כתבה על יוזמה מעניינת, מעתיק לפה את עקרי הדברים

בשבוע שעבר ניצלה חברת קצא"א (קו צינור אירופה-אסיה) את המלחמה בעזה, ובאמצעות בקשה שהוגשה למינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה הצליחה להסיר את ההגבלה הכמותית על פריקת נפט גולמי בנמל אילת.
הבקשה הוגשה על רקע הנחיות מערכת הביטחון לדחות את כניסתן של אוניות עם מוצרי דלק שונים למסוף הנפט של חברת צינור אילת־אשקלון, בשל הלחימה בעוטף עזה, על רקע הירידה ברמות המלאי בבית הזיקוק באשדוד והחשש מהתלקחות מלחמה בגבול לבנון שתסכן פריקת נפט גולמי במפרץ חיפה.
הטיעון של ביטחון אנרגטי שמשווק כלפון בכל הכוח — מסווה במידה רבה את האינטרסים של חברה מסחרית ומקדם אותם. אם הממשלה תאמץ את העמדה הזאת, ותורה למשרד להגנת הסביבה להסיר את ההגבלות הכמותיות על יבוא ויצוא נפט מנמל קצא"א באילת, מספר קטן של אנשי עסקים עשויים להרוויח סכומים גדולים תוך סיכון, לכאורה, של אינטרסים חיוניים של הציבור, כולל כלכלת אילת והזכות הבסיסית לאספקה רציפה של מי שתייה.
הפיכת נמל קצא"א באילת לנמל נפט משרתת את האינטרסים של MRLB (ראשי תיבות של MED-RED Land Bridge), שהיא חברה פרטית בבעלות שלוש חברות: Petromal, זרוע הנפט והגז של חברת National Holding, שבסיסה באבו דאבי ונשלטת בידי משפחת המלוכה של איחוד האמירויות; AF Partnership, שהיא חברה ישראלית בבעלות יונה פוגל, לשעבר מנכ"ל חברת פז (-0.47% 27750) , ומלאכי אלפר, לשעבר מנכ"ל בזן (+0.93% 108.6) ומנכ"ל בית זיקוק אשדוד; ו–Lubber Line Capital של איש העסקים המרוקאי יריב אלבז.


דה מרקר