בתחילת 2010, כשחגיגת הצמיחה והדיבידנדים של חברות התקשורת הייתה בעיצומה, כתבנו ש" נראה כי פוטנציאל הצמיחה של חברות התקשורת מוגבל, ויש סיכון שהן יתקשו לשמור על היקף ההכנסות והרווחים אליהם הגיעו בשנים האחרונות. בהיעדר צמיחה משמעותית, האפסייד של חברות התקשורת טמון בדיבידנדים בלבד. הדיבידנדים, עשויים כאמור להצטמצם ולהיות נמוכים יותר מאלו שראינו בשנים האחרונות. במילים אחרות, מניות התקשורת כבר לא נראות אטרקטיביות היום."
ברור שלא יכולנו לצפות שהצלילה של המניות במגזר תהיה כה חדה ומהירה, אולם כמי שהכיר את ההתרחשויות בתחום התקשורת באירופה ובארה"ב בחמש השנים האחרונות, הערכנו כי תרחיש של התגברות התחרות וירידת רווחיות של החברות עשוי לקרות גם אצל מגזר התקשורת הישראלי. אפשר היה אפילו להעריך את סביבת המחיר אליו עשויים לרדת תעריפי התקשורת הסלולארית – בארה"ב נהוגות כבר מספר שנים חבילות הכול-כלול במחיר של 25-30 דולר בחודש, וגם באירופה המחירים נסוגים כבר כמה שנים לכיוון הזה.
ואכן, אם כי באיחור של מספר שנים אחרי אירופה, הרפורמה בתחום הגיעה גם אלינו. שורת גזירות רגולטוריות שהתחילה לפני כשנה וחצי עם הורדת דמי הקישוריות ונמשכה מאוחר יותר עם אישור לכניסתם של מפעילים חדשים, הביאה לרעידת אדמה בענף. גם השיפורים הטכנולוגיים תרמו את חלקם, וביחד, זה אפשר את כניסתם של מפעילים חדשים בהשקעה כספית נמוכה יחסית.
התוצאה לא איחרה והחברות הגדולות בענף הציגו ירידה דרמטית בהכנסות וברווחיות. הירידה הנגזרת בתזרים המזומנים של החברות מעמידה בספק את יכולת חלוקת הדיבידנדים שלהן, ולכן מגדילה את סיכון האשראי של חברות האחזקה, שרכשו את חברות התקשורת במינופי אשראי גדולים למדי.סלקום ופרטנר לבדן חייבות לבנקים ולבעלי האג"ח קרוב ל-12 מיליארד שקל. בקצב רווחיות הולך וקטן כמו שראינו ברבעונים האחרונים, הסיכון הזה הופך למוחשי. ואכן, המשקיעים מוטרדים מיכולתן לשרת את החוב, ותשואות האג"ח שלהן התחילו לעלות לאחרונה.
יש סיכון נוסף אצל חברות הסלולאר הגדולות. אפילו אם הן יצליחו לשמור על היקף תזרים סביר שישרת את החוב שלהן, יש סבירות שהן יזדקקו להשקעה לא מבוטלת בתשתיות על מנת לתמוך בשירותי התקשורת המתקדמים. לאור התגברות התחרות והלחץ על הרווחיות, לא בטוח שהחברות יוכלו לעמוד בנטל הזה. לאור זאת, אנחנו מעדיפים להימנע מהשקעה במניות שלהן בתקופה הנוכחית.
אולם, כמו שקורה בדרך כלל, מתוך הכאוס הגדול יגיעו גם המרוויחים. כרגע, אחת הפייבוריטיות שלנו היאבזק. החשיפה שלה לתחום הסלולאר דרך חברת הבת – פלאפון, מהווה שליש בלבד מפעילותה, ובנוסף, היא מציעה חבילות ללא הגבלה במחיר נמוך בהרבה מסלקום ופרטנר מזו תקופה ארוכה. התשתית שלה היא החדשה ביותר, והיא תוכל לעמוד טוב יותר בעומס של תעבורת המידע הצומחת בקצבים מהירים. לדעתנו, המניה חוותה ירידת מחיר חזקה מידי, והיום היא נסחרת במחיר אטרקטיבי.