harel1.JPG
נקודות מרכזיות

ישראל
 כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 1.75 אחוזים. הירידה באי הוודאות הן באירופה והן בארה"ב תמכו החלטה.
 בשנת 2012 נרשם גידול חד בהיקף רכישות הציבור בכרטיסי אשראי.
אירופה
 עדות נוספת לשיפור במצב הבנקים באירופה. ה-ECB הודיע כי היקף החזר ההלוואות שניתנו במסגרת ה-LTRO3 עמד על כ-137 מיליארד אירו, כמעט כפול מההערכות המוקדמות.
 מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה לרמתו הגבוהה ביותר בעשרת החודשים האחרונים.
 בריטניה הולכת למשאל עם (ב-2017) והפאונד ממשיך להיחלש. התוצר התכווץ בשיעור שנתי של 1.2 אחוזים ברבעון האחרון של 2012, התכווצות גבוהה מהצפי.
עוד בעולם
 הקונגרס האמריקאי אישר בחקיקה העלאה זמנית של תקרת החוב עד לאמצע חודש מאי.
 קרן המטבע העולמית (IMF) הפחיתה במקצת את התחזית לצמיחה העולמית ב-2013 ל-3.5 אחוזים.
 מדד מנהלי הרכש בסין של HSBC עלה ל-51.9 נקודות בינואר, הרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות.
 הבנק המרכזי בהודו הפחית את הריבית ל-%7.75, הפחתה ראשונה מזה כמעט 10 חודשים.

ישראל
כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 1.75 אחוזים. החלטתו של הבנק להשאיר את הריבית לא שינוי התקבלה על אף חוזקו של השקל, והנתונים החלשים שפורסמו בחודש האחרון בישראל. השיפור באינדיקאטורים הכלכליים מארה"ב, דעיכת המשבר בגוש האירו, השיפור בשווקים הפיננסים העולמיים והעובדה שהבנק הפחית את הריבית בחודש שעבר תמכו בהחלטה. בהקשר למחירי הדיור הבנק השתמש בהתבטאות חריגה לפיה: "ניכרת ירידה חדה בקצב שיווק הקרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל." להערכתנו, נראה שבנק ישראל מכין את הקרקע להמשך הורדת הריבית ומגמיש את משקל מחירי הדיור בהחלטותיו תוך גלגול המשך הטיפול בנושא למגרש הממשלתי.
בנוסף נראה שהבנק גם מוטרד מתמונת הגירעון הממשלתי: "עד להרכבת הממשלה ואישור התקציב שוררת אי ודאות לגבי האופן שבו תתמודד הממשלה עם הצורך להתאים את התקציב למגבלות הגרעון וההוצאה."
להערכתנו, לאחר הרכבת הממשלה ופרסום קווי היסוד הכלכליים יש סיכוי סביר להורדת ריבית נוספת, במיוחד במקרה שהשקל ימשיך ויתחזק.
היקף הרכישות בכרטיסי אשראי של צרכנים פרטיים עלה ריאלית ב-6.7 אחוזים בשנת 2012, גבוה משמעותית מהגידול שנרשם בשנת 2011 של 3.7 אחוזים. העליה הגבוהה ביותר נרשמה ברכישות של שירותים (הכוללים: ביטוח, טיסות ואירוח, פנאי ובילוי שירותי עירייה וממשלה) שעמדה על 10 אחוזים, אחריה הרכישות של מוצרי תעשייה שעלו ב-7 אחוזים, ורכישות מזון ומשקאות שעלו ב-6.9 אחוזים.


אירופה
בסוף 2011 ובתחילת 2012 עם התעצמות משבר החוב, ועל מנת למנוע משבר נזילות הרסני, ה-ECB העמיד למערכת הפיננסית בגוש האירו לראשונה הלוואות ארוכות ל-3 שנים (LTOR3). הבנקים ניצלו את קו האשראי (הזול) ולקחו הלוואות, בשתי פעימות, בסכום של כ-1 טריליון אירו. על פי ה-ECB ב-30 בינואר, המועד הראשון שנקבע בו ניתן לפדות מוקדם חלק מההלוואות, הבנק יקבל בחזרה כ-241 מיליארד אירו מכ-280 בנקים, כמעט כפול מהערכות המוקדמות ועדות נוספת לשיפור שחל בנזילות של המערכת הפיננסית בגוש האירו.
הסיטואציה הזו מזכירה את ה-TARP, תוכנית הלוואות החירום שהממשל האמריקאי נתן לבנקים בארה"ב ב-2008. הבנקים החלו להחזיר את ההלוואות מוקדם יותר ממש שציפו – ובמבט לאחור, המהלך נחשב כאחד מנקודות המפנה במשבר הבנקאות בארה"ב.
הפעולות האחרונות תרמו להתחזקות האירו על חשבון הדולר, במיוחד כאשר תיק הנכסים של ה-ECB מתכווץ לעומת ה-Fed שממשיך להדפיס כסף כמו שעון, ומאזנו חצה לאחרונה את רף ה-4 טריליון דולר.
ראש ממשלת בריטניה, דויד קמרון, הכריז שאזרחי המדינה יחליטו במשאל עם האם בריטניה צריכה לפרוש מהאיחוד האירופאי. הפוטנציאל הנפיץ וההרסני של מהלך זה בשילוב עם הגירעון התקציבי הגבוה (כ-8.5 אחוזי תוצר ב-2012) והחששות לאיבוד דירוג האשראי המושלם של המדינה, תרמו להמשך היחלשות שער הפאונד מול האירו, בכ-4 אחוזים מתחילת השנה.
למרות ההצהרות אנחנו עוד רחוקים מיציאה של בריטניה מהאיחוד האירופאי היות ומשאל העם יתקיים רק בשנת 2017, ועד אז צפוי עוד משא ומתן ארוך בינה לבין הנהגת ה-EU, כאשר בריטניה מנסה להשיג מעמד דומה לנורבגיה או שוויץ.
על פי האומדן הראשוני התוצר בבריטניה התכווץ בשיעור שנתי של 1.2 אחוזים ברבעון האחרון של 2012 ונותר ללא שינוי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נתונים חלשים מהצפי. הנתונים מקרבים את המדינה למיתון השלישי מאז 2008, ומגבירים את הלחץ על ראש הממשלה ושר האוצר למתן את צעדי הצנע העצומים שהפעילו.

מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה בשיעור חד ל-48.2 נקודות בינואר (על פי האומדן הראשוני), עדיין אינדיקציה המעידה על התכווצות בפעילות אך המדובר בשיפור לעומת 47.2 נקודות בדצמבר, וכן זו הרמה הגבוהה ביותר בעשרת החודשים האחרונים.

שיפור משמעותי נרשם במדד של גרמניה שקפץ בחדות ל-53.6 נקודות בינואר, לעומת 50.3 בדצמבר. לעומת זאת, הנתונים מצרפת ממשיכים להידרדר כאשר המדד המקביל עמד על ל-42.7 נקודות בינואר.
מדד האקלים העסקי בגרמניה של מכון IFO עלה ל-104 נקודות בינואר לעומת ל-102.4 נקודות בדצמבר, טוב מהצפי וחודש שלישי ברציפות של עלייה. בניגוד לנתונים הכלכליים, הסקרים האחרונים מגרמניה מצביעים על כך שהכלכלה חזרה לצמוח לאחר שהגיעה לשפל בסוף 2012.

למרות הירידה העצומה בעלויות הגיוס, הנתונים הכלכליים מספרד עדיין חלשים מאוד. על פי האומדן הראשוני התוצר הספרדי התכווץ בשיעור שנתי של 2.4 אחוזים ברבעון האחרון של השנה לאחר התכווצות של 0.9 אחוז ברבעון הקודם. בנוסף, נתוני האבטלה המזעזעים ממשיכים להדהים כאשר האבטלה ברבעון הרביעי של 2012 עמדה על 26 אחוזים באוכלוסייה כולה, ו-9.5 אחוזים בקרב הצעירים (מתחת לגיל 25).

עוד בעולם
 בהובלת נציגי מהמפלגה הרפובליקנית, בית הנבחרים האמריקאי אישר ברוב גדול העלאה זמנית של תקרת החוב עד לאמצע חודש מאי. הארכה זו מאפשרת די והותר זמן למפלגות להכין תוכנית ארוכת טווח משותפת להקטנת החוב הציבורי העצום של המדינה, ללא החרב מעליהם המאיימת על שיתוק מוסדות המדינה.
 קרן המטבע העולמית (IMF) הפחיתה במקצת את התחזית לצמיחה העולמית ב-2013 ל-3.5 אחוזים (3.6 אחוזים בתחזית הקודמת) כאשר התחזית המעודכנת לגוש האירו עודכנה למינוס 0.2 אחוז (מינוס 0.1 אחוז בתחזית הקודמת). כלכלני הקרן הפחיתו בחדות את התחזית לסחר העולמי ל-3.8 אחוזים ב-2013 (לעומת 4.5 אחוזים בתחזית הקודמת).
 על פי האומדן הראשוני מדד מנהלי הרכש בסין של HSBC עלה ל-51.9 נקודות בינואר, טוב במעט מהצפי והרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות.
 לאחר כמעט שנה הבנק המרכזי בהודו הפחית את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל-7.75 אחוזים, בדומה לצפי, כאשר הגורמים המרכזיים להחלטה היו: הירידה באינפלציה בחודשים האחרונים (%7.2 בדצמבר), ההאטה בצמיחה והקיפאון בגידול האשראי לציבור. בנוסף, הבנק הקטין את יחס הרזרבה בבנקים המסחריים ל-4.0אחוזים, הרמה הנמוכה ביותר מזה 40 שנה.

התחזית שלנו לשינויים במדדי מחירים במהלך שלושת החודשים הקרובים
harel2.JPG

פרסומים חשובים בשבוע הקרוב
 ביום שלישי, 29 בינואר, בארה"ב יתפרסם מדד מחירי הבתים.
 ביום רביעי, 30 בינואר, בארה"ב יתפרסם האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון האחרון של 2012 ותתפרסם החלטת הריבית של ה-Fed.
 ביום חמישי, 31 בינואר, הלמ"ס תפרסם את נתוני סקר כוח אדם ונתוני המכירות של דירות חדשות. בארה"ב יתפרסמו נתוני ההכנסה והצריכה הפרטית.
 ביום שישי, 1 בפברואר, בארה"ב יתפרסם דוח התעסוקה ומדד ISM למגזר השירותים. בגוש האירו יתפרסם שיעור האבטלה.