בס"ד
פרשת "כי תצא"- מצווה גורת מצווה ועברה גוררת עברה
פרשתנו, כוללת בתוכה 27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה. אחת המעניינות שבהן והמתמיהות היא:
"שילוח הקן" [ספר חינוך מצווה תקמה] שנאמר: "שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך למען ייטב לך והארכת ימים" [דברים כב, ז] .
אולם כבר כעת יש להדגיש את סמיכות הפרשיות בתורה. "כי יקרא קן ציפור" [כב,ו]- לכך נאמר שמצווה גוררת מצווה שע"י שילוח הקן יזכה לאורך ימים. מיד אח"כ: יבנה בית חדש ויעשה מצוות מעקה. ומה כתיב אחריו? לא תחרוש בשור ובחמור יחדו. דהיינו, שתזכה לשוורים וחמורים. ולא תחרוש בהם יחדיו. ומה כתיב אחריו? לא תלבש שעטנז שתזכה לטלית נאה ותעשה בו ציצית. [דעת זקנים].
המדרש [תנחומא, סימן א] מביא אף הצד שכנגד: "כי תצא למלחמה על אויביך "[דברים כא,א]..וראית בשביה אישה יפת תואר וחשקת בה...כי יהיה לאיש בן סורר ומורה..רבי יוסי אומר: חצי ליטרא בשר ושתה חצי לוג יין חי אמרה תורה יצא לבית דין ויסקל.
אלא הגיעה תורה לסוף דעתו של בן סורר ומורה, שסופו לגמור נכסי אביו עם הסריקין שאכל ושתה עמהן, ומבקש לימודו ואינו מוצא, ויצא לפרשת דרכים והורג ומלסטם את הבריות ואמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב, שמיתתן של רשעים הנאה להם והנאה לעולם.
בן סורר ומורה, מה כתיב אחריו? וכי יהיה באיש חטא משפט מוות..למדנו: עבירה גוררת עבירה.
שואל בעל "הכלי יקר", מה ענין זה לזה? דהיינו, שילוח הקן- ולבניית בית חדש ולשאר הדברים שלהם זוכה האדם?
ומתרץ, אלא לפי שמצות שילוח הקן מביאך לידי אמונת חידוש העולם שהקב"ה בנאו וחידשו. על כן, מידה כנגד מידה תזכה גם אתה לבנות ביד חדש וזהו יסוד האמונה. וכתיב:"צדיק באמונתו יחיה" [חבקוק ב, ד] . כי ע"י האמונה הוא דבק במקור חיים על כן שכרו אריכות ימים .
זה הזמן להרבות מצוות וזכויות לקראת יום הדין! נמצאנו למדים, כי ע"י מצווה שאדם עושה, הקב"ה מזמן לו מצווה נוספת!
שבת שלום,
אודי כהן
חבר:"תנועת תורה אחרי צבא" ובית המדרש בחולון.
מייל: udi6519@gmail.com