שוק ההון אמור לשקף את ההתפתחויות במשק הריאלי, אולם הוא מונע גם מאלמנטים פסיכולוגיים של אופוריה ופחד, ולכן לעיתים מחירי המניות מאבדים קשר לתוצאות הפעילות של החברות שלהן. לאחרונה, התחלנו לראות שוב פעם התרחשות כזו אצל חלק מהמגזרים בשוק.


איך זה קרה? הנתונים החיוביים שהציגה הכלכלה האמריקנית והתשואות הנמוכות של האפיק האג"חי, דחפו את המשקיעים עמוק יותר ויותר לעבר שוק המניות. וכאשר המשקיעים רוצים להגדיל את פוטנציאל התשואה, הם נוטים ללכת לכיוונן של מניות חלום - חברות שמציגות צמיחה חזקה מאוד בשנים האחרונות ויש להן פוטנציאל לגדול בעשרות אחוזים. פריחתן של הרשתות החברתיות והגידול האדיר בהיקף השימוש בהן בשנים האחרונות, הופך אותן למניות חלום אידיאליות עבור המשקיעים, במיוחד לאור העובדה שגם האנליסטים אופטימיים מאוד לגביהן. סביר להניח שלפחות חלק מהחברות האלו ימשיכו להצליח עוד שנים ארוכות, אבל השאלה המרכזית היא האם הערכות הצמיחה שהמשקיעים נותנים להן אינן אופטימיות יתר על המידה.


המצב הנוכחי שונה מזה שהיה בבועת הדוט-קום הקודמת. בבועה בתחילת המאה, ראינו חברות שעדיין לא מכרו דולר בודד מקבלות שוויי של מיליארדי דולרים, לפעמים רק לפי מספר העובדים של החברה. גם היום אנו רואים אופוריה מוגזמת סביב רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין, אולם בשונה מהמצב בבועה הקודמת, החברות מהדור החדש מציגות כבר היום הכנסות של מאות מיליוני דולרים ברבעון.


מצד שני, רובן אינן רווחיות עדיין או נסחרות במכפילי רווח דו-ספרתיים גבוהים ואפילו תלת-ספריים. כדי להצדיק מכפילים גבוהים כאלו, החברות יהיו חייבות להגדיל את ההכנסות והרווחים בעשרות אחוזים מידי שנה, משימה שדי ברור שרובן יכשלו בה לאורך זמן. לכן, להערכתנו, מי שרוכש מהמניות שהזכרנו במחירים הנוכחיים לא יראה רווחים בטווח הארוך במקרה הטוב, ויפסיד הרבה כסף במקרה הפחות טוב.


לפני מספר חודשים הזכרנו בעניין הזה גם את יצרנית המכונית החשמלית - טסלה מוטורס. באותה סקירה הזהרנו מפני השקעה במניה שנסחרה סביב מחיר של 200 דולרים. מאז, היא ירדה בכמעט 20 אחוזים. בצד החיובי, צריך להודות שהחברה לא רק הצליחה לייצר מכונית ספורטיבית מושכת, אלא גם כזו שמסוגלת לנסוע מעל 230 מייל ללא טעינה. מצד שני, במישור התמחורי, קשה להתעלם מהעובדה שטסלה צפויה למכור ב- 2014 בסך הכול 21 אלף רכבים, אולם נסחרת בשווי דומה לרנו למשל, שתמכור לפי ההערכות מעל 2.5 מיליון רכבים. בנוסף, פוטנציאל הלקוחות של טסלה מוגבל היות ומחיר הרכבים שלה יקר מאוד. היא גם אינה השחקנית היחידה במגרש החשמלי אליו נכנסו בשנים האחרונות מיטב יצרניות הרכב המוכרות בעולם. לכן, גם כאן, למרות המוצר המרשים של החברה, לדעתנו עדיף להתרחק מהמניה.