ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') את התקנות שקובעות כי ההפקדה לביטוח מנהלים תהיה אפשרית רק למי שמשתכר יותר מפעמיים השכר הממוצע במשק, כלומר יותר מ-24 אלף שקל בחודש. בנוסף, נקבע כי ההפקדה לביטוחי המנהלים תיעשה רק כמוצר משלים לקרן הפנסיה.
התיקון אושר פה אחד, למרות התנגדות מצד חברות הביטוח. השינוי ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. המשמעות בפועל היא שביטוח מנהלים יימכר רק לבעלי שכר גבוה שמעטים מגיעים אליו — ולכן באופן מעשי מדובר בגניזה של המוצר. עובדים חדשים ישויכו אוטומטית לקרנות הפנסיה. התקנות לא צפויות לחול על מי שכבר יש לו ביטוח מנהלים.
במהלך הדיונים עלתה הצעת פשרה, שלפיה השינוי יעמוד על הגבלת ההפקדה לחלק השכר שמעל פעם וחצי השכר הממוצע במשק. עוד עלתה הצעה לקבוע כי ההגבלה תהיה על פעמיים השכר במשק, אך במקרה כזה יחול המוצר על ההפקדה מהשקל הראשון. הצעות אלה לא התקבלו לבסוף.


במסגרת הדיונים בוועדה, נציגי משרד האוצר הציגו סימולציה לפיה החיסכון במסגרת קרן פנסיה חדשה יצבור סכום הגדול ב-58% מחיסכון במסגרת ביטוח מנהלים. הסיבות שהציגו לכך הן מקדם המרה גבוה יותר במסגרת ביטוח המנהלים, דמי ניהול גבוהים יותר ועלות גבוהה משמעות לכיסויים ביטוחים.
במשרד האוצר טענו כי ביטוחי המנהלים מסבים נזק לציבור החוסכים, ועל אף שהיו להם יתרונות מסוימים בעבר, דוגמת מקדם מובטח - אלה כבר אינם בתוקף.


חברות הביטוח טענו כי הסימולציה שהציג משרד האוצר כבר לא מייצגת את המוצרים הנמכרים כיום, כיוון שדמי הניהול של ביטוחי המנהלים הוזלו. עוד טענו הנציגים כי אמנם קרן פנסיה מתאימה יותר למרבית הציבור, ולכן הם מפנים 90% מהציבור לאפיקים אלה, אך ישנם יתרונות לביטוח המנהלים - במיוחד במקרים של תביעות נכות או שאירים. חברות הביטוח טענו כי יש להותיר לאזרחים את זכות הבחירה.


ברשות שוק ההון דחו את טענות החברות, וציינו כי עיקר הפער בסכום החיסכון נובע דווקא מעלויות הכיסויים הביטוחים ולא מדמי הניהול. עוד ציינו ברשות כי גם אם יש עדיפות לביטוח המנהלים במקרי קצה, הציבור יכול לרכוש אותו בנפרד ולא צריך לפגוע בחיסכון הפנסיוני לשם כך. במשרד האוצר ציינו כי מה שהניע אותם לקבוע את הגבול של פעמיים השכר הממוצע היה העובדה שהמדינה מעניקה לחוסכים בקרן הפנסיה הטבה שמוגבלת לגובה פעמיים השכר הממוצע במשק - הבטחת התשואה (30% מהחיסכון בקרן הפנסיה מוגנת בתשואה מובטחת על ידי המדינה, של 5.15%).


לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, מסרה: "העברת המגבלה על שיווקו של המוצר הפנסיוני הנחות הידוע בשם המטעה 'ביטוח מנהלים', למרות הלובי האגרסיבי שהפעילו חברות הביטוח ולשכת סוכני הביטוח, היא בשורה של ממש והישג כביר לציבור הרחב, שלא מבין את הדקויות וההבדלים בין אפשרויות החיסכון השונות בפנסיה - וספג הפסדים כבדים במשך השנים בשל כך".

דה מרקר