התשואה ברבעון הראשון של השנה בחסכונות שלכם היתה פנטסטית ונדירה - המסלולים הכלליים בקרנות ההשתלמות, בגמל ומסלולי הפנסיה סיפקו תשואה של כ-5%. בחודש מרץ הרווחתם כ-2.3%-2.4%. אלו תשואות חריגות, אחרי הכל שוק המניות לאורך זמן מספק תשואות שנתיות של 7%-8%, ושוק האג"ח מתחת לזה. קיבלתם ברבעון תשואה של כמעט שנה.


מה פגע בחסכונות שלכם החודש?
ואז הגיע חודש אפריל עם בשורה מאוד קשה לשווקים - לא תהיה הפחתת ריבית בקרוב. המשמעות היא שאגרות החוב שכבר ביטאו באופן חלקי ירידת ריבית חזרו לרדת, כשבמקביל הפגיעה בעסקים-חברות בגלל ריבית גבוהה מתבטאת גם במחירי המניות. מעבר לכך, המניות ירדו גם בגלל שכשהריבית גבוהה ולא בכיוון מטה הן פחות אטרקטיביות במקרים רבים מול אגרות החוב.
התופעה הזו עולמית - גם וול סטריט וגם תל אביב סבלו מהסימנים לאי הורדת ריבית. וזה התבטא בתשואות שלכם החודש. עד לפני שבוע וחצי ההפסד מתחילת החודש במסלולים הכללים הסתכם בכ-2.5%, בעצם כל הרווחים של מרץ התאדו. אבל בתוך שבוע וחצי חל תיקון משמעותי בוול סטריט, גם תל אביב חזרה לעליות (עם צפי חיובי להיום) וההפסד במסלולים הכלליים ירד לכ-1.2%-1.4%. עלייה של השוק המקומי היום בשיעור משמעותי כפי שנראה בשלב זה, תוריד את ההפסד החודשי לכיוון 1%-1.2%.


מהפסד גדול להפסד סביר
זה לא סופי. חודש אפריל עוד לא נגמר - אפילו יום אחד יכול לשנות את התמונה, כשיש משמעות גם לשער החליפין שבעצם הציל חלק גדול מהתשואה החודש (למרות הירידה היום). הדולר עלה ביותר מ-2% עד כה והמשמעות לתיק הממוצע (שחשוף בכ-30% לדולר) היא תרומה של כ-0.6% לתשואה הכוללת.
באופן גס, אפשר להעריך כי במסלולים הכלליים שהם המובילים כיום בחסכונות הארוכים, ההפסד מגיע ממניות - וול סטריט שירדה בכ-3% תתררום להפסד כ-0.7%, תל אביב שאיבדה כ-4.5% תתרום להפסד 0.6% (וזה כאמור צפוי לקטון בעקבות עליות היום), אגרות חוב יסבו הפסד של כ-0.6% ומנגד נרשמה עד כה תרומה חיובית של 0.6% לדולר.


ביזפורטל