ענקית ההחזקות A.P. Moller-Maersk, בקיצור Maersk, היא חברה דנית, שעיקר פעילותה הוא בתחום הובלה ימית של מטענים, וכן יש לה פעילות קטנה יותר בתחום גילוי והפקת נפט. מדובר בחברה בשווי שוק של 306 מיליארד כתר דני (כ- 52 מיליארד דולר) שמייצרת הכנסות של כ- 280 מיליארד כתר דני בשנה. Maersk פועלת באמצעות מספר חברות בנות, ביניהן Maersk Line, חברת התובלה הימית הבינלאומית, APM Terminals, חברת תפעול נמלים, וחברת הלוגיסטיקה והמשלוחים Damco. בתחום הנפט היא פועלת באמצעות חברות בנות המתמחות בחיפוש, קידוח ואספקת מיכליות לנפט.

Maersk היא חברת הספנות הגדולה בעולם, ולכן, לא במפתיע, פעילותה נחשבת לברומטר להערכת הכיוון אליו הולך תחום התובלה הימית. בשנה האחרונה, החברה המשיכה להציג תוצאות טובות ורווחיות מרשימה, וזאת למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת בעולם. אחת הסיבות לכך, נעוצה בכך שבשנים האחרונות מתרחבת מאוד המגמה לשנע מטענים מכל נקודה בעולם לנקודה אחרת, ולכן יש יתרון ברור לחברות שיש להן נוכחות גלובאלית רחבה.


ל Maersk פריסה גלובלית רחבה למדי – היא מפעילה כ- 65 נמלים בנקודות שונות על פני הגלובוס, בהם מועסקים למעלה מ- 20,000 עובדים. בנוסף, ברשותה ספינות תובלה הגדולות ביותר בעולם, מה שמאפשר לה לבצע מספר נמוך יותר של מסעות תוך הובלת מטענים בכמות גדולה יותר. למעשה, ברשות החברה כ- 584 ספינות המסוגלות לשאת כ- 2.6 מיליון קונטיינרים של 20 רגל, כמות ענקית השקולה לכ- 15% מהיקף התובלה העולמית. נתון זה נותן לה יתרון אדיר על פני המתחרות, שלרובן אין דריסת רגל בכל המדינות המרכזיות בעולם.
מנגד, צריך לזכור כי הכלכלה העולמית מתאוששת בקצב איטי יחסית, ולכן בשנים הקרובות לא צפוי גידול משמעותי בהיקף התובלה הימית בעולם. סיכון נוסף שמרחף מעל ענף התובלה, הוא ריבוי בספינות תובלה בעולם. המשמעות היא כניסה לקשיים פיננסים של חברות בענף, ירידת מחירי התובלה ובכך פגיעה בהיקף הפעילות של חלק מהחברות וברווחיותן. הסיכונים האלו קיימים גם אצל Maersk, אולם בשנים האחרונות היא הוכיחה כי היא מסוגלת להתייעל בפעילותה – הן מבחינת חיסכון בתצרוכת הדלק והן בעלויות תפעול הנמלים, כך שלהערכתנו היא תוכל להמשיך להציג רווחיות טובה גם בשנים הקרובות.


בנוסף, Maersk פועלת בהצלחה להרחבת פעילותה בתחום האנרגיה. החברה מפעילה כ- 16 אסדות קידוח ו- 10 דוברות קידוח ברחבי העולם, ובנוסף היא מחזיקה בעשרות פלטפורמות אחסון ושינוע נפט. למרות שהפעילות עדיין קטנה ביחס להכנסות מהתובלה הימית, היא צמחה מאוד וחוותה רווחיות גבוהה בשנים האחרונות. החברה גם משתפת פעולה עם חברות נפט גדולות כדי לפתח אסדות קידוח לעומקים גדולים יותר, מה שעשוי להעניק לה יתרון על פני המתחרות בעתיד.


מנית Maersk חוותה בשנה האחרונה עליית מחיר מרשימה. אולם, בהנחה שההתאוששות הכלכלית בעולם תמשך והחברה תצליח ליישם את יעדי ההתייעלות שלה, לדעתנו המחיר בו היא נסחרת עדיין נוח לקניה.