קרנות ההשתלמות במסלול הכללי מנהלות כ-230 מיליארד שקל ומהוות את רוב הכספים של הציבור בקרנות השתלמות שמסתכם בכ-330 מיליארד שקל. הכספים מעדיף את המסלול הכללי שמכיל אגרות חוב בשיעור גבוה משמעותית משיעור המניות. המסלול הזה נחשב בטוח יותר בזכות אגרות החוב כשבנוסף יש גם בקרנות ההשתלמות בכל המסלולים נכסים לא סחירים ומזומנים. אבל באוקטובר השחור, מעבר לנרצחים וחטופים ומלחמה, גם השווקים הפיננסים חטפו מכה קשה - גם אגרות החוב וגם המניות וזה מתבטא בהפסדים בקרנות ההשתלמות מכל הסוגים.


לפי בדיקת ביזפורטל, ההפסדים בקרנות ההשתלמות במסלול הכללי יהיו בין 1.7% ל-1.9%. ככל שקרן ההשתלמות מחזיקה יותר נכסים לא סחירים היא תחזיק את הנכסים בשווי גבוה (לא תעשה התאמה לירידת ערך) והתשואה שלה תהיה טובה יותר (גרועה פחות). סביר שמנורה, כלל, הראל ומגדל יהיו בראש הטבלה, כשחלקן יהיה עם תשואות נמוכות מהבנצ'מרק המוערך. מנגד, ככל שהקרן עם פחות נכסים לא סחירים ויותר מוטה לנכסים סחירים, ההפסד יהיה גדול יותר. זו תמונת הראי למצב מתחילת השנה - חברות הביטוח טובות בירידות, אבל חלשות בעליות, בעוד בתי ההשקעות טובים בעליות - אנליסט, וילין לפידות, צפויות להיות בתחתית באוקטובר, אבל הן עדיין מובילות מתחילת השנה.


הירידות במסלול הכללי נובעות כמובן מירידות בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני שאיבדו באוקטובר בממוצע מעל 3%, שוק המניות המקומי שאיבד קרוב ל-15%, וגם שוק המניות האמריקאי שאיבד בין 2% ל-4% (ה-S&P 500 איבד מעל 2%). מנגד, הזינוק בדולר עזר מאוד לתיקון התשואה (כ-0.6%), למרות שהקרנות מגדרות בערך מחצית מהחשיפה לדולר. נזכיר שהיקף המניות בחו"ל עולה על המניות הישראליות כשיחס ההשקעה הממוצע הוא 70%-30% לטובת המניות בוול סטריט.

התשואה מתחילת השנה - 6%-3.5%
בחודש ספטמבר נרשמו ירידות של כ-1.4% בקרנות במסלול כללי, ובהינתן הירידות של אוקטובר, התשואה החיובית שהושגה מתחילת השנה מתכווצת. קרנות ההשתלמות במסלול כללי צפויות להניב מתחילת השנה עד אוקטובר בין 3.5% ל-6%, כאשר התשואה הנמוכה תהיה ככל הנראה של כלל והתשואה החיובית עדיין של אנליסט או ילין לפידות.

המסלול המנייתי - הפסדים של 2.8%-2.6%
קרנות ההשתלמות במסלול המנייתי הפסידו בספטמבר כ-3% וצפויות להפסיד באוקטובר בין 2.6% ל-2.8%, אם כי קרנות עם מרכיב סחיר גבוה יפסידו אפילו יותר בעוד שקרנות עם מרכיב לא סחיר גבוה יפסידו פחות.

משיכות מקרנות ההשתלמות - האם זה צעד נכון?
ההאטה הכלכלית והעלייה ביוקר המחייה הביאו חוסכים רבים למשוך את קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שלהם מתחילת השנה. המשיכות והתשלומים לעמיתים בקרנות השתלמות (ללא קופות הגמל) היו בעבר בממוצע של 1.2-1.3 מיליארד שקל בחודש, ומתחילת השנה הם בקצב של 2 מיליארד שקל בחודש כשעל פי ההערכות בחודש אוקטובר המשיכות עלולים לעלות על 2.5 מיליארד שקל.
קרן השתלמות הופכת לנזילה אחרי 6 שנים. קרן השתלמות היא התוכנית היחידה שמאפשרת לכם לקבל פטור מלא ממס על התשואה שתצברו לאורך השנים. לרוב עדיף 'לשבור' חסכונות אחרים לפני שפותחים קרן השתלמות. עם זאת, אם אתם צריכים לקחת הלוואה לתקופה ממושכת ומתלבטים אם למשוך את קרן ההשתלמות או לקחת הלוואה, סביר שכדאי לכם לממש את הקרן. הריבית על ההלוואה כיום גבוהה מאוד. אלא אם תוכלו לקבל הלוואה דרך קרן ההשתלמות (קשה יותר מבעבר) או שאתם צופים להחזיר את ההלוואה ממקורות אחרים בטווח הקצר יחסית.

ביזפורטל