JSPH , אייל

שוק הנדל"ן למגורים מתנהל בשתי רמות - ההיצע / ביקוש מציאותי, ותחזית=צפיות לגבי היצע / ביקוש עתידי בעקבות צעדי ממשלה.

בניגוד ל - JSPH , ובאמונה עמוקה בשוק חופשי , אינני חושב כי ראוי שהמדינה תעסוק בקביעת מחירי דיור של פרויקטים ביוזמה ממשלתית - זה מתכון ל"סיכון מוסרי" (מי מקבל את הדירות הזולות? מי מחליט? - פרצה קוראת לגנב וגנב שקוראים לו - בא). על המדינה ליזום והגדיל ההיצע הפיזי (מוכרים דירות כבר על הנייר) ואת הצפיות להיצע - תקשורת ברורה של מה הולך להתבצע - כמה דירות הממשלה הולכת לייזום - השוק יקבע המחיר המתאים, צריך רק החלטה לאן רוצים להגיע ולפי זה לתכנן.

לגבי פועלים זרים - גם כאן קיים טיפול כושל של המדינה - אי הכשרת עובדים ישראלים וההליכה לפתרון הקל של עובדים זרים. אין סיבה שבישראל לא יהיו "עובדי צווארון כחול" יהודים בבניה שיקבלו שכר אטרקטיבי - גם אם "מחיר הדירה" יעלה . גם כאן יש כשל שוק, אבל הפוך - משלמים שכר נמוך בענף משמעותי בישראל ע"י "ייבוא עבודה" שממנה מתפרנסים אין ספור מאכרים.

אם צריך לשלם לרצף / טייח יהודיים 25 אש"ח בחודש שיבואו לעבוד - אז זה מה שצריך ויפה שעה אחת קודם.

עקיפת העיריות באישורי בניה, אכיפת נהלים קצרים ופשוטים.
3. מס רכוש למי שדוגר על קרקע
4. מס שבח ומס רווחי הון (כמו בבורסה) על רווחים מנדלן, שכר דירה והשבחה על דירה שניה
5. בטול מחיר מינמום במכרזי מנהל מקרקעי ישראל (מונופול קלסי)
הכל פלסטרים. המהות היא השבת הבניה ביוזמה ציבורית - כשזה היה - מחרי הדיור היו שפויים - גם בעיצומה של עליית מליון יהודים מבריה"מ (אפילו היה קצת יותר מדי בניה) .

משוואת ההיצע ביקוש לדיור בישראל ידועה - על המדינה להיכנס כיזמית ולהחזיר שיווי המשקל