בשבוע שעבר התקיים יום הוולנטיין (חג האהבה במסורת הנוצרית) ומיליוני בני אדם בעולם המערבי העבירו מסרי אהבה לאהוביהם. למעשה יום האהבה הינו מסורת המתקיימת בהרבה מאוד דתות והוא תזכורת לכך שאהבה הינה אחת מהרגשות שמניעים את העולם...
...זו ההזדמנות להזכירלכל מי ששכח, כי גם העולם הפיננסי מונע ופועל רבות על סמך ספקטרום רגשות רחב: החל באהדה, אהבה, דרך פחד ועד שנאה. לרגל יום הוולנטיין, מחלקת המחקר של אינפיניטי מביאה בפניכם נבחרת מניות של חברות מהשורה הראשונה שהצלחתן והמוניטין שרכשו לאורך השנים, לא הייתה מושגת אילולא הצרכנים לא היו אוהבים את מה שהן מייצרות:
- אפל (סימול: AAPL): מאז הקמתה בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת, עברה החברה לא מעט תהפוכות. מייסדה המנוח, סטיב ג'ובס, אמר באחד מנאומיו, כי הקו שהנחה אותו לאורך השנים היה הרצון לייצר מוצרים שאנשים יאהבו. בראייה לאחור אין ספק שג'ובס הצליח במשימה הזו בכל קנה מידה אפשרי. בספטמבר האחרון מניית החברה נסקה לשיא כל הזמנים כשנגעה ברמת ה- 700 דולר. מאז צנחה המנייה ב-34% לרמה של 460 דולר. למרות החולשה בחודשים האחרונים במחיר המנייה ובעסקיה עדיין אי אפשר לקחת ממנה את מובילות השוק הטכנולוגי והחדשנות. תשואת המנייה בחמש השנים האחרונות: 269%.
- דיסני (סימול: DIS): כשוולט דיסני, מפיק סרטי אנימציה, הקים את האימפריה בשנת 1919, סביר שלא תיאר לעצמו, שהעכבר הקטן שצייר יהפוך לחלק בלתי נפרד מעולמם של מיליוני ילדים כבר דורות רבים. קשה עוד יותר לדמיין איך נראה היה העולם שלנו ללא קיומה של תעשיית הילדים המגלגלת מיליארדי דולרים כל שנה. אולם, לא תמיד הכל היה ורוד באימפריית האנימציה של דיסני. בראשית דרכו, דיסני פשט את הרגל בעקבות ניהול כושל, ומאחר שהוא לא היה מוכן לוותר על אהבתו לאנימציה, עבר להוליווד ומשם המשך הסיפור כבר ידוע. סיפור הכישלון ופשיטת הרגל של דיסני הינו תזכורת לכך שאהבה אינה תנאי מספיק, אך זהו תנאי הכרחי להצלחה. מיליוני המעריצים בעולם מוכנים לפתוח ארנקים ולהוציא ממיטב כספם כדי לזכות לחלק מהחלום שיצר דיסני. בשנת 2012, המכירות של דיסני נסקו ל-42.3 מיליארד דולר. תשואה המנייה בחמש השנים האחרונות: 71%.
- קוקה קולה (סימול: KO): האגדה מספרת כי המשקה השחור והמבעבע, שהרכבו הסודי ידוע לקומץ יודעי דבר בלבד, הומצא לראשונה כתרופה לכאבי בטן. אולם, הסיפור הרשמי גורס כי הוא שווק לראשונה בשנת 1886 כמשקה מעורר ומתמרץ. ואכן על הגל הזה רוכבת החברה עד היום בכל מסעות הפרסום שלה בעולם. נציין כי, עיקר ההשקעה של המותג העולמי והמוניטין שרכש לו בעמל רב הוא בשיווק ובפרסום. אחד ממהלכי השיווק הקריטיים של המותג היה במהלך מלחמת העולם השנייה, כשהחברה החלה להעביר לחיילים של צבא ארה"ב כמויות גדולות של המשקה כאות סולידריות. כשהחיילים חזרו משדה הקרב, הם כבר היו לקוחות שבויים של המשקה במלוא מובן המילה. מאז ועד היום לא חשוב באיזה פינה בגלובוס תהיו, קוקה קולה תהיה שם כדי להרוות את צימאונכם. בדוחות הכספיים שפרסמה החברה בשבוע שעבר עולה כי המכירות ב-2012 הסתכמו ב-48 מיליארד דולר, לעומת 46.5 מיליארד דולר ב-2011. בשורה תחתונה הרווח הנקי של ענקית המשקאות הקלים הסתכם ב-9 מיליארד דולר. שווי השוק של החברה עומד על 167 מיליארד דולר. תשואה המנייה בחמש השנים האחרונות: 27%.
- הארלי דיווידסון (סימול: HOG): סוד ידוע בתעשיית הפיננסים הוא שרוכבי הארלי דיווידסון רוכבים לא רק על כלי הרכב הדו- גלגליים שהם כל כך אוהבים, אלא גם על המנייה של יצרנית האופנועים. עובדה זו מעניקה למניית הארלי דיווידסון יציבות יחסית לאורך השנים. למעשה, שביעות הרצון והאהדה של המשקיעים-רוכבים, מהביצועים של המניה בשנים האחרונות גורמת לה "לנסוע" מעלה בשנים האחרונות. החברה הוקמה בראשית המאה הקודמת, ומאז היא צמחה עד כדי כך שבשנת 2012 ייצרה 300 אלף אופנועים. את השנה האחרונה סיימה החברה עם הכנסות של 5.6 מיליארד דולר- גידול של 5.6% מהשוואה ל-2011. הרווח הנקי הסתכם לכדי 623 מיליון דולר, שיפור של 3.8% לעומת 2011.תשואה המנייה בחמש השנים האחרונות: 40%.
- לשם השוואה מדד S&P 500 השיג תשואה של 12.6% בתקופה של החמש השנים האחרונות.
שורה תחתונה: מדובר בקומץ חברות שנשענות רבות על אהבת הקהל למוצריהן. אין להסיק מכך שכל מוצר שזוכה לאהבה מצד הציבור יתגלה כהשקעה משתלמת. כי כמו בחיים כך גם בשוק ההון, לא חסרות אהבות נכזבות.