בס"ד
מוקדש להצלחת כלל עם ישראל ולרפואת הפצועים בחבל בנימין
שבת-פרשת "ראה": ברכה וקללה!
פרשתינו פרשת ראה [דברים יא-טז] פותחת בפסוקים:"ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה - את הברכה אשר תשמעו... והקללה אם לא תשמעו.."
על פסוקים אלו מתעוררים כמה קושיות:1) ברור כי הפותח בלשון "יחיד"[ דהיינו "ראה"] יש לו לסיים בלשון "יחיד" [דהיינו "לפניך" ולא "לפניכם"] . מדוע אם כן נאמר לשון יחיד "ראה" ואח"כ לשון רבים "לפניכם" ?
2) יותר נכון לומר: אשר תשמרו את המצוות, אשר תקיימו את המצוות- דהיינו עשייה בפועל, ודווקא המילה "תשמעו" נראית תמוהה ביותר?! מספיק רק לשמוע?!
1) בעל ה"כלי יקר" [רבינו אפרים מלונטשיץ] מבאר, לפי דברי חז"ל [קידושין מ]:"לעולם ידמה לאדם כאילו היה כל העולם מחצה על מחצה זכויות ועוונות. עשה מצווה אחת הכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות". לכן אמר לכל יחיד:"ראה". שיראה בעין שכלו כי כל מעשיו יחזו לפניכם, לכולכם.
נמצאנו למדים, עניין ערבות הדדית של עם ישראל. מכאן אמרו חז"ל:"כל ישראל ערבים זה בזה". לא די בזה שאני מקיים מצוות אלא עליי לדאוג שאחרים תהיה להם הזכות לכל הפחות לדעת דבר אלוקים.
"בעל הטורים" מבאר כי "ראה אנוכי" אמר ליהושע והזהירו לברך את עם ישראל כשיעברו את הירדן.
ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
2) לענין השני מבאר בעל ה"כלי יקר", כי מה שנאמר בפרשת "לך לך": "ואברכה מברכיך ומקללך אאור" , שלכך הקדים ברכתו למברכים: אברך את מי שמברך אותך, אבל אאור [דהינו אקלל] את מי שקיללך. לפי שמחשבה טובה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה, אבל מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה". בעצם ההקשבה לדבר ה' (ואפילו סתם הקשבה לזולת) טמונה ברכה, ובעצם אי תשומת לב וחוסר האזנה – טמונה הקללה, שכן חוסר פתיחות לדבר ה' ולזולת גורר אטימות ואווילות ולאיבוד דרך בחיים, "וסרתם מן הדרך" [דברים יא,ח] , וכדברי שלמה המלך ע"ה (משלי יב, טו) "דרך אויל ישר בעיניו ושומע לעצה יחכם". ומדוע הברכה תחול מיד אחר השמיעה לבד?
"כדי שקבלת הברכה יהיה לו לעזר, לכשיוכל להוציא מן הכוח [אל הפועל] את מחשבתו הטובה על ידי הסרת המונעים".
"אור החיים" הקדוש מוסיף פירוש נפלא המבחר אותנו להפטרה [ישעיה נ"ה]. כי השמיעה בתורה היא תענוג מופלא ומחיה את הנפש כאומרו:"שמעו ותחי נפשכם" [
נסיים בדברי "האבן עזרא": כי בשמעכם הנה אתם מבורכים והברכה תוספת טובה והקללה מגרעת!
יה"ר שנזכה לשמוע דברי תורה, ללמוד, ללמד לשמור ולעשות!
שבת שלום,
אודי כהן
חבר תנועת "תורה אחרי צבא" ובית המדרש בחולון.
Udi6519@gmail.com