קרן כספית חדשה תספק לציבור מידע על התשואה שהיא תספק וכך יהיה נוח להשוות בינה לבין פיקדונות; לצד יתרונות נוספים הקרנות האלו יוכלו להשיג תשואה טובה יותר לציבור על חשבון הפיקדונות; היום החל תהליך החקיקה


הרעיון הזה כבר נמצא במגרה כמה שנים טובות, אבל עכשיו על רקע עליית הריבית הוא קיבל פוש - משרד האוצר ורשות ניירות ערך מקדמים השקת קרנות כספיות חדשות שיתחרו בפיקדונות הבנקים. תזכיר החוק פורסם היום לקראת התקדמות לשלבי החקיקה. הקרנות האלו צפויות להיות אטרקטיביות יותר מהקרנות הכספיות הקיימות שגם מהוות אלטרנטיבה לפיקדונות בבנקים. הקרנות יספקו את התשואה החזויה בהם בדומה לפיקדונות ובשונה מקרנות כספיות כיום.


מעבר לכך, לא יידרש רישיון לייעוץ השקעות כדי לשווק קרן כספית חדשה, להבדיל מהקרנות הקיימות. למעשה, כל גוף פיננסי שמפוקח על ידי רשות ני"ע יוכל להפיץ אותו ולזכות לתגמול בגין ההפצה. בכך בעצם מונעים את השליטה של יועצי ההשקעות בשיווק קרנות.


הקרנות החדשות אמורות להיות בדרגות נזילות שונות לתקופות שונות עד שנה וכך למעשה יוכל החוסך-משקיע לנתב את כספו לתקופת הזמן הנכונה לו. החשיבות של המוצר הזה היא גדולה מאוד מכיוון שלבנקים יש אינטרס להשאיר את הפיקדונות אצלם בחשבונות העו"ש בתמורה לריבית נמוכה, בעוד שבקרן הכספית מנהל הקרן יפעל להשגת תשואה מקסימלית. היתרון לגודל, לצד מגוון האפשרויות יביא לתשואה טובה יותר למשקיע.


הבעיה הגדולה היא בהשקעות לזמן קצר. אנשים משאירים כספים בחשבון למרות שאם היו מפקידים לחודש-חודשיים-שלושה היו מקבלים תשואה לא נמוכה. המוצר החדש יכול ליצור להם פתרון הולם כשבמקביל הוא כנראה יביא למצב שהבנקים מעלים את הריבית על הפיקדונות לזמן קצר כדי להילחם במוצר הזה.


מקור