קצת על הדוח של טסלה -
ראשית , אני מבקש לתקן רושם שטסלה היא חברה שמתכננת להיות שחקן נישה - היא לא.
האסטרטגיה של החברה מושתתת על כניסה לשוק הרכב החשמלי "מלמעלה" - זה התחיל עם רכב ספורט אקזוטי שניבנה ביד וממשיך במודל S שהתחיל כרכב של 100,000 אלף דולר וצפוי להמשיך בעתיד עם רכב זול יותר באיזור ה - 40-35 אלף דולר.
כחלק מההערכות לייצור מודל S טסלה רכשה מפעל רכב ישן והכניסה אליו קו ייצור חדש ומתקדם ביותר שמייצר את המודל S , קו הייצור תופס פחות מ 30% משטח הריצפה של המפעל , שמיועד לייצור המודל העתידי.
כל תמחור החברה נסמך על הצלחה פנומינלית של המודל הזול (שעדיין לא קיים), כפי שבבועת האינטרנט התמחור היה לפי "הפוטנציאל" - יש כאן בדיוק אותו מצב.
ועכשיו לדוח -
המאורע המשמעותי שמשפיע על הדוח הוא התחלת מכירת מודל S עם הבטחת רכישה אחרי 3 שנים במחיר המשקף 45% מעלות הרכב כלומר טסלה כבר לא רק יצרן רכב אלא חברת ליסינג. על השיקולים העומדים מאחורי ההחלטה לתת לרוכשים רשת הגנה לירידת מחיר עתידית (אופציית PUT) והאם זה סימן טוב או רע - אשאיר לכל אחד להחליט לעצמו, אך ברור כי חשבונאית אי אפשר להתייחס לרכב שמוכרים כרגיל לרכב אשר נימכר ולקונה יש אופציית PUT של 3 שנים להחזיר את הרכב במחיר מוסכם - במודל של ליסינג ההכנסות מוכרות מההשכרה - כל שנה , במודל של מכירת רכב - כל ההכנסות מוכרות במכירה. גם טסלה מודעת לצורך החשבונאי הזה ולכן, כדי "למסך" את ההשפעות של עסקי ההשכרה שלה על הדוחות הכספיים, החברה החלה לדווח גם דוחות שלא על בסיס GAAP - בהם אין הבדל בין מכונית שנמכרת למכונית שמושכרת ואותם היא מדגישה ביחסי הציבור.
לכן, בעוד שהחברה מפרסמת רווח של 26 מליון דולר על בסיס NON GAAP , על בסיס כללי החשבונאות המקובלים יש הפסד של 30 מליון דולר!
איך נוצר ההפרש?
21 מליון דולר - חלוקת אופציות (דילול עתידי)
16.5 מליון - עלויות חד פעמיות שקשורות להחזר ההלוואה למשרד האנרגיה שתמך בחברה במשבר הכלכלי
19.3 - השפעת מודל הליסינג
מעבר לסיפור של הפסד שהופך לרווח, יש עוד נקודה ששווה לקחת לתשומת לב -
המכירות בין רבעון 2 לרבעון אחד, ירדו ב - 29% (!)
איך זה קורה? מחיר המכירה הממוצע ברבעון 2 היה 68,000 דולר לעומת 99,000 ברבעון הראשון - ירידה של 31% (!)
כידוע, הם מוכרים את אותו מוצר - מודל S אז מה קרה? והכן ברבעון הראשון כל העשירים עם עודף כסף שנרשמו מראש לקנות רכב ב - 99 אלף דולר - קיבלו את ההזמנה. מה שנמכר עכשיו זה הגל השני והוא נמכר בהרבה פחות. עכשיו גם מובן מדוע הקונים מקבלים הבטחת רכישה במחיר ידוע עוד 3 שנים.
כמה מכוניות מכרה החברהברבעון ? 5150 מכוניות
מה קורה עם המכונית הזולה שצריכה להגיע לשווקים ? אף מילה - אולי הפיתוח החל על "אש קטנה" אולי בכלל לא, אך המתחרים כבר שם - BMW מוציאה רכב חשמלי בטווח המחירים שטסלה תיכננה להוציא את הרכב העתידי - 35-40 אלף דולר. הרכב של BMW כבר בייצור, הרכב של טסלה, אולי בתחילת תכנון, בשוק החשוב של רמת מחירים יותר סבירה - טסלה כבר תיכנס מאוד באיחור
אני מצדיע לאלון מוסק על החזון ועל הביצוע, אך שווי החברה מנותק לחלוטין מכל עקרון כלכלי מוכר, וכאשר החברה מתחילה לדווח "רווחים בכאילו" זה סימן שחזרה לשפיות קרובה.
גילוי נאות - שורט באמצעות אופציות