האם יצליחו להשיב את הקטר הסיני חזרה למסלול של צמיחה

סידרה של רפורמות כלכליות נרחבות עליהם הוכרז בחודש החולף אמורה להשיב את מי שעתידה להפוך לכלכלה הגדולה בעולם למסלול של צמיחה. השאלה היא האם זה יספיק?

לנוכח העליות החזקות בשווקי המניות העולמיים בשנתיים האחרונות בולטת החולשה של סין שלא ממש משתתפת בחגיגה. סין, שצמחה בעשורים האחרונים בקצב דו סיפרתי מרשים תציג צמיחה נמוכה בהרבה שעל פי הערכות תסתכם ב 6.5% ב 2014. שילוב של האטה כלכלית עולמית, משק מבוסס ייצור ויצוא וריכוזיות יתר פוגמים בפוטנציאל הצמיחה של סין בשנים האחרונות. מה שהחל כהאטה מחזורית לנוכח משבר החובות באירופה ומשבר הנדל"ן בארה"ב הלך והתברר כהאטה שמקורה בבעיות מבניות שדורשות שינויי תפיסה רדיקאלי במבנה התוצר, המערכת הבנקאית ונושאי חופש האדם ואפילו הילודה.
לא עוד צמיחה מבוססת ייצור ותשתיות
המודל הסיני נשען בעשורים האחרונים על צמיחה מהירה שהתבססה על תהליך של תיעוש מהיר, עיור, והפרטה והקטנת המעורבות הממשלתית כמו גם זרימה חזקה של השקעות ע"י זרים. אך מעל לכל נשען הקטר הסיני על ייצור ותשתיות. סין הפכה ליצרנית הגדולה בעולם כשהיא כובשת שווקים רבים ונתחים הולכים וגדלים במסחר העולמי. במקביל השקיעה סין טריליוני דולריים מהעודפים בחשבון השוטף בתשתיות ובהשקעה עצומה בנדל"ן ובתחבורה. שילוב זה יחד עם מעבר מאסיבי מהכפרים לערים הגדולות יצר את אחת ההתפתחויות הכלכליות המואצות בכלכלה העולמית אי פעם.
צמיחה זו בלטה בחוסר האיזון שלה. בזמן שהחיסכון השולי במדינות המערב ניצב על כ 5% בלבד והצריכה הפרטית מהווה כ 70% מהתוצר, בסין החיסכון השולי נושק ל 40% מהתוצר. המשקל של השקעה בתוצר הוא עצום והוא יוצר צמיחה לא מאוזנת ולא ברת קיימא. במקביל ההשקעה המאסיבית בתשתיות ובפרויקטים אדירים למגורים יצרו ערי רפאים ריקות מאדם, השקעות חסרות הגיון כלכלי ומערכת בנקאית חסרת שקיפות וממונפת מאוד. המערכת הבנקאית שחויבה להעניק אשראי למימון הצמיחה במחוזות שונים בסין על בסיס קריטריונים פוליטיים ולא כלכליים מהווה את האיום הגדול ביותר. סין חייבת לגרום לצרכן המקומי להפוך לשחקן מוביל בתוצר הסיני ולגרום לו להגדיל את הצריכה בצורה משמעותית על חשבון החיסכון.
רפורמות כלכליות
סידרת הרפורמות הכלכליות עליהם הוכרז בחודש החולף הן חסרות תקדים ומדגישות כי הממשל הסיני הפנים את גודל המשבר. סין צפויה לפתוח את ושוקיה ליזמים זרים ופרטיים ובכלל זה תאפשר בעלות פרטית על בנקים במדינה. הממשלה תקטין התערבותה באישורים הנדרשים לפרויקטים בתחום הבניה, כמו גם התערבות מופחתת בשער החליפין. במקביל הכריזו בכירי המפלגה הקומוניסטית על הקלות בתוכנית הילד האחד, סגירת מחנות עבודה בכפייה, שילוב של שירותים סוציאליים בערים ובכפרים כמו גם ביטול מגבלות בחופש התנועה שהגבילו תנועה של כפריים לערים. במקביל המסמך הכולל 60 יעדים לרפורמה הטלת קנסות על מפעלים מזהמים.
על פניו נראה כי שינויי המדיניות מהווה צעד משמעותי בכיוון הנכון. עצם הרפורמה כמו גם הנושאים בה היא נוגעת מחדדת כי ההנהגה הסינית מבינה היטב מה עליה לעשות. אין ספק כי במידה והיא תיושם במלואה היא תייצר מומנטום חיובי הן בטווח הזמן הקצר והן בעתיד. יחד עם זאת ההצלחה של הרפורמה בסופו של יום תלויה מאוד בעם הסיני עצמו. במידה והצרכן המקומי יאמין ברפורמה, ישגשג, ויחוש שהמדינה מעניקה לו מענה טוב יותר במישורים חיוניים כמו חינוך, בריאות וחופש תנועה הוא גם יהפוך לכוח משמעותי יותר בהמשך הצמיחה של סין.