ל- kelazar, אתה ממש לא הבנת את אשר הצעתי:
1) אף אחד לא שואל את הקבלן, הוא נבחר במכרז על מנת לבצע מדיניות ממשלתית של פנוי בנוי.
2) הוא מקבל פרויקט שכל האישורים בו מסודרים, אין עיריה שמנסה לחבל בתהליך כי הממשלה באמצעות נציגיה לוקחת את סמכויותיה ולא מאפשרת לה "לחלוב" עוד את הקבלן.
3) קבלן הוא בסה"כ מבצע - לא יזם, גם אם הוא חושב שהוא יכול למכור ביותר המחיר לא יקבע על ידו.
4) אם תבדוק, תמצא כי קבלני בצוע עובדים במחירים הרבה יותר נמוכים מאשר המחיר לצרכן.
5) הקרקע היא משאב לאומי, הממשלה מחליטה על פנוי בנוי בחקיקה \ תקנה, היא מחליטה מתי יבוצע, איך. אין עתירות לבית המשפט כי החקיקה לא מאפשרת למנדהו להתנגד וגם הפצוי כלפיו סגור - הוכח בעלות על קרקע \ ישיבה עליה 35 שנים - קבל דירה חלופית גדולה וחדשה יותר + מגורים בתקופת הבינים על חשבון הקבלן המבצע.
6) עלות בניה של דירת מגורים היא סביב 300-400,000 ש"ח ל- 100מ^2 בסטאנדרט מקובל דהיום.
7) הקרקע אינה עולה כסף, אלא שיש לבנות נניח 8 דירות שמשלמים עליהן 7 דיירים (דירה אחת ניתנת לדייר הנוכחי) כך שאם נניח 400,000 ש"ח עלות בניה.
הממשלה שמשמת כיזם בפרויקט תקבל 5-10% מהדירות הפחות טובות ובסטאנדרט נמוך שישמשו כדיור סוציאלי - כך שפעולה זו תעמיס עוד נניח 30,000 ש"ח על דירה ממוצעת.
9) תוסיף פתוח, מימון, שונות ובהחלט נקבל מצב שניתן למכור דירות חדשות סביב אזורי הביקוש ב- 600-700,000 ש"ח בדיוק כפי שהן נמכרו לפני 5-6 שנים.
10) 3-4 פרויקטים של 10-20,000 יחידות דיור חדשות שיצאו לבצוע בחתך זמן מיידי ישפיעו רוחבית על השוק.

למה לקנות ב- 1.3M ש"ח ביבנה אם ב- 700,000 ש"ח ניתן לקנות דירה חדשה על מה שהיה פעם אזור התחנה המרכזית הישנה בת"א כשכל השכונה מגולחת, מבוצעת בניה חדשה ומודרנית שעומדת בכל התקנים, הבאת אוכלוסיה חדשה לאזור?

ל- tby, אני חושב שהממשלה חייבת לקבוע מחיר, לוחות זמנים לבצוע, הוספת פתוח סביבתי כמו תחבורה ציבורית, נתיבי תחבורה, מבני צבור,.... על מנת להביא להצלחת הפרויקטים.

תן לקרטל לקבוע את המחיר ולוחות הזמנים וזה המתכון למסמוס התהליך.

הממשלה מושלת במקרה הטוב 4 שנים. לשר לוקח שנה להכנס לתפקיד ועד אז הוא מובל ע"י פקידיו ויתכן מאוד שהם אנשי השר הקודם עם אגנדה אחרת לחלוטין. פקידי האוצר שמנסים לנהל כל דבר במדינת ישראל אף על פי שהבנתם בגזברות והם שולטים בברז בכל דבר החל מחינוך והשכלה גבוה, עבוד בדיור ועד בטחון פנים.

אם הממשלה הבאה תרצה שזה יצליח שר הפנים \ שכון חייבים להתחיל לפעול בנידון בתחילת הקדנציה עם לוחות זמנים, מחירים, ובדיקה יומיומית מה תקוע ולמה (פחות או יותר מה שאריק שרון עשה על מנת לשכן מאות אלפי עולים מברה"מ שהגיעו הנה במקביל לגדול באוכלוסיה).

החשיבות של המהלך הוא גם הצגת אלטרנטיבה ממשלתית שפויה - רבותי מר וגברת ישראלי, תפסיקו לקנות דירות בחוב של 1,000,000 ש"ח כשלא ברור כיצד תצאו מהבוץ אם תפלו לתוכו - יש לכם אפשרות לקנות דירה במחיר הגיוני עם חוב הגיוני במעגלים 2-3 מת"א. אף אחד לא צריך לקבל דירה ברוטשילד או בדיזנגובה פינת ארלוזורובה אבל אין שום סיבה שבמחיר שפוי אותו אחד לא יוכל לקנות בדרום ת"א, יפו, גבעת שמואל, פ"ת, רחובות,......

ללמבו, ריבית של 5% כשמחיר הכסף בארה"ב, יפן, גרמניה הוא ->0 משמעו יסוף של השקל.

גופי ענק ילוו בינים וב-$, יזרימו אותם לישראל ויהנו מ- carry trade של ~ 4.5% בשנה.

המהלך יכול להוביל מהר מאוד את שער המט"ח אל מתחת ל- 3 ש"ח ל- $.

אם זה מה שיקרה, ובדגש אם יקרה מהר מדי - זה יגרור פטורים המוניים, העברת פעילות של חברות רב לאומיות לארה"ב ואירופה שסובלות מאבטלה, סגירת מפעלים והגדלת היבוא.

למעשה, כשהעולם שמולו סוחרים במדיניות ריבית אפסית למדינה קטנה כמו ישראל לא ניתן ליישם מדיניות אחרת מאשר התאמה למה שקורה בעולם.

כמו כן, הבנק המרכזי קנה עשרות מיליארדי $, הוא מתחזק את הקניה באמצעות מק"מ שמשלם ריבית שקלית.

מה שאתה מציע יגרום להפסדים עצומים ולכן סביר כי לא יקרה.

מה שדרוש הוא דרך להפריד בין מדיניות הריבית לטובת המשק והתעשייה לבין הריבית על הנדלן למגורים. לפישר ארגז שלם של כלים למנוע מהבנקים לתת משכנתאות ענק למי שאולי לא יוכל להחזירן בעתיד.