הבורסה הסינית צלחה את שנת 2012 בקושי, אם לשפוט לפי ביצועי המדד המוביל (שנחאי) שעלה ב3.17% בלבד, בעוד שבאותה תקופה הבורסות המובילות בעולם רשמו שנה עוצמתית. באירופה, מדד דקס הגרמניסיכם את 2012 עם עלייה של 29%, זאת על רקע התגברות הנבואות שהעריכו כי גוש האירו מתקרב לסיומו...

...בארה"ב עלה מדד S&P 500בכ-13.4%, ברקע הבחירות לנשיאות ארה"ב וחוסר הוודאות בנוגע לצוק הפיסקאלי. מדד ת"א 100 רשם עלייה מתונה יותר שהסתכמה ב-7.2%. אין ספק שסין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, חוותה זמנים קשים ב-2012, כתוצאה ממגוון רחב של בעיות מבית ומחוץ: החל בסוגיות הגלובליות המוזכרות לעיל, והמשך בהחלפתה של המנהיגות המקומית. השלכות שליליות אלו, הביאו לכך שהצמיחה של המעצמה הסינית ברבעון האחרון של 2012, הייתה נמוכה ביחס לביצועי שנים קודמות, כשהסתכמה ב-7.8% בלבד. זו צמיחה מהירה מאד, ודאי בהשוואה למדינות מפותחות, אבל בהשוואה לצמיחה ב-2011, 9.2%, זו האטה המשקפת הידלדלות ביקושים בעולם לסחורות סיניות. לאור האקלים הכלכלי הקשה, רבים חיפשו יעד או אפיק השקעה בעולם, שיהיה בעל חוסן יחסי, מה שגרר גל מימושים בבורסה הסינית החל מחודש מאי אשתקד ועד דצמבר. (ראו גרף מצורף) במטרה למנוע החמרה של המצב, נקטה הממשלה הסינית בצעדים מעשיים לעידוד הביקושים המקומיים שיתמכו בצמיחת התמ"ג ב-2013. גישה זו, בנוסף למהלכים נוספים, הביאו לכך שלקראת סוף 2012 החלו להצטבר נתונים חיוביים לגבי התאוששות עתידית. ניתן לראות על גבי הגרף המצורף, כי מאז תחילת דצמבר 2012, החלה הבורסה הסינית בריצה מעלה והוסיפה לערכה 30%, כתגובה לצפיות המשקיעים. נשאלת השאלה האם זה הזמן לחזור להשקעה בבורסה הסינית? האם המומנטום החיובי ימשיך לתוך 2013?אין צורך בלימודי השפה הסינית כדי להשקיע בבורסה הסינית...אחת הדרכים הנגישות והפופולאריות ביותר היא באמצעות תעודות ETF. ישנן מספר תעודות ETF המספקות חשיפה מסויימת למשק הסיני. iShares FTSE/Xinhua China 25 Index (סימול FXI), הינה אחת התעודות הגדולות והסחירות ביותר (בממוצע כ-16 מיליון תעודות מחליפות ידיים ביום מסחר בודד). היקף הנכסים של התעודה עומד על 7.73 מיליארד דולר. בין ההחזקות העיקריות של ETF זו, ניתן למצוא את צ'יינה מובייל, והבנק התעשייתי והמסחרי של סין. בשלושת החודשים האחרונים, רשמה תעודה זו תשואה של 8.46%. דוגמא נוספת, הינה תעודת SPDR S&P China ETF(סימול GXC), המספקת חשיפה רחבה יותר לניירות ערך סינים, באמצעות החזקה ב-217 מניות. למרות החשיפה הגדולה, התעודה מנהלת היקף נכסים קטן המסתכם ב-1.24 מיליארד דולר. תעודה זו עוקבת אחר מדדS&P/Citigroup BMI China Index כשבשלושת החודשים האחרונים תעודה זו עלתה ב-6.77%.
שורה תחתונה: שווה להמשיך לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בסין, במידה וימשיכו להתווסף אינדיקציות חיוביות בנוגע לכלכלה ולצמיחה, הדבר יבוא לידי ביטוי בביצועים של הבורסה.

  • הטיפ רלוונטי למועד כתיבתו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור באתר http://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.