יום שישי הקרוב יציינו האמריקאים את "יום שישי השחור". למעשה, בלוח השנה של שוק ההון האמריקאי קיימים ימים נוספים ש"נצבעו בשחור פחם", בעיקר בשל הקונוטציה השלילית הקשורה אליהם. כך לדוגמא באוקטובר 1929 נטבע המושג יום "חמישי השחור"...


...היום בו החלה קריסתה של הבורסה האמריקאית בה איבדו המדדים כ-17% מערכם בבת אחת. אפקט הירידות נמשך בימי המסחר העוקבים ועל כן גם יום שישי, שני ושלישי נזכרים כשחורים. לצערם של המשקיעים באותם שנים, בשל אותה פאניקה שפקדה את השווקים ואפקט מכירות עוצמתי, איבד שוק המניות האמריקאי כ-40% מערכו בתוך חודש ימים.אולם, "יום שישי השחור" המדובר (זה החל למחרת חג ההודיה 23.11) מאופיין במשמעות חיובית גרידא וזאת בשל היותו יום שיא של הצרכנות האמריקאית. העובדה שמדובר ביום המכירות החזק ביותר, נובעת בעיקר בשל הנחות והוזלות אדירות בהן פוצחות רשתות רבות. עבור האומה האמריקאית זוהי שעת כושר המנוצלת ע"י האזרחים אשר יוצאים בהמוניהם אל החנויות, ומבצעים רכישות מסיביות של מתנות לקראת חג המולד. יום זה נקרא כך בשל אופן הסימון שהיה נהוג בספרי חשבונות, לפיו הצבע האדום סימן הוצאות והפסדים, והצבע השחור סימן רווחים.הצלחת יום זה הינה קריטית עבור המשק האמריקאי, שכן כ-60% מהתמ"ג של ארה"ב, מקורו בצרכנים האמריקאים. על פי נתונים שפרסם האיחוד הלאומי לקמעונאות, הצריכה הפרטית תורמת 2.5 טריליון דולר לתמ"ג השנתי. על כן ניתן לומר כי סקטור הקמעונאות הינו ברומטר יומי למצב רוחה של הכלכלה האמריקאית.בשל חשיבותו הרבה של יום שישי זה, הרשתות הקמעונאיות מתכוננות מבעוד מועד לגל הצרכנים הצפוי לפקוד אותן. על פי תחזית האיחוד הלאומי לקמעונאות, השנה צפויים כ-147 מיליון אמריקאים לצאת לקניות במהלך סוף השבוע הקרוב. לכאורה, מדובר בכמות אדירה, אבל אם התחזית אכן תתממש, מדובר בירידה של 3.2% בהשוואה לשנה שעברה. למרות הירידה החזויה בכמות הצרכנים, האנליסטים צופים כי השנה הצרכן הממוצע יבזבז כ-749.5 דולר, זאת בעוד שבשנה שעברה בזבז הצרכן הממוצע רק 740.6 דולר. הגידול בהוצאה הממוצעת מתאפשר בין היתר, תודות לאלו שיבחרו לא לצאת לרחובות ולבצע קניות און-ליין באתרי האינטרנט של החברות השונות.על סמך נתוני השנים האחרונות, הסקטורים שזוכים למירב תשומת לב הצרכנים הם בעיקר: אלקטרוניקה, ספרים, ביגוד, צעצועים, מוצרי ספורט וקוסמטיקה. החנויות הגדולות המרכזות את ענפי המסחר הנ"ל (כדוגמת: Walmart, Macy's, Best buy) הן הזוכות הגדולות ביום זה. נזכיר כי, רק לאחרונה הסתיימה עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה, במסגרתה דיווחו החברות על תוצאותיהן ועל התחזיות שלהן להמשך השנה.כיצד ניתן להשקיע באפיק השקעה זה הצפוי לרכז עניין רב בשבועות הקרובים בקרב המשקיעים? דרך אחת הדורשת מומחיות והבנה מעמיקה הינה באמצעות חשיפה ישירה למניות החברות הכלולות בסקטור זה. בנוסף , קיימת דרך נוחה יותר המתבצעת באמצעות השקעה בקרנות ETF או בקרנות נאמנות המתמחות בתחום הקמעונאות. מוצרים אלה מאפשרים למשקיעים להיחשף באופן פאסיבי לחברות צריכה אמריקאיות וגלובאליות מבלי לרכוש מניות ישירות וזאת לצורך פיזור ההשקעה מתוך מטרה למתן את רמת הסיכון. דוגמא לכך הינה ETF בשם SPDR S&P Retail ETF (סימול: XRT) שהוקמה ביוני 2006. בשנה האחרונה עלתה קרן זו בכ-17.7%, בעוד שמדד S&P 500 עלה בכ-10.3%. קיימת קרן ETF ממונפת בשם Direxion Daily Retail Bull 3x Shares (סימול: RETL). השקעה זו מיועדת למשקיעים המוכנים לקחת סיכון באמצעות השקעה בכלי זה המאפשר להם לשלש את הרווחים (או את ההפסדים...) בתקופת החגים. המניות הכלולות בקרן זו הן לרוב של חברות המתמחות בציוד לשיפוץ הבית, קמעונאות מקוונת ומרכזי קניות גדולים. מתחילת השנה זינקה קרן זו 81.5%.שורה תחתונה: דוחות הפדיונות שתפרסמנה חברות הקמעונאות הגדולות יספקו אינדיקציה אמיתית למצב הרוח של הצרכן האמריקאי אחרי סופת ההוריקן סנדי ורגע לפני הגעתו של הצוק הפיסקאלי. נכון להיום רוב האנליסטים אופטימיים לגבי יום שישי השחור המתקרב ובא. יחד עם זאת, יש לומר מקונן החשש בלבבות המשקיעים שיום שישי השחור באמת יהיה שחור.
  • הטיפ רלוונטי למועד כתיבתו. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור באתר http://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.