תקופות של אי ודאות בשווקים ובעולם הן תקופות טובות לזהב. המתכת היקרה חווה בשבועות האחרונים גל עליות מתמשך, כשהמחיר נסגר בסוף השבוע שעבר על 2,089 דולר לאונקיה בבורסת לונדון. זהו שיא של יותר משלוש שנים, לאחר שהשיא הקודם – 2,069 דולר לאונקיה, נקבע באוגוסט 2020.


מה גורם לעליות? כאמור, הזהב נחשב למקלט בטוח לברוח אליו בתקופות של אי ודאות מוגברת כשהכסף שנמצא בהשקעות אחרות חשוף במיוחד לסיכון של אובדן שווי. מתיחויות גאופוליטיות הן אחת הסיבות לבריחה אל הזהב. את העליות הנוכחיות ממריצה המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר בין ישראל לחמאס והגבירה את המתיחות בכל רחבי המזרח התיכון בעקבות החשש מפני הצטרפות של מדינות נוספות למערכה והתלקחות של סכסוך אזורי רחב יותר. השבירה של הפסקת האש בין הצדדים והחזרה ללחימה ביום שישי האחרון נתנה לזהב עוד פוש למעלה. מאז פרצה המלחמה, רשם הזהב עלייה של יותר מ-10%.

למה הזהב עולה?
סיבה נוספת היא רמת הריבית ומחיר הדולר. בתקופות שבהן הריבית נמוכה נחשב הזהב להשקעה אטרקטיבית מאחר שהוא שומר על ערכו בעוד נכסים אחרים כמעט אינם מניבים תשואה. הריבית בארה"ב אומנם גבוהה כרגע, אבל ההתבטאויות של בכירים בפד, לצד נתונים כלכליים שמצביעים בבירור על היחלשות הדרגתית של האינפלציה, מקרבים את היום שבו הכיוון יתהפך והריבית תתחיל לרדת.
יו"ר הפד, ג'רום פאואל, עצמו ממשיך להישמע זהיר ולהותיר את הדלת פתוחה להעלאות נוספות, אבל נראה שחוץ ממנו יותר ויותר בנקים וחזאים כלכליים מתחילים להמר על מתי הריבית תתחיל לרדת, ויש ביניהם מי שנוקבים אפילו כבר ברבעון הראשון של 2024 כיעד.

הדולר נחלש, הזהב מתחזק
ירידה של הריבית הופכת את הדולר לפחות אטרקטיבי, ואומנם המטבע האמריקאי חווה היחלשות לאחרונה, לצד ירידות גם בתשואות אג"ח האוצר האמריקאי, וזה, כתגובת נגד, מחזק את הזהב. אגב, גם מחיר מתכת הכסף עלה לאחרונה לאחר שרשם ירידות של כמעט שמונה חודשים.


העתיד הקרוב מאותת על אופטימיות בכל הנושע להשקעה בזהב. מומחים צופים כי ככל שהמלחמה באזורנו תימשך או תתרחב, ימשיך הזהב להגיב בעליות, וכך גם ככל שהתחזיות לשינוי הריבית בארה"ב יתחילו להתבהר לכיוון של התחלת הורדה של הריבית.


איך משקיעים בזהב?
יש כמה דרכים להרוויח מהשקעה במתכת היקרה. אפשרות אחת, הבסיסית ביותר, היא כמובן רכישה פיזית של מטבעות ומטילי זהב, אבל זאת דרך לא נוחה במיוחד וגם דורשת ביטוח של הסחורה. אחריה ישנה האפשרות להשקיע בחוזים עתידיים על הזהב, שנסחרים בכל מיני בורסות סחורות בעולם. זאת כמובן דרך נוחה בהרבה מהשקעה פיזית במתכת, אבל היא דורשת ידע והבנה במסחר בחוזים עתידיים.
אפשר גם להשקיע בחברות שעוסקות בזהב, למשל חברות כרייה או מסחר בזהב, אם כי לא תמיד מתקיים מתאם בין מחיר המתכת לביצועי החברות.


לבסוף, הדרך הנוחה והבטוחה ביותר היא להשקיע בתעודות-קרנות סל וקרנות נאמנות שעוקבות אחרי מחירי הזהב, כך שהמשקיע מקבל תשואה זהה לתשואת מחיר המתכת.


ביזפורטל