קרן האג"ח ללא מניות כלל שמציגה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה היא קרן הראל (!) אג"ח עולמי שחשופה לדולר בשיעור של עד 120%. מלבד הדולר, מדד הייחוס אותו מציגה הקרן הוא Bloomberg Barclays Intermediate US Corporate Bond Index. מדובר במדד שנערך על ידי סוכנות הידיעות בלומברג, ומתמקד בחברות בדירוג השקעה עם ריבית קבועה עם מועד לפדיון של שנה עד 10 שנים. מדובר במדד נרחב למדי עם מעל 4600 ניירות שונים כך שיש הרבה מאד מקום לבחירה למנהלי הקרן. התשואה של הקרן של הראל מתחילת השנה עומדת על 8.03%, כלומר כ-5% נוספים יותר מהתחזקות הדולר. כמה הניב מדד הייחוס? כ-2% ניתן לומר אם כן שהראל הצליחו לפצח את המדד במקרה הזה ולהעניק למשקיעים ערך מוסף. המשקיעים בינתיים כנראה לא מתרשמים. הקרן מנהלת רק 8 מיליון שקל וגובה דמי ניהול סבירים של 0.78%.


מהטובה ביותר לגדולה ביותר. אשטשולר שחם אג"ח גלובלי נקובה בדולר גובה רק 0.59% וזוכה לאמון המשקיעים עם 396 מיליון שקל נכסים מנוהלים - הגדולה ביותר בקטוגוריה. האם הביצועים מתחילת השנה מצדיקים את האמון הזה? ובכן הקרן השיגה תשואה של 5.94% מתחילת השנה. היא חשופה בעד 120% לדולר, כך שלפחות 3% מהתשואה מיוחסת לעליית הדולר.


על פי מדיניות הקרן מדדי הייחוס שלה הם מדד ה-ICE BofA 5-10 Year US Corporate Index – שעוקב אחר אג"ח קונצרניות לטווח בינוני ארוך – (5 עד 10 שנים) בשיעור של 60% ומדד ICE BofAML 0-2 Year U.S. Treasuries Index שעוקב אחר אגרות החוב הממשלתיות דווקא, ולטווח קצר (0 עד שנתיים) בשיעור 40%. זהו שילוב של 60% בהשקעה ברמת סיכון גבוהה יחסית, ו-40% ברמת הסיכון הנמוכה ביותר (אם כי האגרות הקצרות סבלו מתנודתיות סביב המאבק על תקרת החוב).


הקרן מציגה תשואה של 5.94% מתחילת השנה. מה עשו מדדי הייחוס? ICE BofA US Corporate (5-10 Y) לו חשופה הקרן בשיעור של 60% עלה מתחילת השנה בכ-3.4%. מדד אגרות החוב הממשלתיות הקצרות עלה בכ-1%. שקלול של שני המדדים מניב תשואה משוקללת של כ-2.4%, כלומר, בניטרול השינוי בשער הדולר הקרן השיאה פחות או יותר תשואה דומה למדדי הייחוס.



קרן נוספת שהציגה ביצועים טובים למדי היא מגדל דולר אגרסיבית אג"ח חו"ל. הקרן השיאה תשואה נאה מתחילת השנה של 7.93%. יחד עם זאת מדובר על קרן בחשיפה מקסימלית של 200% לשער הדולר - חשיפה שעשויה להכפיל את תרומת הדולר להצלחתה. יחד עם זאת הקרן לא הייתה בחשיפה מלאה של 200% לדולר, והמדד הייחוס הרשמי הוא 150% משער הדולר, כך שניתן לייחס מעט יותר מ-4.5% לעליית הדולר.


מדד הייחוס אליו מתייחסת קרן הוא מדד הWisdomTree Fundamental U.S. Short-term Corporate Bond שעוקב אחר אג"ח קצרים בינוניים הנקובים בדולר (שנה עד חמש שנים). המדד הזה לא זז מתחילת השנה. כלומר, בשקלול שער הדולר הקרן הצליחה להכות את מדד הייחוס בכ-3% שזהו הישג נאה למדי. גם בקרן הזו אין הרבה משקיעים - סך הכל 17.9 מיליון שקל לקרן שגובה 1.37% דמי ניהול - גבוה יחסית.


ומהטובות לגרועות. כשם שלהראל הקרן הטובה ביותר בהתעלם מאלו שמשקיעות גם במניות, היא מחזיקה גם בגרועה ביותר, בהתעלם אלו שמנטרלות את החשיפה לדולר או שהן בעלות חשיפה של פחות מ-100%. הקרן הראל בונד חו"ל מדורג נקובה $ השיאה מתחילת השנה 4.72% - מעט יותר משער הדולר, וזאת למרות שמדד היחס או אותו מדד אליו מתייחסת אחותה הגדולה. אותו מדד עלה כזכור בכ-2% כך שבשקלול עליית הדולר הקרן השיאה פחות ממדד היחס, גם אם נתעלם מהעובדה שהקרן חשופה לדולר בעד 120%. הקרן מנהלת 14 מיליון שקל וגובה 0.97% דמי ניהול.


שתי קרנות נאמנות משקיעות באג"ח ביורו. היורו התחזק ב-4.2% מתחילת השנה, והקרנות השיגו תשואה של 7.46% (הראל אג"ח חו"ל יורו) ו-5.5% (אי.בי.אי אגח יורו בינלאומי !). בשני המקרים הקרנות לא מציינות מדד ייחוס כלשהו, אך המח"מ הממוצע של הנירות הכלולות בשתיהן עומד על בין 2 ל-3 שנים, כלומר מח"מ קצר למדי. מדדי אגרות החוב הקצרות באירופה השיאו כ-2% מתחילת השנה, כך שהקרן של הראל הצליחה להכות את המדד וזו של אי.בי.אי. לא.


ביזפורטל