הגורמים המקצועיים באוצר דורשים לבטל את הטבות המס על קרנות השתלמות, אבל גם ביטול הפטור ממס במתכונת המוצעת, לא יפגע באטרקטיביות שלהן על פני מוצרים אחרים; וגם - על ארנון בר דוד שלא דואג לעובדים הקטנים
קרנות השתלמות הן מכשיר ההשקעה הטוב ביותר שקיים כיום בשוק ההון. החוסכים בו מקבלים הטבות מס בכל שלב - בהפקדה, בצבירה, ברווחים השוטפים ובמימוש. זה פשוט להשקיע בלי לשלם מס. תעברו על כל המכשירים האחרים - מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, פוליסות חיסכון, קופת גמל, קופת גמל להשקעה, ולא תמצאו משהו שמתקרב בהטבות בחיסכון הקצר והבינוני.


מתנה גדולה שניתנה לציבור, אבל לאיזה ציבור? לציבור שמקבל מהמעסיק קרן השתלמות. על מי מדובר? בעיקר על שני העשירונים העליונים. לרוב הציבור אין קרן השתלמות. אוכלוסייה נוספת שמקבלת קרן השתלמות היא המסודרים בשירות הציבורי.


למי דואג יו"ר ההסתדרות?
הטבות המס שניתנות בקרן מפלות ציבור גדול ומספקות מתנה לציבור אחר שלא באמת זכאי לה. אבל, בסוף הכל זה כסף וכוח. ארנון בר דוד, ראש ההסתדרות שאמור לדאוג לכל העובדים, דואג באמת רק לבכירים. רק לאלו שקרנות ההשתלמות נוגעת להן כשעל הדרך הוא דואג כמובן לכל העובדים בשירות הציבורי. האם הוא מבין שהדאגה שלו בעצם פוגעת ביתר העובדים שהם רוב אלו שמשלמים לו דמי חבר. האם הם יודעים שהוא לא באמת דואג להם.
הרי מדובר על אותה קופה, אותו תקציב ואם נותנים הטבות לאנשים נבחרים זה על חשבון אנשים אחרים. דווקא עכשיו כשברור שהאוצר צריך להפחית הטבות מס, שהוא מחויב להשיג מקורות תקציביים על רקע המלחמה, היה צפוי שארנון בר דוד יהיה פחות בריון ויותר ממלכתי, אבל עזבו אתכם ממלחמה. כל שבט, כל סקטור, והלוביסטים שלו.


הטיעון הפופולארי והפופוליסטי נגד ביטול הטבת המס הוא "שילכו לחרדים ויקצצו שם; שיקצצו את הכספים הקואליציוניים". ברור שצריך לקצץ בכל מקום שאפשר, אבל גורמי המקצוע באוצר אומרים בפירוש, כפי שנחשף אצלנו, שהטבת המס בקרנות השתלמות היא המשמעותית ביותר ואמורה להיות גם הצודקת ביותר.
ועל רקע הבריונות של בר דוד, באוצר מבינים שמה שצודק הוא לא בהכרח נכון. הם מתקפלים ורוצים לבטל את הטבות המס רק על חיסכון מעבר ל-6 שנים. קרן השתלמות יכולה להיפרע אחרי 6 שנים ולגישתם מי שרוצה להמשיך צריך להבין שהוא ישלם מס אחרי 6 שנים. זה ביטול הטבה קטנה, אם לפי ההערכות ההטבה הכוללת היא סדר גודל של 10 מיליארד שקל, ההטבה הזו היא פחות מ-2 מיליארד שקל.


קרן השתלמות תישאר המכשיר הטוב ביותר
ועדיין - הלוביסטים ובר דוד בראשם קמים על הרגליים האחוריות ואומרים "לא יהיה". אולי זה באמת לא יקרה, למרות שזה עולה על כל הכספים הקואליציוניים שעכשיו בשיחה, זה הכסף הגדול באמת, רק שגם אם זה יקרה, קרן ההשתלמות תישאר המכשיר הכי טוב בעולם ההשקעות.
6 שנים של פטור ממס על הפקדות, על רווחים ועל מימוש וסיכוי טוב שאחרי שהקרן מסתיימת תיפתח קרן חדשה, לא באמת פוגעים באטרקטיביות של הקרן. האמת שבאוצר היו צריכים ללכת עד הסוף ואז אולי להתפשר. אבל כשמביאים את ההצעה הזו לשולחן הדיונים, מה שיישאר ממנה בסוף, אם בכלל, זה פירורים.


היא תפורק, תידחה ותעלם. אז גם אם ההצעה תעבור וגם אם לא, קרן השתלמות היא המוצר המוביל.

ביזפורטל