x




עמוד 1 מתוך 2 12 אחרוןאחרון
מציג תוצאות 1 עד 10 מתוך 16

נושא: 9/8/09

  1. #1

    9/8/09

    השבוע כצפוי המגמה החיובית המשיכה לשרור, והמדדים בארץ ובעולם הוסיפו לטפס. היעדר האלטרנטיבות בצירוף נתוני מאקרו חיוביים, מובילים להמשך האופוריה ולכניסה הולכת וגדלה של הציבור, המנסה להחזיר מהפסדי השנה החולפת. מעט משעשע לעקוב אחר מדד המעוף "הממונף" משאר המדדים, המציג שבוע אחר שבוע תשואת יתר על אף שהנתונים כלל אינם רלוונטיים לישראל באופן ישיר. אין ספק כי המגמה קצרת הטווח עודנה עליות ובהיעדר תיקון בארה"ב המדדים כאן יוסיפו לטפס למרות תמחור לוקה. עם זאת, תהא זו טעות לחשוב שהמדד כאן ימשיך לטפס בחדות שכן המוסדיים ממשיכים לממש, ובצירוף עם השחקנים המכוונים למדד נמוך מעט מהנוכחי צפויה בלימה בראלי. אין ללכת נגד המגמה, אך מומלץ לרבים שגזרו תשואה נאה בעת זו או לאלו שמחוץ לשוק, להקטין חשיפה לשוק המניות ולהמתין בהתאמה. השוק לא יברח, ולהערכתי בשלב זה גוברת הסבירות לתיקון. חזרה לשוק יכולה להיעשות בפריצה של רמת 1000 הנקודות, בד בבד עם נתונים חיוביים.

    המאפיין הבולט לכך שתחושת האופוריה השתלטה הוא העליה הבולטת במחזורי תעודות הלונג. הציבור הרחב נכנס באלימות לתעודות הלונג, מתוך חוסר הבנה והכרת החברות לגופן או מתוך הבנה כי תעודות הסל עדיפות על בחירה פרטנית של מניות. כך או כך, כספים רבים מוטים לכיוון התעודות ואלו הופכות לשחקן משמעותי המוביל לכשל שוק. הכסף המושקע בתעודה, נפרס על פני כל מניות אותו מדד בהתאם לשווי שלהן, והדבר מוביל למצב בו מניות שאולי לא היו נקנות במצב אחר, נרכשות משום שהן חלק מ"אותה חבילה". בשל כך, כל המניות ללא יוצא מן הכלל מציגות תשואות נאות ללא תלות בביצועיהן. הדבר ניכר היטב בתשואות המרשימות בכל המגזרים ועל כלל המדדים מה שמעיד על חוסר אבחנה בין איכותי למי שאינו כזה. דין טבע לא כדין ח"ל ולבטח לא כדין אפריקה. אמת כי משקלה של טבע שונה מזה של אפריקה אך לדידי משקיעים רבים היו מעוניינים להימנע מהשקעה במניה כזו או אחרת (לצורך הדוגמא אפריקה) אך הם נאלצים לרכשה כחלק מהמדד.
    כך נוצר מצב ש"על הדרך" מניות בעייתיות מטפסות ללא סיבה ברורה, ולכן על אף שאני סבור שלאורך זמן תעודות הסל הן המכשיר היעיל ביותר (משום שמנהלי ההשקעות אינם מכים את המדד לאורך זמן), בתקופה זו יש לברור ולהעדיף בחירה פרטנית של מניות גם אם משמעות הדבר היא קניה של מרבית המדד העדיפה על פני קניית המדד כולו.

    בולט לעין אף תפקיד התקשורת בראלי הנוכחי. כבתקופת המשבר עצמו העתונות הכלכלית מהווה פקטור ראשון במעלה בפסיכולוגיית ההמונים. קשה להתעלם מכותרות העתונים המובילות אנשים ומאירות להן את הדרך חזרה לבורסה, תוך כדי שחיקה של מלים דוגמת זינוקים, עליה, וחגיגה. באותה נשימה כמעט בלתי אפשרי לשכנע כיום משקיע לבחור במניות איתנות ויציבות גם אם "דינוזאוריות" משהו, המשיאות 15% בשנה , כשהוא שומע על מניות שעושות רווח זה ביום אם לא בשעה.
    כתוצאה מכך, אנו עדים לפריחה של מניות השורה השניה והשלישית, והדבר כיום מוביל לבועה נוספת שעתידה להתפוצץ בעתיד הקרוב. ההגיון דורש שלאחר המפולת החשש יוסיף לקנן והמשקיעים יחזרו טיפין טיפין לשוק, ויחפשו בשלב הראשון את החברות המוכרות, היציבות, והטובות. מה שלא נלקח בחשבון הוא האפשרות שהמשקיעים פשוט יסתערו על מניות השורה השניה ואף על מניות היתר, והמחזורים במדדים אלו ביחס למדד המעוף מעולם לא היו כה גבוהים.
    המוסדיים שלרוב פועלים במניות אלה במשורה אם בכלל, אינם מורגשים, ולכן מיעוט של קונים/מוכרים מוביל עד מהרה לזינוקים אסטרונומיים, שבינם ובין תוצאות החברה אין דבר וחצי דבר. מניות מזנקות 30% ביום במחזורים של 100K ₪, ובקניות של כמה אלפים בודדים מידי פעם. כמובן שאלו הרואים את פני המדד ולא את המניות בצורה פרטנית מתקשים להפנים עובדה זו, וכך כסף חדש מוזרם לאפיקים אלו, וגלגל הקסם נמשך. המשקיעים מתעלמים מהעובדה כי מה שעומד כיום לזכות, מיעוט הידיים במסחר, עלול להוביל מחר לרועץ עת קונים יופיעו רק בירידה של אותם עשרות אחוזים, כשהירידה תמיד בסכום מוחלט חדה וכואבת מהעליה (מספיק ירידה של 50% בכדי למחוק תשואה של 100%).
    מכיוון שכך, כבעבר אמליץ לכוון לאפיק היותר מתון דוגמת תא 25. בהחלט יתכן כי מדדים אחרים ובפרט מניות אחרות ירשמו תשואה עדיפה, אך אין זה רלוונטי למשקיע המחפש השקעה יציבה ולב בריא. התופעה כיום היא שקיים מיעוט של משקיעים וריבוי של סוחרים, הקונים מניה בכדי לממשה בטווח של ימים, ובמקרים אלו היפוך מגמה יוביל להפסדים קשים שכן אם במנטרות עסקינן הרי כלל ידוע הוא שמה שעולה בחדות באותה חדות אף ירד.
    כהמשך לסקירה הקודמת, הרי שכל הניתוחים בדבר נקודות התנגדות או נקודות קריטיות אינן מחויבי המציאות. עם ובלי קשר לניתוח הטכני, לשיטה זו אין מקום בתקופה הנוכחית משום שהבורסה מתנהלת אך ורק עפ"י מדדי ארה"ב .
    נכון יהיה להזכיר את רמת 1000 הנקודות כמחסום פסיכולוגי אך מחסום זה לא יעמוד בפרץ במידה וישמר רצף ימים ירוקים בארה"ב. רוצה אני לומר, כי ניו-יורק לא מכירה במחסום ה 1000 של המעוף, ולטוב ולרע נכרך גורל המעוף בגורל הנסדק הדאו וה S & P. במידה ואכן תתרחש פריצה של רמה זו הדבר יבוצע לא בפעם אחת אלא במספר פעמים. רמת ה 1000 נקודות תותקף, המדד ינתר לאחור (גופים מוסדיים,חשש משקיעים,...) המדד יותקף שוב, הפעם יהיו כבר פחות מוכרים וכך הלאה. התרחיש יהיה זהה למה שהתרחש בפריצת 900 ו 800 נקודות.
    אדגיש שוב שלהערכתי, המדד צפוי לתקן משמעותית בטרם תיפרץ רמה זו, שכן רמת המחירים הנוכחית מנופחת וחסרת כל הגיון. טיבן של מפולות להתרחש כשאיש אינו מצפה להן, בדיוק שכפי שטבעו של ראלי להתרחש כשהכל סבורים שדרכנו לאבדון.

    ללא ספק היה זה השבוע של בנק ישראל ואף יותר מכך של העומד בראשו. זה התחיל בדוח האינפלציה שפרסם בנק ישראל הגורס כי "הסיכון לעליית מחירים חדה הוא מוגבל". כבעבר, שוב יש תחושה לא נוחה כי בנק ישראל לא מחובר להוויה בשטח. מס המיים, הנדלן, הפירות והירקות ולמעשה כל אחד מהפרמטרים המרכיבים את המדד עלה החודש (להוציא הדלק שהוזל בגלל הדולר, וגם מחווה זו נדמה כי לא תחזור החודש). נוסף על כך, הזינוק האחרון במדד היה לא צפוי לחלוטין גם להערכת הבנק, לכן באמירה זו יש משהו מנותק במקרה הטוב ומתנשא במקרה הרע.
    זו היתה הסנונית הראשונה בטרם ההודעה המשמעותית יותר כי בנק ישראל יפעל בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריגות. כבר לפני ארבעה חודשים ציינתי בסקירה כי מהלך זה מחוייב המציאות שאחרת אין טעם ברכישה הקבועה והמונוטונית. בהשאלה מעולם הצבא, השוותי את הפעולות אותן צריך הנגיד לבצע לפעולות קומנדו נקודתיות. זו לא היתה דעתי בלבד כמובן, ובמשך החודשים הללו הצטברו עוד ועוד כתבות בדבר הצורך שהנגיד ישנה ממדיניותו.
    ארבעה חודשים שלמים חלפו להם בטרם הנגיד השכיל להבין ולבצע את מה שנאמר מעל כל במה ומעל לכל כותרת עיתון. יש כאן החלטה לפעול באיחור קריטי, שאין מנוס מלכנותה כשלון. במידה ומהלך זה היה מבוצע לפני מספר חודשים, הדבר היה חוסך למדינה רכישה של מיליארדי דולרים אך כעת להערכתי, המהלך חסר כל משמעות בטווח הארוך, ואפרט בהמשך. פישר התבקש להציג תכנית יציאה ובמקום זאת הוא בחר להעמיק את התערבותו בשוק. ברגע שעשה כן, אפשר להיפרד רשמית מפישר הנגיד ולהכיר את פישר המהמר. מהמר, משום שהנגיד הכניס עצמו לשוק בלתי ניתן לחיזוי. אמנם הכלים העומדים לרשותו הם למעלה משל ספקולנט בודד אך בשורה התחתונה היעדים שלו הרבה יותר מורכבים. האם הצעד יצליח? לא – חד משמעית לא. הדולר בארץ יחלש רק אם הוא יחלש ברמה העולמית ואז התערבותו של פישר מלכתחילה מיותרת. הנסיון הזה לרוקן אוקיאנוס בדלי הוא מגוחך. פישר מתנהל כאחרון המשקיעים הדבק במניה שלו, רואה אותה צוללת וממאן למכור אותה. יותר מזה, במצב ירידה בערך המניה/דולר הוא רואה הזדמנות למצע ורוכש עוד מאותה מניה, במקום להבין שהדרך בעייתית ושיש לבצע שינוי מהיסוד.
    בהודעה אף חידד הבנק וציין כי ההתערבות תתרחש במקרה של כשל שוק. כשל שוק בתחום המטח יודעים רק בדיעבד. אין שוק זה דומה לשוק המניות בו ניתן להעריך רווחי חברות או פרמטרים אחרים, ולכן בעצם הטענה כי יש בידי הבנק לזהות כשלי שוק בעצם אומר הבנק שפצח את הנוסחא לעשיית רווחים.
    בדיחה בקרב הסוחרים, אומרת כי ברננקי ימשיך להדפיס דולרים עד אשר יגמרו העצים. בדיחה זו מעלה חיוך אך בשינוי פרט אחד קטן עלולה לגרום לכאב ראש לא קטן עבורנו. פשוט נחליף את הנגיד ברננקי בפישר: הנתון שלא יאמן הוא שפישר הדפיס במהלך השנה האחרונה כמעט מחצית מהסכום שהיה מצוי בידי הציבור בתחילת השנה ! אז עם כל הכבוד להתנהלות הנגיד האמריקני, כאן הודפסו השנה כמעט 200 מיליארד ₪ (אין טעות) בכדי לממן את תכנית רכישת הדולרים האימתנית. הדפסת הכספים שבארה"ב ואף כאן מקבלת הד תקשורתי , עוברת בישראל בשקט יחסי. כמובן שהדבר צפוי ללבות את האינפלציה, ונדמה כי רק אחד משני מצבים יכולים לפתור את פישר ממשולש הריבית-דולר-אינפלציה. המצב הראשון הוא קריסה וניפוץ הבועה של שוק הנדלן, שתוביל במיידי לירידה באינפלציה ותאפשר לנגיד לשמור על הטווח הרצוי תוך שליטה בשני פרמטרים בלבד המושפעים בכל מקרה מהשוק העולמי. המצב השני הוא חלילה מצב בטחוני שיוביל לירידה באינפלציה, עליה בשער הדולר, וירידה טבעית בערך נכסי הנדלן אך כמובן ששוב במקרה מעין זה התערבותו של פישר מלכתחילה היתה מיותרת. אפשרי גם לטעון כנגד ניתוח זה, ואף אסכים לכך, כי פישר לחלוטין לא מתעניין באינפלציה אלא בשוק ההון בלבד אך זה כבר חורג מעצם תפקידו ודורש סוג חשיבה אחרת.
    בטווח הקצר אין ספק שפישר ישיג את מטרתו אך דומה כי זוהי מלחמה הנידונה לכשלון. הנגיד יכול לשאוף לבצע זאת אך טעות לחשוב שהספקולנטים עומדים פעורי פה ואינם יכולים לחזות זאת. מול הנגיד עומדים גופי ענק, שאף להם היכולות לזהות את כוונות בנק ישראל ומועדי פעולתו ולפעול כנגד, ומעבר לזה מול פישר קיים השוק והמגמות העולמיות בו מטבע השקל פשוט לא קיים. הדרך המטאפורית ביותר לתאר את צעדי פישר כעת, היא כאותו ילד התוקע אצבע בסכר ומנסה למנוע את התפרצותו.
    הצהרה בעייתית נוספת של בנק ישראל היא כי לא קיימת התנהלות ספקולנטית בצמד דולר-שקל ?! בעצם הגדרת מסחר זו ברור שיש גופים משמעותיים (רובם אגב מחו"ל) המהווים שחקן משמעותי בקביעת השערים. בשל ריבוי ההנחות כי גופים עומדים מאחרי קריסת הדולר (הנחה שגויה לדעתי שכן יש סיבות אמיתיות להתחזקות השקל) גברו בימים האחרונים השמועות כי פישר/מדינת ישראל יובילו מהלך של מס על ספקולנטים במט"ח. עד כמה שהרעיון מפתה אין זה סביר שהדבר יתרחש ושתי מדינות בעבר שניסו לאכוף אותו נחלו כשלון חרוץ. לא אלאה בכל הסיבות לכך אך די אם אציין שהטלת המס תוביל לפגיעה בהכנסות המדינה לכדי מצב בו שכרה יצא בהפסדה. לכן איני רואה זאת קורה בשום צורה שהיא.
    השבוע אף התפרסם מעקב פעולות הזרים. מעניין לציין כי הזרים בחרו לממש מניות במהלך החודש החולף ולהעדיף על פניהן רכישת אג"ח ממשלתי. הדבר עומד בהיפוך גמור לצורת השקעת הציבור שדווקא ממש אגח לרבות אגח ממשלתי, ובחר לטבול רגליו החודש עמוק בתוך שוק המניות. שוב אנו עדים לאותה משיכת חבל כשמצד אחד ניצב הציבור המסתער ואילו מנגד גופים מוסדיים וזרים המושכים לכיוון ההפוך.

    באירופה ההפתעה הגיעה מהבנק המרכזי באנגליה. כצפוי הותיר הבנק את הריבית ללא שינוי על חצי אחוז אבל הודיע כי יגדיל את רכישת האג"חים בהיקף של 50 מיליארד פאונד. בסה"כ עומדת תוכנית הרכישה כרגע על 175 מיליארד פאונד. מהלך מעין זה היה צפוי אך הערכות כוונו לסביבות אמצע 2010 לכל המוקדם, ולכן הדבר לחלוטין לא גולם בשוק האגח או בשוק המטבע המקומי, הפאונד. סביר להניח כי כתוצאה מכך המטבע שידע טלטלות רבות בשנים האחרונות, צפוי לרשום ירידה חדה מול האירו והדולר, וכפועל נלווה אף מול השקל. אין זה סוד כי הנגידים מעדיפים מטבע חלש (להוציא ישראל), אך הפעם נדמה כי הבנק יכל לפזר מעט רמזים מקדימים ולהכין את המשקיעים. גם הפעם עושה רושם שהבנק ביכר פעולות פתע על פני מדיניות סדורה והתופעה העולמית הזו רק הולכת וצוברת תאוצה.הנגיד ההופכי לכך הוא טרישה, ולכן לא מין הנמנע כי גם מצידו ניתקל בצעד בלתי צפוי מצד השוק, כישור קו עם צורת ההתנהלות של שאר הנגידים.

    בארה"ב היה זה עוד שבוע נתונים לרוב חיוביים.
    מעל לכולם בלט שוק הדיור שהציג עליה חמישית ברציפות עם זינוק של 3.6% במכירות בתים יד שניה. לאמריקנים מוצעת כעת חבילה שבלתי ניתן לעמוד בפניה – מחירי ריצפה, מבחר עצום ושעורי ריבית אפסית. כל אלה די בהם בכדי לפתות חזרה לא מעט מהמשקיעים שהמתינו עד כה על הגדר. מכיוון שהמלאי אדיר, לא צפוי זינוק דרמטי במחירים אך עליה מתונה ככל שתהיה היא בגדר בשורה טובה. בהתאם לכך אני מחדש כאן את הממלצה לרכוש ממניות חברת הנדלן בארה"ב, ואף עדיף IYR המהווה תעודת סל על המיגזר, והציגה תשואה נאה בשבועיים האחרונים מאז ההמלצה כאן עליה (בהמשך הסקירה שימו לב, קיים שינוי בנוגע להערכת חלק מהמניות).
    אפשרי לטעון ובצדק שאלו בדיוק התנאים לבועה הבאה, אך הממשל מוכיח כי הוא כרגע עסוק בהווה ומעדיף לחצות את גשר העתיד עם ההגעה אליו. זו מהות הטיפול במשבר ע"י ממשל אובמה, שעומדת בניגוד לגמור להצהרותיו כי עדיף להבריא את הכלכלה גם אם יקח מעט ולא לזרז את התהליך.
    כמובן שהפתעה מסוימת נרשמה אף בגזרת שיעור האבטלה לשיעור של 9.4% מרמה של 9.5% ביוני ולעומת צפי לעלייה של 9.6%. האמריקנים הוסיפו לאבד משרות בקצב של מאות אלפים בחודש, אך ברמת המאקרו חלה הקלה נקודתית. זהו בהחלט סממן חיובי אך עודני סבור כי האבטלה תחצה את רף ה 10%, בין השאר בשל המשך קיצוצים וירידה בשיעורי ההוצאה הצרכנית.
    הדבר ניכר היטב בנתון רמת ההכנסה הפרטית בארה"ב אשר ירד בשיעור החד מזה ארבע שנים במהלך חודש יוני, גרוע מהתחזיות. הכנסה פחותה מובילה כמובן להוצאה פחותה ובהתאם לצפי להמשך שלילי עבור הכלכלה. מה שבטוח שהתאוששות מרשימה לא תהיה כאן, ובינתיים תוצאות הבורסה לא מחלחלות לכיס של האזרחים.
    נקודה אחרונה שאני נשאל עליה לא מעט היא בדבר הגדרת המיתון, ומה יתרחש עם ההודעה על סיומו. התשובה היא מאוד פשוטה – כלום. הגדרת המיתון, קרי צמיחה שלילית בשני רבעונים עוקבים נקבעת בדיעבד. לא היינו זקוקים לבנק ישראל וללמ"ס בשביל לדעת זאת, והמשק והבורסות הגיבו בהתאם עוד קודם לכן, וכך גם עכשיו עצם ההגדרה הטכנית מיותרת ועצם ההודעה בדבר סיום המיתון אין בה להוסיף או לגרוע.

    מניות ומגזרים
    לונגים – בהתאם למצויין מעלה, זו העת לשקול מימוש הרווחים. הראלי פשוט מהיר מידי וחד מידי, ולחזור לבורסה תמיד יהיה אפשרי. להערכתי התיקון יתרחש בטווח הקצר.
    זהב – ההמלצה בעינה עומדת, ממשיך את מסעו אל עבר ה 1000.
    נפט – השבוע סטה מעלה מהגבולות שציינתי, 60-70. להערכתי צפוי לשוב לרצועה זו בטווח הקרוב.
    AIG שינוי הערכה. מאז ההמלצה כאן על המניה היא דישדשה רבות עם נטיה לירידות. זינוק של למעלה מ 100% בשבוע מחזיר את הצבע לכל המשקיעים (דוגמא נוספת לחשיבות הסבלנות). דווקא עכשיו, מומלץ לממש שכן הזינוק במניה מבוסס בחלקו על שורט סקוויז ולא על נתונים מבוססים. למשקיעי הטווח הארוך ולהם בלבד, אפשרי להישאר במניה.
    מליסרון שינוי הערכה. הערכתי כאן לפני שבועיים כי המניה במחיר טוב וצפויה לעלות בצורה נאה. מאז המניה טיפסה בכ 10%. בעקבות עודף מוכרים, ומעקב אחר רווחיה מנדלן מניב ושמועות על ביטול עסקאות עתידיות, אני סבור שהמחיר הנוכחי משקף את שוויה, ובהיעדר אפסייד עדיף לנתב את הכספים למניות חלופיות.
    כיל – כל הניתוחים בדבר העדיפות של המניה על פני פוטאש ודומיה, משוללי כל בסיס. אין שום הצדקה למחיר הנוכחי, וזו חוכמה שבדיעבד המנסה להסביר כיצד המניה יחסית יציבה בעוד מניות האגרו כימיה יורדות. הנ"ל נובע מהציבור הנוהר בחלקו למניה לה הוא זוכר חסד נעורים, תעודות הסל, פעילות זרים ענפה במניה ועוד גורמים שרק מאטים את ירידת הערך שלה אך לא ימנעו אותה.
    חברה לישראל – הערכה זהה לכיל, אם כי צפויה לרדת במידה פחותה.
    בזק – דו"ח מצויין. החברה מציגה רווחיות טובה ואופק אופטימי. מחדש כאן שוב את הערכתי כי המניה צפויה להציג תשואה עדיפה על המדד, ובתוספת הדיבידנד מדובר בהחלט בהשקעה אטרקטיבית.
    IYR – השקעה כדאית, ובפרט לטווח בינוני-ארוך . הסיבות ניתנו בסקירה, ובקודמתה.


    • את סקירת האופציות ניתן לקרוא תחת פורום אופציות אוגוסט.

    שבוע טוב ומוצלח !

  2. #2

    Re: 9/8/09

    כרגיל סקירה מדהימה.
    פשוט כיף משבוע לשבוע לקרוא וללמוד.

  3. #3

    תודה שחקן על סקירה מהפנטת

    כמו תמיד, כמה כייף שיום ראשון מגיע, סקירה מהפנטת, כתיבה רהוטה וענינית פשוט תענוג

    כל הכבוד וישר כוח

    האדם הזקוף ARL.
    האדם הזקוף

  4. #4

    Re: 9/8/09

    שלום שחקן , אני כבר זמן רב עוקב אחר הסקירות השבועיות שלך ואני מוכרח לציין שהן תורמות לי באפיק מסויים , אולם טוב היה אם הייתי מתעלם מאפיק אחר אצלך והוא אפיק הדובי אצלך שכושל לא מעט . הרבה פעמים חזית תיקונים שלא התרחשו , הוספת הערכות על "תיקון דו ספרתי" כשהמעוף היה על 850 לפני כחודש , דיברת על יציאה מהמשבר בצורת W שכמו שזה נראה לא הולך להתרחש , ולעתים קרובות ניתן לשמוע ממך בטויים כגון "קולים יקרים" או "קולים במחירים מופקעים" . הדבר בא לידי ביטוי גם בכך שמאז שאני עוקב אחרי אסטרטגית האופציות השבועיות שלך , לא בנית אף לא גידור אחד שצופה עליות , וזה כמובן בתקופה שהשוק עשה ראלי מטורף.
    שלא תבינו אותי לא נכון , אני חושב ששחקן הוא אנליסט מעולה בתחום המאקרו , והסקירות השבועיות שלו מרתקות ומעשירות מאוד , אבל גם בין טובי הכלכלנים יש את הדוביים (ראו את רוביני) , ויש את השוריים . אני מניח שמיותר לציין לאיזה צד אתה שייך
    עוד נקודה שהייתי להתייחס אליה היא הביטוי ששגרת "כשל שוק" בהקשר למניות שעולות רק מכיוון שמוזרם אליהן ביקוש דרך מכשירים שקונים את כל המדד . הקונספט הזה משולל כל יסוד , ואפשר להשוות אותו לעובדה שגם סוס צולע ינוע במהירות 200 קמ"ש כשהוא נמצא בתוך קרון של רכבת מהירה .הטעות בקונספט היא ההנחה שמניה צריכה להסחר לפי השווי הכלכלי שלה , או לפחות בעיקר לפי נתון זה , מה שההסטוריה הוכיחה כלא נכון והערך המשמעותי יותר הוא מצב כלל השוק או לפחות מצב הסקטור . הדוגמא הטובה ביותר היא מניית סיטיגרופ , שמעולם לא היה שווה יותר מ20 דולר גם בשיאה מההיבט של שווי כלכלי ריאלי , וגם היום השווי שלה הוא מעל ומעבר ל3 דולר - השווי שבו היא נסחרת כעת . הספקולטיביות שבין המניות השונות בתוך המדד עצמו אינה רלוונטית כאשר השוק עולה , מאותה הסיבה שלא היתה כל סיבה למכפילי רווח כל כך נמוכים של חברות מבוססות כולל הבנקים הגדולים בזמן שהמעוף היה ברמות ה600 .
    שבוע מצויין לכולם .

  5. #5

  6. #6

    מספר הערות:

    א. הייתי אומר להפך: אפריקה לקנות וטבע למכור/שורט. אם אפשר לומר על מניה שהיא עולה רק כי המדד עולה, בודאי זו טבע ולא אפריקה. טבע מניה רעה, מניית העם, מניה שכל מי שחושב להשקיע אומר: הבורסה עולה, כדאי לקנות טבע? (ומזה אתה לומד שעל כל גאון כזה יש מי שמוכר לו). יש לטבע יותר המלצות ממניות, ובטווח הארוך היא מניה גרועה (כן, גם עם הדיבידנד).
    לגבי אפריקה, זו אופנה לומר שהמניה שלה מנופחת, אם כי לאף אחד אין שום יכולת להעריך באופן רציני את שווי כל נכסיה (שכמובן משתנה כל הזמן, ועם ההתאוששות אמור גם מחיר נכסיה להתאושש), מה שנותן לה - לפחות ברמת הספקולציה - אפסייד משמעותי.
    ב. לגבי מניות היתר/נדל"ן תזכורת קלה: רבות מהן מתקנות כעת ירידות שהחלו ב2007 - לא ב2008. ישנן כאלה שעם תחילת המשבר - נחתכו כבר ביותר מ-50% מערכן (ואני עדין בתיאור). אלו מניות שהידיעה הבסיסית ביותר - מפסידות פחות, חזרו להרוויח (אפילו אם מדובר בגרושים) -מקפיצה אותן עשרות אחוזים. אלו מניות שפשוט נשכחו בתהום הנשיה של המשבר, שכמה מחזיקים כבדים נפטרו מהן תוך כמה ימים ולא נשאר מהן כלום. לכן, אך טבעי, שהן יתרוממו מהר יותר וחזק יותר ממניות שרחקות רק 50% מהשיא שלהם - שגם הוא נמדד לא מזמן.
    דוגמאות לא חסר, ואפשר למצוא אותן לעשרות, חלקן אפילו לא החלו את התתרוממות, מה שדי קשה לומר על מניות ת"א 25 ודומותיהן.
    אגב, מתחתית המשבר, מניות החלו להתעורר בעשרות אחוזים (בשערים של אגורות בודדות) בהרבה פחות מ100K - לעיתים אף ב-2 עסקאות, ואין לזה שום משמעות (בהנחה שניתוח טכני לא משחק תפקיד) בעיקר לאור העובדה הברורה - שהן לא הולכות לבקר שם יותר וזה היה תמחור קטסטרופלי במיוחד.
    ג. לגבי כיל: קשה לומר שהיא נסחרת ביציבות (פוטאש נסחרת ביציבות, לא כיל שהיתה 45 ירדה ל-35 וחזרה ל-45 תוך שבועות ספורים). ברור שהתירוצים על השונות בביצועים שלה מול חברותיה מוזרים, אבל מה שחשוב זה שיש מספיק קונים שמוכנים להרים את המניה - ובעיקר חשוב שיש כסף זר שמשקיע בכיל ולא בחברותיה שמעבר לים.

  7. #7

    Re: 9/8/09

    תודה לך ושבוע טוב

  8. #8

    Re: 9/8/09

    תודה למפרגנים.
    תודה אלרון על הביקורת. בנוגע לדברים שכתבת, כמה נקודות שהייתי רוצה לחדד. ראשית, איני דובי או שורי – סטיות התקן ונגזרים רלוונטיים לי משמעותית יותר מכיוון המדד. עם זאת, אני בהחלט סבור שהשוק במחיר הנוכחי מנופח, ועודני מאמין כי נראה תיקון משמעותי דו-ספרתי מטה. במבט מאקרו אחד משני דברים יתרחשו: או שהשוק יתקן עצמו או שארה"ב יוצרת לעצמה בימים אלה את אם כל הבועות.
    מבחינת אסטרטגיות, לא מדוייק שאיני כותב אסטרטגיות לשוק עולה ותוכל לבדוק זאת שוב. ליתר דיוק איני חובב אסטרטגיות כיוון כלל. אני מעדיף אסטרטגיות תנודתיות בלי לבחור בכיוון על פני הערכת המדד מעלה/מטה, מה שגם מגדיל את הסבירות להצלחת האסטרטגיה שכן מכסה יותר מצבים. אם אני יוצר הגנות ונותן יותר משמעות לפוטים הסיבה היא כי נסיון החיים שלי במדינתנו לימד אותי שהסבירות לחדשות שליליות גבוהה מהסבירות לחדשות חיוביות. מכיוון שכך, אני תמיד נותן עדיפות לגידור מטה ואולי בגלל זה אתה חושב שאני מוטה ירידות. לראיה, על אף שהשוק עלה ב 90% מהמקרים האסטרטגיה השיגה את יעד הרווח שלה וזה כמובן לא היה אפשרי אלמלא הייתי נותן סבירות גם לעליות.
    התיחסותך לקולים במחירים מופקעים – אם אתה קונה ממני שבוע לפקיעה, אופציית קול הרחוקה עשרה סטרייקים מהמדד אז כן זה מחיר מופקע. אני לא אוהב את המונח אבל מי שעוסק כאן באופציות מכיר את זה כ"דחיפת סחורה" – הגבהת המדד ללא סיבה ברורה, מכירת אופציות במחיר יקר ומשיכת ידיים לאחר מכן. מי שקנה ממני הבוקר כשהמדד היה 1000 את קול 1080 במחיר 150 שח ליחידה קנה זאת במחיר מופקע, ואין מלה אחרת לתאר את זה כי המחיר הריאלי של האופציה היה בסביבות 85 ₪. זה שאנשים נכנסו לאקסתזה וקנו אופציות הרחק מחוץ לכסף לא אומר שהמחיר משקף נאמנה את האופציה. כנ"ל המקרה בנוגע למי שקונה יומים לפקיעה קולים/פוטים רחוקים 5 סטרייקים מהמדד.
    מעבר לזה אתה קובע עובדה כי " ההנחה שמניה צריכה להסחר לפי השווי הכלכלי שלה , או לפחות בעיקר לפי נתון זה , מה שההסטוריה הוכיחה כלא נכון והערך המשמעותי יותר הוא מצב כלל השוק או לפחות מצב הסקטור". איזו היסטוריה? אתה טוען ששוק עולה משמעותי יותר ממצב החברה. הכיצד הדברים מתיישבים עם העובדה שחמש שנים תמימות הבורסה טיפסה ובזמן זה מדד היתר לא רשם כל תשואה?! הרי זה עומד בניגוד למה שרשמת שהרי כל המניות היו אמורות להנות מהגאות. יש עוד דוגמאות לרוב אך מה שאתה כותב הוא שחברה במצב אקוטי תשרוד רק כי השוק עולה. לא משנה החובות, הרווחים, החוזים העתידים להיחתם,.... שוק גואה מוביל לתמחור יתר.
    אם אני סבור שיהיו ירידות הרי שיצא לי לקרוא היום תכתובת שלך בצאט בה אתה משוכנע כי המדד לא צפוי כלל לרדת ואף לא לחזור לכיוון ה 900. יתכן שאתה צודק, אך למעשה אתה מתעלם מהעובדה שהמדד מרחק 8% בלבד לאחר זינוק של 50% מתחילת השנה.
    לסיום, מכיוון שאני מכיר את צורת ההשקעה שלך אני מודע לעובדה שאתה משקיע ולא סוחר, ולכן ערך הזמן הוא הקריטי. המתן מעט לפני שתקבע נחרצות האם תם המשבר והאם לא נבחין כאן בהתאוששות מודל W.
    בכל מקרה, אני מודה לך שוב על התגובה וחשוב שאנשים יהיו ערים לניתוחים נוספים ולדעות אחרות.

    שלמה - לדעתי ההשוואה בין טבע לאפריקה תוך כדי הציון כי טבע מניה גרועה ואפריקה עדיפה משמעותית מעט מוגזם. אתה מציין שלא ניתן לדעת את ערך נכסיה של אפריקה. לאפריקה יש כרגע חובות העולים על סך הנכסים פי 1.5 כלומר אם שוק הנדלן יתאושש משמעותית במקרה הטוב החברה תהיה שווה 0. להשוות חברה עם מאזן כזה לענק הגינרי יהיה מעט מוגזם. רק הכסף הנזיל של טבע שווה ערך לפעמיים אפריקה בשיאה. אם התכוונת שאפריקה תניב תשואה עדיפה על המדד, זה כבר סיפור אחר שיתכן בשל פסיכלוגיית השוק.
    כיל - התכוונתי לציין בסקירה שהיא נפגעה בדיוק כמו שאר החברות, ושהיא מוכרת באותם מחירים, ולכן המחיר שלה שירד קלות בלבד ביחס לשאר החברות שנחתכו מגדיל את הסבירות לתיקון.
    תודה לך על התגובה ועל הניתוח שציינת, גם אם דעותינו חלוקות.

  9. #9

  10. #10

    Re: 9/8/09

    שחקן ,
    אני עדיין מתעקש לקבוע שהשנה , דוקא כשהשוק עלה , לא ראיתי אף גידור שלך שצפה עליות .
    לגבי התגובה שלך :
    "הכיצד הדברים מתיישבים עם העובדה שחמש שנים תמימות הבורסה טיפסה ובזמן זה מדד היתר לא רשם כל תשואה?! הרי זה עומד בניגוד למה שרשמת שהרי כל המניות היו אמורות להנות מהגאות"

    מדד היתר לא קשור לכלום , המניות שם הן ברובן כרטיסי חישגד ולכן מה שאמרתי לא תופס לגביהן , אלא רק למניות המעוף ואולי לקצת ממניות ה75 .
    לגבי "דחיפת סחורה" , הרשה לי לקבוע שמספיקה פעם אחת לדוחפי קולים יקרים למחוק את כל הרווחים שלהם בשנה האחרונה כשהשוק עושה את מה שעשה ביולי , וגרוע מכך את מה שעשה במרץ . וכשאני אומר למחוק רווחים שנתיים אני עוד עושה הנחות מכיוון שבמקרים רבים שחקנים פשוט נמחקו לחלוטין בשני החודשים האלה . כך שאופציית 1080 שנקנתה ממך ב150 שקל אינה מופקעת , אלא משקפת במדוייק את ההסתברות שהשוק אכן יפקע מעל 1080 . ברוב הפעמים האופציה תשאר מחוץ לכסף , אבל בוא נסתכל על חודש שעבר ,אופציית קול 900 כבר נסחרה ב100 שקל בחודש שעבר , ובסוף פקעה ב4000 . אז נכון שזה חודש נדיר מאוד , אבל אם תעשה חשבון פשוט שזה קורה אפילו אחת ל5 שנים , אז מי שכתב אופצייה , ולא משנה קול או פוט ב100 שקל ובמשך 5 שנים האופציה פקעה מחוץ לכסף , מה שקרה בחודש יולי מחק לו את הרווחים של כל חמשת השנים , ועל פי זה השוק מתמחר את האופציות הרחוקות , לכן אני בהחלט לא מסכים איתך שיש אופציה תהיה אשר תהיה - שנסחרת במחיר מופקע.

    תודה על התגובה שלך

הרשאות

  • אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים
  • אתה לא יכול לפרסם תגובות
  • אתה לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
  • אתה לא יכול לערוך את הודעותיך
  •  
מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות