לא משנה כמה ניסיון יהיה לנו בשוק ההון, בכל פעם זה מדהים אותנו מחדש לראות עד כמה השווקים מושפעים מפסיכולוגיה ומדברים חסרי משמעות כלכלית כמו מספרים עגולים (התשואות ל-10 שנים כבר מעל 2%, וואו!) או שבירת שיאים (הדאו-ג'ונס ברמה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות, וואו כפול!). לנקודות הציון האלו אין שום משמעות, אם הכלכלה צומחת, רווחיות החברות השתפרה (אם בגלל השיפור בכלכלה ואם בגלל תהליכי התייעלות) והצפי הוא שהמגמה החיובית תימשך אז הדאו-ג'ונס צריך להיות גבוה מרמתו לפני חמש שנים. אם התשואות נמצאות איפה שהן בזכות בריחה של כסף לחוף המבטחים האמריקאי, ובזכות התערבות חסרת תקדים של הפד, עלייה בתיאבון לסיכון של המשקיעים צריכה להוביל לעליית תשואות. לרוע המזל, אנחנו גם יודעים שלכל שבת יש מוצאי שבת ולכל ינואר יש גם אפריל-מאי. למרות שאנחנו מעריכים שהמגמה החיובית תימשך, הסבירות שזה יקרה בלי תקלות בדרך עדיין נמוכה. לכן, על אף שהאפיק המנייתי נראה מעניין יותר כיום מכפי שהוא נראה לפני שנה, לא נכון יהיה להיכנס לפינה ולנהל את תיק ההשקעות ללא התחשבות בתנודתיות שבדרך.נתונים בארה"ב – טובים, אבל...
הנתונים שהתפרסמו בארה"ב בשבוע האחרון מציירים תמונה חיובית מאוד לגבי המשק האמריקאי אבל בהמשך לנאמר מעלה, עדיין מוקדם מכדי לצאת לרחובות ניו-יורק ולחגוג. לכל נתון, חיובי ככל שיהיה, מתלווה איזשהו "אבל" שמאותת כי השיפור שחל בנתונים נובע בעיקר מהשפעות חד פעמיות ולא משינוי במגמה. מעבר לכך, העלאת המס בינואר עדיין לא מורגשת כנראה במלואה כיוון שחלק מהצרכנים יבינו את ההשפעה רק כשהם יראו את תלוש השכר שלהם. לכן תתכן בהחלט השפעה שלילית של העלאת המס על המשק האמריקאי במהלך החודשים הקרובים.

ההכנסה הפרטית קפצה בדצמבר ב-2.6%. לא מדובר בפרץ נדיבות של המעסיקים לכבוד הכריסטמס אלא על גידול משמעותי בחלוקת דיווידנדים ובונוסים בעקבות החששות מהעלאות המיסים לקראת הצוק הפיסקאלי.
• ההכנסות מדיווידנדים עלו ב-4.5% בנובמבר וב-34.3% בדצמבר.
• ההכנסות משכר עלו ב-0.6%, אך גם פה תתכן השפעה חד פעמית של חלוקת בונוסים.
• ההוצאה הפרטית עלתה ב-0.2%, בעיקר בשל גידול בהוצאות על רכבים. ההוצאות בנטרול מוצרים בני קיימא ירדו ב-0.2%.
• בעקבות הקפיצה בהכנסה והגידול המתון בהוצאה, שיעור החיסכון קפץ ל-6.5%.

מדד מנהלי הרכש בתעשייה הפתיע בינואר כלפי מעלה ועלה לרמה של 53.1 נק' (צפי ל-50.7 נק').
• אמנם כל סעיפי המדד רשמו שיפור אבל חלק נכבד מהעלייה נבע מגידול בסעיף המלאים (אינו מנוכה עונתיות ונוטה לעלות בינואר) שעלה מ-43.0 ל-51.0 נק'.

מדד בטחון הצרכנים של אונ' מישיגן עלה בינואר מ-72.9 נק' ל-73.8 (בניגוד לירידה שנרשמה בקריאה הראשונית שעמדה על 71.3 נק').
• גם פה כדאי צריך לזכור שבדצמבר ירד המדד ב-9.8 נקודות כך שהעלייה הזו עדיין רחוקה מלהביא את בטחון הצרכנים לרמתו לקראת סוף השנה שחלפה.
• משיבי הסקר ציינו שהחששות מהצוק הפיסקאלי לא התמוגגו לחלוטין אלא רק נחלשו קצת והוחלפו בחששות מעננת תקרת החוב והקיצוצים התקציביים שבדרך.

נתוני התעסוקה:
• למשק האמריקאי נוספו בינואר 157 אלף משרות, לעומת צפי לתוספת של 185 אלף.
• היינו רושמים שבסך הכל מדובר על תוספת שדומה לזו שבחודשים הקודמים אבל באלו נרשם עדכון משמעותי כאשר נתוני נובמבר ודצמבר עלו ל-247 ו-196 אלף משרות בהתאמה (לעומת 161 ו-155 לפני העדכון).
• במסגרת העדכון השנתי שחל תמיד בינואר, תוספת המשרות ב-2012 כולה עודכנה כלפי מעלה ב-335 אלף עובדים כלומר, כ-30 אלף בחודש ממוצע.
• בעקבות כך, ממוצע התוספת החודשי ב-2012 עמד על 181 אלף משרות לעומת 175 אלף ב-2011.
• ברבעון האחרון של 2012 התוספת הממוצעת עמדה על 200 אלף אבל יש לזכור כי באופן עונתי, רבעונים 4 ו-1 הם חזקים. ב-2011 התוספת הממוצעת ברבעון הרביעי עמדה על 190 אלף ואילו זו שברבעון הראשון של 2012 עמדה על 262 אלף.
• עד כה "הוחזרו" 5.5 מיליון משרות מה-8.7 מיליון שנעלמו במשבר. על פני כמעט חמש שנים.

אורי גרינפלד, מנהל מחקר מאקרו - פסגות בית השקעות