סיכום שבועי לשוק ההון 31.01.13 – 27.1.13

אג"ח ממשלתי
מדדי איגרות החוב הממשלתיות סיימו את השבוע בירידות שערים חדות, כאשר מדד אגרות החוב הצמודות ירד ב 0.55%, ומדד אגרות החוב השקליות ב 0.4%
גולת הכותרת השבוע היא הודעתו הפתאומית של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שיסיים את תפקידו בחודש יוני הקרוב, בעקבות הודעתו של הנגיד מדדי אגרות החובות הממשלתיות השלימו ירידה דו יומית של 0.5% בממוצע.
ביום שני האחרון בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש פברואר על כנה, הגורמים העיקריים להחלטה הינם:

  • קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, ובנק ישראל ממתין לראות את ההשפעה של המגבלות על המשכנתאות שנכנסו לתוקפן בחודש נובמבר ועדיין לא או לידי ביטוי.
  • ציפיות האינפלציה לשנה קדימה עדיין נמוכות ונמצאות מתחת ליעד האינפלציה, ציפיות אלו מראים על המשך האטה בביקושים המקומיים והמשך סביבת אינפלציה נמוכה.
  • הערכות בשוק ההון לגבי הסיכונים במשק העולמי פחתו, הסיכון לגבי החרפה במשבר החובות באירופה ירד וגם פתרון הצוק הפיסקלי נראה קרוב.

התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב המשיכו לעלות השבוע וכמעט חצו את רף ה 2%, מגמה זו באה בהמשך לפרסום נתוני מאקרו טובים בשבועות האחרונים המראים על שיפור בכלכלה המקומית, ולכן משקיעים מתחילים להגדיל את רמות הסיכון שלהם ולהסיט כספים מהאפיק הסולידי לכיוונים יותר מסוכנים כמו האפיק המנייתי.
להערכתנו ריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, והמדדים הקרובים צפויים להיות נמוכים כך שלא צפויות הפתעות מכיוונים אלו, והמגמה תקבע בעיקר משוק אג"ח הממשלתיות בעולם.
אנו מעריכים שפער התשואה הגלום בין האפיק הצמוד לאפיק השקלי עדיין לא נפתח במלואו ולכן החזקה של האפיק הצמוד יותר אטרקטיבי לעומת התקופה בהן שררו בשוק צפיות אינפלציה גבוהות. בנוסף, פרסום נתוני מאקרו מסביב לעולם המראים על תחילת התאוששות בכלכלה העולמית מעלים את רמת הסיכון באפיק הממשלתי, לכן המלצתנו היא החזקה של 60% באפיק הצמוד ו 40% באפיק השקלי במח"מ בינוני.
אג"ח קונצרני
מדדי התל בונד סגרו השבוע בירידות שערים של כ- 0.3% בתל בונדים הצמודים ושל כ- 0.5% בתל בונד השקלי.
חודש ינואר עשוי להרשם כחודש החזק ביותר בכמות ההנפקות בשנתיים האחרונות. מנתוני ההנפקות נראה שיותר חברות מהשורה שניה והשלישית גייסו כספים בחודש האחרון במחירים סבירים, שלא היו אפשריים עבורם בשנה האחרונה. בשבוע האחרון ראינו הנפקות של חברות כמו צמח המרמן, סאמיט ומנדלסון.
נתונים אלו מראים על הגידול ברמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת ולהערכתנו, המגמה תמשך בחודשים הקרובים כל עוד רמת הריבית בארץ תישאר נמוכה והתשואות באג"ח הממשלתיות לא יעלו משמעותית.
אנו ממשיכים להעריך שחברות עם תזרים יציב ומינוף סביר יעמדו בתשלומי הקרן והריבית של איגרות החוב שהנפיקו. כמו כן, אנו מעריכים שהסיכויים להפסדי הון חריגים באיגרות חוב של חברות מסוג זה, קטנים יחסית.
המלצתנו לאור המצב הכלכלי במשק, התשואות הנמוכות באפיק הממשלתיוהמרווחים הנמוכים באפיק הקונצרני, היא שמירה על החשיפה הקיימת באפיק הקונצרני תוך מתן עדיפות לאגח"ים בעלי דירוג A ממדדי התל בונד.
מניות
שבוע המסחר הסתיים בירידות שערים ברוב המדדים המובילים בהובלת מדד הבנקים שסיים בירידה של 3.3%, המסחר הושפע השבוע בעיקר מהודעת נגיד בנק ישראל על סיום תפקידו והדיווחים על התקיפה בסוריה.
שוק ההון הישראלי המשיך השבוע להגדיל את הפער השלילי מול בורסות העולם, כאשר המדדים המובילים בארה"ב עלו ב 5% בממוצע החודש, מדד המעוף סיים בירידה של 0.7%. בימים שלאחר הבחירות נראה היה שהבורסה מגיבה באופטימיות לתוצאות אך כנראה החששות מקיצוץ אפשרי ועליית מיסים גורמים למשקיעים להדיר את רגלם מהבורסה הישראלית. בנוסף מניית מלאנוקס העיבה החודש על מדד המעו"ף בעקבות פרסום הדוחות השליליים וסיימה את החודש בירידה של 16%.
בארה"ב פורסם השבוע נתון הצמיחה לרבעון הרביעי לשנת 2012 אשר הראה על התכווצות של 0.1% בכלכלה האמריקאית בפעם הראשונה מזה שנתיים. בעקבות הפרסום מיהר נגיד הבנק המרכזי בן ברננקי להודיע על המשך תוכנית ההרחבה המוניטארית בסך של 85 מיליארד דולר בחודש והשארת הריבית על כנה עד ששיעור האבטלה ירד ל 6.5%.
להערכתנו, לאחר הבחירות יושפע המסחר בעיקר מההתרחשויות מסביב לעולם בדגש על ארה"ב. בנוסף הממשלה החדשה כנראה תטיל גזרות חדשות בהמשך השנה, דבר שעלול לפגוע בצמיחת המשק, אולם הקמת ממשלה עם אוריינטציה כלכלית ורגיעה בסביבה הבטחונית עשויים להוביל לסגירת הפער עם בורסות העולם.