשלמים להם בכדי להיות החולמים שיניעו את התהליך) אך פחות ברור במגזר חיפושי הנפט/גז.
    מה זה בדיוק יה"ש? כולם יודעים כי מדובר ביחידות השתתפות אך כמה באמת מבינים כי לא מדובר כלל ועיקר במניה?! יחידות השתתפות אינן מניות, ולכן אינן מכילות את נכס הבעלות על החברה הקודחת. הדבר רלוונטי למקרה בו החברה פושטת רגל או מקרה מצער אחר אך לא פחות מכך לעובדה כי אם וכאשר יהיו רווחים, ורק לאחר קיזוז כל ההוצאות הן יחולקו למחזיקי התעודות עפ"י שיקולי החברה. כלומר, אין כלל בטחון כי לא יהיה דילול, ובאמת שהמשקיעים אינם יכולים לאמוד מה הן בדיוק כל אותן הוצאות (מה נכלל, מאיזו תקופה, האם הדבר כולל גם חברות בת, עלות הנפקה לבורסה, וכן הלאה). בעשור האחרון הודיעו חברות הגז/נפט לא פחות מ 185 פעמים על מציאת סימני נפט/גז והתוצאה הידועה היא מאגר תמר בלבד.

    הסמנטיקה משחקת כאן תפקיד לא פשוט וכלי נוסף בידי בעלי האינטרסים. הודעה על סימני נפט אין בינה ובין מאגר נפט דבר וחצי דבר. מבחינה גאולוגית נדיר ביותר שלא למצוא סימני נפט בקידוח כלשהו. נפט הא סה"כ תרכובות צומח וחי שנדחסו במשך מליוני שנים, ולכן במרבית המקומות ובפרט בים נמצא שכבה דקיקה של אלו. הדבר לא מלמד על הימצאות מאגר נפט, וזו ההודעה האמיתית לה מייחל כל משקיע, לצד כדאיות קידוח מסחרית ואיכות נפט. היה והיודע על מאגר נפט, זה כבר סיפור אחר ומתקדם אך כל הודעה על סימני נפט יש לפתור כלאחר יד שכן, החברות שמזנקות כעת כה דרמטית הודיעו כבר לא פעם ואף בשנה החולפת על סימני נפט. אני לא מתיימר לדעת אם יש נפט או אין נפט אך 3 פעמים בחמש השנים האחרונות הוציאה גבעות הודעה לבורסה על "סבירות גבוהה למחצב" ושלוש פעמים כשלה בכך.

    האם הסיכון מצדיק השקעה במגזרים אלה? לדעתי לא. השקעה בחברות מסוג זה נעשית דווקא בשוק רדום הרחק מגילויים מרעישים. אז מחירי המניות שואף לאגורות בודדות וכדאי לשקול כניסה בסכומים נמוכים בתקווה שביום מן הימים החברה אכן תצדיק את שמה. עד אז היא בחיפושים וככזו יש להתיחס אליה.


    • אין שינוי בנוגע למניות והמגזרים.
    • את סקירת האופציות ניתן לקרוא תחת פורום אופציות נובמבר.
    • אנו ערים לעניין הגובר לערוך קורסים נוספים לחברי האתר, ולכן במהלך הימים הקרובים נקים פורום נוסף שירכז תחומים אלה. אתם תדאגו לבקש (רק תחת הפורום החדש בבקשה), ואנו מבחינתנו נעשה מאמצים להביא את המרצים הטובים ביותר במחירים הנמוכים ביותר.לא נעלמה מאיתנו הבקשה החוזרת ונשנית לצד קורסים נוספים בנגזרים, לקיים קורסים בניתוח טכני ואג"חים ובהמשך השבוע נעדכן על כך.


    שבוע טוב ומוצלח !

  2. #2

    Re: 22/11/09

    תודה רבה
    Enter at your own Risk

  3. #3

    Re: 22/11/09

    שחקן שלום!

    תודה על הסקירה המאלפת והמענינת ביחוד בנושא פעילות שחקני המעוף.
    היות ורובנו עוקבים אחרי הדולר ורואים שקיימות אפשרויות מענינות לאסטרטגיות באופציות שקל-דולר האם אפשר לשלב פעילות בתחום הנ"ל בנוסף למעוף? ( נכון, סטיות התקן בדרך כלל יותר נמוכות וצריך להקדיש עוד זמן לנושא ). אבא התיחסותך, תודה.

  4. #4

    Re: 22/11/09

    תודה מאיר עיניים

  5. #5

    Re: 22/11/09

    תודה רבה על הסקירה!!!

  6. #6

    Re: 22/11/09

    סקירה מושקעת ומאלפת, תודה!

  7. #7

    Re: 22/11/09

    תודה על הסקירה.
    מעניינת כרגיל.

  8. #8

    Re: 22/11/09

    לא יאומן, מדהים, מאלף, מעשיר, מחכים, מרהיב, מצוין, משובח, מעולה, יוצא מגדר הרגיל.
    האם ניתן לשבץ את המשפט "נשגב מבינתי..." מתוך הסקירה בכותרת האתר? הצ'אט? כלבו שלום?.
    תודה שחקן, אדיר.
    ​הטבע האנושי הוא להילחם בשוק, על מנת להצליח בשוק יש להילחם בטבע האנושי.

  9. #9

    Re: 22/11/09

    תודה שחקן כמו תמיד עושה את זה בגדול

  10. #10

    Re: 22/11/09

    יפה מאוד
    מילים כדורבנות

הרשאות

  • אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים
  • אתה לא יכול לפרסם תגובות
  • אתה לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
  • אתה לא יכול לערוך את הודעותיך
  •  
מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות