מחירה של אונקיית פלטינה זינק בחודש האחרון בכ-10% לסך של 1,670 דולר, ובדרך גם שוויה עלה על שוויה של אונקיית זהב הנסחרת ברמה של 1,662 דולר. מדובר בשתי סחורות יקרות המשתייכות למשפחת המתכות הנדירות אשר במהלך השנים מכירן השביח בשוק (ראו גרף מצורף). אמנם בין השתיים קיימים קווי דמיון רבים, אבל...

...בהיבט של שוק ההון, סחורות אלו מתנהגות באופן שונה מאד זו מזו. הזהב מהווה לרוב אפיק השקעה מועדף בתקופות של חוסר וודאות בשווקים או כאשר נוצר סנטימנט שלילי מכל סיבה שהיא. במצבים מעין אלו, יעדיפו המשקיעים לברוח "לחוף המבטחים", מה שיביא לרוב לעליית מחירו של הזהב בשווקים. רק לפני שבועיים הודיעה ממשלת גרמניה על כוונתה להחזיר לשטחה עתודות זהב נכבדות שהחזיקה באנגליה ובארה"ב. השווקים העלו תהיות האם מדובר בירידה בחוסר האמון של גרמניה בבנקים המרכזיים בעולם, צעד אשר מחזק את הגישה הגורסת שכאשר האמון בשווקים הפיננסים מתערער, האמון בזהב מתחזק.מנגד, הפלטינה, שגם היא סגסוגת מתכות לא פחות יקרה, פועלת במגמה הפוכה, כמוצג בגרף המצורף. כך לדוגמא: בשיא המשבר הכלכלי העולמי שפקד את העולם ב-2008 , צלל מחיר הפלטינה בחדות, וזאת בעוד שהזהב הפגין עמידות מסוימת אל מול הטלטלה, ומיד לאחריה החל בעלייה רצופה וארוכה. פעם נוספת בה האקלים המאקרו כלכלי השפיע על צמד המתכות הנ"ל, היתה בשנה האחרונה על רקע משבר החובות באירופה, שאיים להביא לפירוקו של גוש האירו. הזהב, כמעט כהרגלו, נהנה מביקושים גדולים ואילו הפלטינה נסחרה בתנודתיות רבה בנטייה לירידות. מה הסיבה העיקרית לכך? לפלטינה יש שימושים רבים בתעשייה ועל כן כאשר הפעילות העסקית בשווקי העולם נוטה לכיוון החיובי, היא זוכה לביקושים ממשיים מצד תעשיות רבות. הבולטות שביניהן הן: תעשיית הכימיה, תעשיית הדשנים, תעשיית הרכב ותעשיית האנרגיה. גם הזהב זוכה לביקושים מצד תעשיות מסוימות, אולם בשכיחות נמוכה בהרבה מזו של הפלטינה.
על כן, הנחה אפשרית היא, כי הביקושים לפלטינה מספקים אינדיקציה מסוימת להלך הרוח של הסנטימנט הכלכלי בעולם. אם נבחן את התנהגות המתכות בעת הנוכחית אל מול ההתפתחויות בשווקים, ניתן יהיה לראות כי לאחרונה מתווספים הסימנים והאינדיקטורים מרחבי העולם המעידים על שיפור מסויים בסקטורים העסקיים: בתגובה מחיר הפלטינה עולה בעוד שמחירו של הזהב יורד.

שורה תחתונה: נסתייג ונציין כי הזינוקים האחרונים של המתכת הכסופה (פלטינה) הושפעו גם מהמתרחש בתעשיית המתכות. חברת אנגלו אמריקה פלטינה, יצרנית הפלטינה הגדולה בעולם, הודיעה לא מכבר על כך שהיא סוגרת שני מכרות שבבעלותה, מהלך שתרם לא מעט לריצה של מחירה בשוק, אולם בבחינת שוק המתכות על פני שנים ניתן לומר כי קיים קשר ישיר בין מחיר הפלטינה בשוק לבין ההתאוששות שתבוא לאחר מכן בתעשיות מסוימת. על כך נאמר כי "לא כל הנוצץ זהב...".


  • הטיפ רלוונטי למועד כתיבתו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור באתר http://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.