חברות רבות, מוכרות וגדולות בעולם התחילו את דרכן בקטן, מלמטה, צעד אחר צעד ולאט לאט צמחו לחברות אשר מגלגלות מכירות שנתיות של מיליארדי דולרים. יש דוגמאות לחברות ש"עשו את זה" והפכו לאייקונים עולמיים...
שתיים מן המוכרות הן: אפל ומיקרוסופט שהחלו את דרכן במוסך הביתי של יזמיהם, וכיום כל אחת מהן מוכרת מגוון רחב של מוצרים ברחבי העולם. דוגמא בולטת נוספת היא הקונגלומרט העולמית M3 אשר מוכרת אלפי מוצרים: מציוד רפואי, דרך מוצרים לתחום התעשייה ועד ציוד משרדי.בעולם ההשקעות כשניגשים לבחון השקעה בחברה שליבת העסקים שלה מתבססת על מכירת מוצרים, נהוג לתת עדיפות לחברות אשר נהנות מפיזור וממגוון מוצרים.עם זאת, חשוב להכיר שישנן חברות אשר הצליחו לבסס את עסקים מפוארים, וזאת כשהן נשענות רק על מוצר אחד ועיקרי בלבד. דוגמא לסיפור הצלחה בקנה מידה עולמי התקבלה רק לפני חודשיים כשהמשקיע האגדי, וורן באפט וחברת ההשקעות 3G הודיעו על רכישת יצרנית הרטבים הוותיקה היינץ', בתמורה ל-28 מיליארד דולר. המותג היינץ' מוכר בעולם ובתעשיית המזון בעיקר בזכות הקטשופ. הסיפור של היינץ' החל לפני 144 שנים: החברה שנוסדה ב-1869 בארה"ב החלה את דרכה בייצור חזרת, ושמונה שנים לאחר מכן החלה בייצור הקטשופ שהפך לסימן ההיכר שלה. אמנם לחברה נוספו עוד כ-50 מוצרים, בעיקר רטבים מאז, אך את התהילה ואת ההון היא גרפה בזכות הקטשופ.פרט להיינץ' ישנן דוגמאות נוספות לחברות בינלאומיות קטנות שהעדיפו להתמקד בתחום ספציפי עם מוצר אחד או שורה קצרה של מוצרים קשורים ללא רצון להתרחב. מחלקת המחקר של אינפיניטי מביאה לפניכם מקבץ של חברות שהצליחו לא רק לשרוד, אלא אף להצליח בגדול וזאת רק עם מוצר אחד.
- קרוקס (סימול: CROX) יצרנית הכפכפים שהגיחו לעולם בשנת 2006 הונפקה בבורסת נאסד"ק. תופעת הכפכפים הצבעוניים התפשטה בעולם כמו מגפה ובעקבות כך מניית החברה נסקה ממחיר של 13 דולר ועד לשיא של 69 דולר (אוקטובר 2007) תוך פחות משנתיים. לאחר מכן הגיעה הקריסה של המנייה בעקבות ביצועים חלשים של החברה. שבע שנים חלפו מאז ההנפקה והתשואה שהשיגה החברה בתקופה זו מסתכמת רק ב-13.4%.
- סודהסטרים: (סימול: SODA) החברה הישראלית הוותיקה והמוכרת שהחלה את דרכה תחת השם סודה קלאב בשנת 1971, נרכשה ב-2007 ע"י קרן פורטיסימו ובשנת 2010 היא הונפקה בנאסד"ק בשווי של 336 מיליון דולר. עסקי החברה מתמקדים בייצור מכשירים שהופכים את מי הברז למשקאות תוססים בטעמים. סודה סטרים פועלת ב-45 מדינות ברחבי העולם ולמעלה מ-5 מיליון צרכנים כבר רכשו את מכלי ההתססה שלה. כיום שווי השוק של החברה בבורסה עומד על 1 מיליארד דולר. הכנסותיה בשנת 2012 הסתכמו ב-436 מיליון דולר, מדובר בגידול של 50% לעומת המכירות ב-2011.
- WD – 40 (סימול: WDFC) מדובר בחברה ליצור כימיקלים להמסת חלודה שנוסדה בארה"ב בשנת 1953. החברה הוקמה במעבדה קטנה בסן דייגו, קליפורניה, וכיום מוצריה משמשים אפילו את תעשיית החלל והתעופה. הנוסחה הסודית של המוצרים היא בגדר סוד כמוס שכן היא נוסחה לעשיית כסף. רק בשנת 2012 הכנסות החברה ממכירת מגוון צר של מוצרים הסתכמו ב-342 מיליון דולר. החברה הונפקה בבורסת נאסד"ק בינואר 1978 ומאז טיפסה מניית החברה ב-1,878% למחיר של 53.5 דולר. שווי החברה עומד על 834 מיליון דולר. החברה פצחה במדיניות חלוקת דיבידנד החל מראשית שנות התשעים, כן שהמשקיעים נהנים לא רק מעליית שווי המנייה, אלא גם מרווחיה. החברה מתפארת באתר האינטרנט שלה שמתחילת 2013, למעלה מ-1.4 מיליארד שימושים נעשו באמצעות הספריים שהיא מכרה.
- מקורמיק (סימול: MKC) זוהי חברה לייצור תבלינים וחומרי טעם טבעיים לתעשיית המזון אשר נוסדה ב-1889. כיום מקורמיק הינה חברה גלובלית ואחת מהחברות המובילות בתחומה בעולם. למרות שמדובר בתבלינים, ולמרות שהחברה נשענת רק על הפעילות הזו, שוויה בבורסת נאסד"ק עומד על 9.35 מיליארד דולר. מכירות החברה ב-2012 הסתכמו ב-4 מיליארד דולר לעומת 3.7 מיליארד ב-2011. על פי גוגל פייננס, מניית החברה טיפסה מאז 1978 ועד היום ב-7,398% למחיר של 70.9 דולר. רק ב-12 האחרונים עלתה המנייה ב-30.3% בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-12% בלבד.
שורה תחתונה: כדי להשקיע בחברות של מוצר אחד או "ליין" מוצרים מצומצם, נדרשת עבודת אנליזה והיכרות מעמיקה וקרובה עם החברה והסביבה העסקית בה היא פועלת, ועל כן נמליץ לפנות לאיש השקעות המתמחה בתחום.הטיפ רלוונטי למועד כתיבתו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור באתרhttp://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.