נתונים כלליים אוכלוסייה: 333 מיליוןתמ"ג: 2.5 1טריליון דולר ארה"ב (2012)צמיחה שנתית - תמ"ג ריאלי: -0.6% (רבעון שלישי 2012) ; צפי לשנת 2013: 0.1%שיעור אינפלציה:2.2% (דצמבר 2012) ; צפי לשנת 2013: 1.1% - 2.1% ריבית: 0.75%שיעור אבטלה: 11.8% (נובמבר 2012)מטבע: אירו, 1 אירו = 1.3377 דולרנקודות מפתח
  • התכווצות הכלכלה כתוצאה ממשבר החובות.
  • אבטלה גבוהה.
  • שיעור אינפלציה הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות.
  • בחינה מחדש של תוכניות הצנע במדינות המשבר.


צעדים לפתרון המיתון המתמשךשנת 2012 הייתה שנה מאתגרת עבור מדינות גוש האירו, במהלכה התרחב משבר החובות. כלכלת גוש האירו התכווצה בכל אחד משלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2012 ונמצאת באופן רשמי במיתון. ברבעון השלישי התכווצה הכלכלה בשיעור של 0.6%, בעיקר בגלל צמיחה שלילית ביוון, ספרד, איטליה ופורטוגל. מנגד כלכלות אסטוניה וסלובקיה רשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר, 3.5% ו- 2.1% בהתאמה.בשיאו של המשבר הכלכלי האירופי הוטל ספק לגבי המשך קיומו של גוש האירו במתכונתו הנוכחית, והיה חשש אמיתי לפרישתה של יוון ואולי אף מדינות נוספות. ביקורת רבה הופנתה כלפי קיומו של מטבע האירו כמטבע אחיד במדינות בעלות כלכלות וצרכים שונים, ללא פיקוח מספק של הבנק המרכזי האירופי. על אף ולמרות הביקורת, ממשלות גוש האירו נקטו מספר צעדים על מנת להתמודד עם המשבר. בחודש מרץ אשתקד חתמו מדינות הגוש ומספר מדינות נוספות מהאיחוד האירופי על אמנה לצמצום פיסקלי ולשמירה על תקציבים אחראיים. כמו כן, הוסכם בדצמבר על הרחבת סמכויותיו של הבנק המרכזי האירופי, כך שיוכל לפקח על 150 הבנקים הגדולים ביבשת.
שיעור הצמיחה במדינות גוש האירו ב- 8 השנים האחרונות
מקור: Tradingeconomics.com

אבטלה גבוהה, בעיקר במדינות הפריפריההמשבר הכלכלי נותן את אותותיו גם בתחום האבטלה. מאז חודש מאי 2011 מצוי שיעור האבטלה במדינות גוש האירו במגמת עלייה, ונכון לחודש נובמבר 2012 האבטלה הסתכמה בשיעור של 11.8%, כ- 2% יותר מאשר במאי 2011.נכון לתקופה המקבילה אשתקד, נוספו כ- 2 מיליון מובטלים, מתוכם 113,000 בחודש נובמבר, ומספר המובטלים הכולל בגוש האירו הסתכם ב- 18.2 מיליון איש. שיעור גבוה זה, הגבוה מאז 1995, מושפע בעיקר משיעור האבטלה הגבוה במדינות הפריפריה הנמצאות במשבר תקציבי עמוק, ובראשן ספרד ויוון, בהן שיעורי האבטלה הסתכמו בכ- 26% בנובמבר וספטמבר בהתאמה. שיעור האבטלה הגבוה במדינות אלו נגרם בין היתר עקב מדיניות הצנע שהוכתבה להן, אשר יוצרת תסכול רב אצל התושבים שהתפרץ בהפגנות מחאה אלימות. לעומת זאת, שיעורי אבטלה נמוכים נרשמו בגרמניה, אוסטריה ולוקסמבורג, 5.4%, 4.5% ו- 5.1% בהתאמה, כאשר הירידה החדה ביותר בשיעור האבטלה נרשמה באסטוניה.
שיעור האבטלה במדינות גוש האירו ב- 5 השנים האחרונות
מקור: Tradingeconomics.com

האטה באינפלציה כתוצאה מהאטה בקצב עליית מחירי האנרגיהלאחר עליות מחירים בשנת 2011 שנבעו בעיקר מעליית מחירי האנרגיה ומגידול במסים העקיפים, מתחילת השנה נמצאת האינפלציה בגוש האירו במגמת ירידה. שיעור האינפלציה הסתכם בחודש דצמבר ב- 2.2%, בדומה לחודש הקודם, אך משקף ירידה של 0.8% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. למרות הצלחתם של מנהיגי הגוש במיתון האינפלציה לשיעורה הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות, השיעור הנוכחי עדיין גבוה במקצת מיעד האינפלציה השנתי, שנקבע מתחת ל- 2%.הבנק המרכזי האירופי מעריך כי צפויה התמתנות נוספת באינפלציה ושיעורה צפוי לנוע בטווח שבין 2.1% - 1.1% בשנת 2013.

הותרת שער הריבית - הבעת אמון בכלכלהבדומה לארה"ב, גם בגוש האירו נקבעה ריבית נמוכה מאוד על מנת להגדיל את הנזילות ולתמוך בצמיחתה של הכלכלה. לאחר שהורדה הריבית ב- 0.25% בתחילת הרבעון השלישי של 2012, שיעור הריבית כיום עומד על 0.75%.בתחילת ינואר 2013 נערכה הצבעה לקביעת הורדה נוספת של הריבית. לאחר ההצבעה הוחלט להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית, החלטה שנבעה בעקבות מספר נתונים כלכליים חיוביים, אשר תמכו באמונה כי הכלכלה האירופית יכולה להיחלץ מהמשבר שנקלעה אליו ללא צורך בריבית נמוכה יותר בשלב זה.
שיעור ריבית האירו בשנתיים האחרונות
מקור: Tradingeconomics.com

בחינה מחדש של תוכניות הצנע כתוצאה מטעות בחישוב המכפיל הפיסקליכחלק מהתנאים לקבלת סיוע מקרן החילוץ האירופית וכאמצעי להתמודד עם משבר החוב, נאלצו מדינות המשבר באירופה ובראשן יוון ופורטוגל, לנהוג במדיניות צנע ולבצע קיצוצים פיסקליים נרחבים. גודל הקיצוץ הנדרש מהמדינות נקבע לפי מכפיל פיסקלי.בתחילת השנה פרסם הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית מחקר אשר קובע כי חישובי המכפיל הפיסקלי היו שגויים, וכי במקום מכפיל 0.5, לפיו על כל גריעת אירו אחד מהתקציב ייגרע מהתוצר חצי אירו. המכפיל הנכון למעשה 1.5, כלומר על כל גריעת אירו אחד מהתקציב תפגע הכלכלה ב- 1.5 אירו. זהו נתון משמעותי ביותר שעשוי להשפיע רבות על מקבלי ההחלטות באירופה, המנהיגים מדיניות צנע קשה. הנזקים הנגרמים לא הוערכו נכונה בעקבות מדיניות זו ולכן צריך לבחונה מחדש. הטעות בחישוב המכפיל עשויה להיות אחת הסיבות להתאוששותה האיטית מהצפוי של כלכלת יוון, אשר ממשיכה להתכווץ במשך שנתיים לאחר הנהגת תכנית הצנע, בניגוד לתחזיות של כלכלנים.אומנם המחקר הינו ראשוני ולא משקף את עמדתה הרשמית של קרן המטבע הבינלאומית, אך יש להניח כי מעתה הדרישות כלפי מדינות המצויות במשבר יהיו פחות תובעניות, ולראיה קרן המטבע הבינלאומית הגמישה את יעדי הגירעון השנתי הנדרש מפורטוגל.

סיכוםכלכלת גוש האירו עמדה בפני אתגרים רבים במהלך שנת 2012, והדעה הרווחת היא כי "הרע כבר מאחורינו". התאוששותה של הכלכלה האירופית ממשיכה להיות עקבית אך איטית מאוד, בעיקר לאור הירידה בביקוש עקב אי הודאות הכלכלית הגלובלית.המיתון צפוי להימשך גם במחצית הראשונה של 2013, אך לאחר מכן צפויה צמיחה מחודשת של כלכלת גוש האירו. את מירב תשומת הלב ימשיכו לתפוס המדינות שנמצאות במרכז המשבר- יוון, ספרד, איטליה ופורטוגל, אשר יצטרכו להתמודד עם שיעורי אבטלה גבוהים וחלקן אף בהתכווצות הכלכלה. גרמניה, הכלכלה הגדולה והמשפיעה ביותר ביבשת, תאלץ לבצע בדק בית מקיף לאחר שצמיחתה האטה בשנה האחרונה מ- 3% בשנת 2011 ל- 0.75% בלבד בשנת 2012.למרות שיעורי האבטלה הגבוהים והימשכותו של המשבר, החלטת הבנק המרכזי האירופי וההערכות לצמיחה מחודשת בחציון השני של 2013, מעידים על אמון בכלכלה האירופית, שהינה משמעותית ביותר לכלכלה העולמית.