התנאים המאקרו כלכליים המורכבים בארץ ובעולם המשיכו להעיב על פעילותן של החברות בארץ, שחלקן התמנפו יותר מידי בשנים האחרונות וכעת סובלות מקשיים תזרימיים. לאור זאת, ראינו בשנה החולפת חברות רבות שנאלצו להיכנס לתהליך של הסדר חוב, מה שהקפיץ את רמת התשואות לפדיון בשוק לנקודה גבוהה שנשמרה לאורך מרבית השנה. גם המגבלות שהציבה ועדת חודק החל מתחילת 2012, שמחייבות את החברות לספק התניות פיננסיות שמטרתן להגן על הנושים, הקשתה על החברות לגייס חוב.

שלל הגורמים האלו הובילו את שוק הנפקות האג"ח המקומי להמשיך את מגמת הירידה בפעילות שנרשמה בשנים האחרונות. לפי הנתונים של חברות הדירוג, ב- 2012 נרשמה ירידה של כששה עשר אחוזים בהשוואה ל- 2011 בסכום גיוס החוב באמצעות אג"ח. למעשה, כ- 70% מהגיוס הכולל באג"ח בוצע במחצית הראשונה של 2012, ובמחצית השנייה של השנה חלה ירידה משמעותית בהיקף הגיוסים. חברות הנדל"ן והפיננסים היו בין המגייסות המרכזיות, כאשר לאור מגבלות וועדת חודק נרשמה העדפה של הרחבת סדרות קיימות על פני הנפקת חדשות אצל מרבית החברות.

סיבה נוספת להאטה בקצב ההנפקות, נובעת מהסלקטיביות הגבוהה עדיין של המשקיעים בתחום החוב. הסלקטיביות הזו החלה לאחר המשבר של 2008 ונמשכת למעשה עד היום, כאשר המשקיעים נותנים עדיפות לחוב הממשלתי על פני הקונצרני. לראיה, אם לפני המשבר התרגלנו לריבוי הנפקות חוב בלתי מדורגות, בשנה החולפת כתשעים וחמישה אחוזים מהסכום שגויס באג"ח היה בדירוג A ומעלה. יותר מזה, כמעט שישים אחוזים הגיעו מהנפקות של חברות בדירוג AA ומעלה. עדות נוספת להקשחת העמדות של המשקיעים, אפשר לראות בעובדה שכמעט ארבעים אחוז מהסדרות החדשות היו מגובות בביטחונות. זאת בהשוואה לכשלושה אחוזים בלבד ב- 2008. אין ספק שהמגבלות שמטילה ועדת חודק על החברות עוזרות למשקיעים להשיג תנאים טובים מול החברות.

לאחרונה אנו רואים את המשקיעים חוזרים לאפיק הקונצרני, כנראה בגלל התשואות הנמוכות מאוד באפיק הממשלתי, ובעיקר של האג"ח הקצרות. האם זה יוביל את שוק הנפקות החוב לצמיחה מחודשת השנה?

על פניו, צרכי מחזור החוב של החברות הישראליות ממשיכים להיות גבוהים. הם עומדים כיום על יותר מ- 40 מיליארד שקל. ללא גיוס חוב נוסף, רבות מהחברות צפויות להמשיך להיות בבעיה תזרימית. בד בבד, ירידת הריבית בשנה האחרונה הורידה את התשואות בשוק, והובילה לירידה דרמטית באטרקטיביות של מרבית האג"ח המדורגות. כאשר גם החברות צריכות לגייס חוב וגם המשקיעים רוצים לראות סדרות חדשות עם תשואות אטרקטיביות יותר, יש סיכוי שנראה השנה יותר הנפקות אג"ח. מי שמצפה ל"חגיגת" הנפקות כמו זו שהייתה לפני המשבר של 2008, צפוי להתבדות, אולם יש סבירות טובה שנראה התגברות גם של הנפקות אג"ח של חברות בלתי מדורגות.