מחיר חבית נפט בשנת 2008 הגיע לשיא של 145.3 דולר, לעומת מחיר
של 107 דולר היום. אם כך, כיצד מחיר ליטר דלק אז (אוקטן 95 בשירות עצמי) עמד רק על
6.23 שקלים לעומת 7.84 שקלים היום (או 7.74 ₪ לאחר החלטת הממשלה להפחית את מס הבלו
ב-10 אגורות).קודם כל צריך לשים דברים על דיוקם, מחיר הדלק אז
הגיע בשיא ל-7.00 שקלים. אבל זה עדיין לא פותר את ההפרש. להלן סיקור הגורמים
העיקריים להבדלים.
גורם ראשון - שער חליפין
גורם
משמעותי ראשון להבדל בין 2008 ל-2012 הוא שער החליפין. השקל נחלש מאז 2008 מרמה של
3.23 ₪ לדולר (בשיא שלו אז) לרמה של 3.78 ₪ לדולר. כלומר הפרש של כ-15%. אבל שער
החליפין הזה לא היה במשך כל 2008 ובין כה וכה לא מסביר את כל ההפרש.
גורם שני - מרווח זיקוק
גורם
משמעותי שני הוא תזקיק הדלק. חברות הדלק רוכשות אותו מבתי הזיקוק באירופה או מבתי
הזיקוק הישראלים במפרץ חיפה (בז"ן) במחיר שנקבע בשיווי משקל בין היצע לביקוש בשוק
החופשי. ההפרש בין מחיר הנפט למחיר תזקיק הנפט אינו קבוע והפער בניהם עשוי להשתנות.
מושג ידוע הוא "מרווח הזיקוק" המתאר את פערי המחירים בין מחיר הנפט לתזקיקיו. אלא
שחשוב לדעת כי תזקיק הדלק הינו רק אחד מבין שלל תזקיקים הנוצרים מפירוק הנפט, הוא
מהווה רק כמחצית ממנו, ולכן מרווח הזיקוק הכללי אינו בהכרח אותו מרווח הרווח על
הדלק. למה פער הזיקוק לא נשאר קבוע? ולמה שאם הוא כבר נפתח, האסימטריה כלפי מעלה
היא מהירה יותר? זאתבאמת שאלה טובה ולמעשה נדרשו מחקרים אקדמאיים כדי לענות את
התשובה.
הסיבות
לאסימטריה בין מחיר הדלק למחיר הנפט מגוונות וכוללות בין היתר:
- זעזוע במספר מפעלי הזיקוק –
לאחרונה נסגרו מספר בתי זיקוק באירופה ובמקומות נוספים בעולם. אחד הבולטים
שבהם הוא בית הזיקוק פטרופלס, קונצרן הזיקוק הגדול באירופה, שנאלץ לסגור את שעריו
לקראת סוף 2011 לאחר שלא הצליח למצוא מימון בנקאי להמשך פעילותו. סגירתם של מספר
בתי זיקוק גרם למחסור בתזקיקי הנפט ולפתיחת מרווח המחיר בין נפט לתזקיקיו. בהמשך
סביר שחלק מאותם מפעלים יחזרו לפעילות ושהמרווח יחזור להצטמצם.- קרטל סמוי – קיימות טענות כי
בענף זיקוק הנפט העולמי קיים קרטל סמוי. הענף הוא מצומצם יחסית, קיימים בו חסמי
כניסה גבוהים ואם החברות מכבדות את הקרטל הלא רשום ויש להן מידע חלקי על מחירים
שהמתחרים משלמים, הן ששות יותר לעלות מחירים מאשר הפחתה שלהם. כלומר, כאשר יש עליה
במחירי הנפט תעדיף כל חברה להעלות את מחירי הדלק כדי לאותת על "דבקות" בקרטל על ידי
שמירה על הרווח השולי שלו. מנגד, בירידות ימנעו הפירמות מלאותת על הורדת שולי הרווח
כדי לא להסתכן בפירוק הקרטל.- תנודתיות במחיר הנפט- מחקרים
מצאו כי תנודתיות במחיר הנפט לבדה תשלח את מחירי הדלק בטווח הקצר למעלה, גם אם זו
לא מצאה ביטוי בעליה מהותית במחיר הנפט עצמו.- תגובת הצרכנים לשינוי במחירי הדלק
- אם הצרכנים מאיצים את רכישות הדלקים כדי להתגבר על התייקרויות עתידיות
בסביבת מחיר נפט עולה, הם יגדילו את המלאים במכוניות ויגבירו את קצב עליית מחיר
הדלק. מצד שני, במקרה ההפוך, בסביבת מחיר נפט יורדת, הצרכנים יחששו מלהיתקע עם מיכל
ריק ולכן ולא יפחיתו את הרכישות באותו קצב. מה שיביא ליותר קפיצות פתאומיות למעלה
במחיר הדלק מאשר נפילות פתאומיות (אלא מתונות).- שינויי מלאים – לשינוי רמות מלאי
הדלק יש עלויות קצרות טווח. החברות מנסות כל העת לשמר את רמות המלאי וירידה במלאי
תגרור אותן לעלייה אגרסיבית במחירים. לעומת זאת, במצב של גידול באספקת הנפט החברות
ימתנו את קצב התפוקה, תהליך שגם עולה יותר, וישהו כך את הירידה במחירים.- התאמת עלויות זיקוק- עלויות
הזיקוק עשויות להשתנות, אם בשל שינוי במחירי התשומות (עובדים, חשמל, הובלה,
הולכה...), או בשל שינוי רגולציה.
• למעשה, אילו פער זיקוק הדלק לא היה נפתח בתקופה
האחרונה, היה עשוי מחירו לעמוד היום סביב רמה של שבעה שקלים לליטר.
גורם שלישי - מיסוי
הבלו בדרך לעלות
שוב
הבדל משמעותי נוסף בין 2008 ל-2012 הוא המיסוי על הדלק. מס הבלו
המושמץ הוא עמד עד עכשיו עד להפחתתו בשבוע שעבר על 2.96 ₪ בעוד בשנת 2008 על 2.37
₪. מי העלה את המס? למעשה אף אחד. המס מתעדכן כבר שנים בצמוד למדד המחירים לצרכן.
כלומר, הוא עוד צריך להתעדכן למעלה בחודש אפריל ושוב באוקטובר. למה הצמידו אותו?
למעשה כל המיסים כמעט מוצמדים כיוון שהם נקבים באחוזים. הבלו לא ננקב באחוזים אז
הצמידו אותו. אבל כמובן שיש גם את המע"מ על הדלק שהשתנה. המע"מ השתנה פעמיים. קודם
כל העלו אותו מ-15.5% ב-2008 ל-16% היום ובנוסף משלמים מע"מ על הבלו ועל ההתייקרות
שנבעה מהחלשות השקל ובעצם על הכל, אז גם תשלום המע"מ על הדלק עלה מ-0.97 ₪ ב-2008
לכ-1.25 ₪ היום.
גורם רביעי – מרווח שיווק
לא
כל השינויים מאז 2008 משכו לעליית המחיר, היו גם כאלה שמשכו לירידה. אחד מהם הוא
מרווח השיווק. מרווח השיווק של תחנות הדלק ירד מאז 2008 ועד היום מ-70 אגורות ל-54
אגורות.
מה הלאה?
השקל אומנם נחלש
בתקופה האחרונה, אבל העלייה האחרונה באינפלציה מעלה את הסיכוי להתחזקותו. התחזקות
השקל תוזיל את עלויות הדלק. בנוסף, מרווחי זיקוק הדלק מראים סימני התמתנות
ולהערכתנו קיימת סבירות גבוהה שימשיכו לרדת. מרווחי שיווק הדלק בפיקוח, אבל התחרות
הגוברת בענף ילחצו את מרווחי השיווק מטה. מצד שני, עשויים למשוך את מחיר הדלק למעלה
הם מס הבלו, שצמוד למדד המחירים לצרכן וכמובן מחיר הנפט, שהוא סימן השאלה הגדול
ביותר. אם המתיחות עם איראן תמשך עשויים המשקיעים להמשיך לצבור נפט ולהביא
להתייקרותו. אך אם החששות ירדו יתכן מאד שמחיר הפט ירד בצורה משמעותית, כשכאמור
העולם נכנס להאטה כלכלית. בשורה התחתונה, למרות שלאורך זמן מחיר הדלק סביר שימשיך
לטפס, בטווח הקצר קיימת סבירות גבוהה יותר להתמתנות ואף לירידה.
ניתוח הכלול בדוח זה הנו למטרת אינפורמציה בלבד,
ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות
הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם בהתבסס על מידע אשר
פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר
כלל פיננסים בטוחה מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור
מהימנות המידע. המידע המופיע בדוח זה אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע
זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו
והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. ניתוח זה משקף את הבנתנו
ביום עריכת דוח זה. הערכת השווי שבדוח זה הנה יחסית והיא נעשית על בסיס פרמטרים
ונוסחאות כלכליות המקובלים בשוק ההון בארץ ובעולם, נכון למועד כתיבת הדוח. שיטות
שונות להערכת שווי עשויות להוביל למסקנות שונות בדבר שווי כלכלי. דוח זה אינו מהווה
בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת כלל פיננסים בטוחה, חברות בשליטתה וכך בעלי מניותיה ועובדיהן, לא יהיו אחראים
בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בדוח זה, אם ייגרמו, וכן אינם יכולים
לערוב או להיות אחראים למהימנות המידע המפורט בדוח זה. כלל פיננסים בטוחה אינה
מתחייבת כי שימוש במידע שבדוח זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. הקבוצה עליה נמנית
כלל פיננסים בטוחה הנה קבוצה העוסקת בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, ביצוע
פעולות בבורסה ובבנקאות להשקעות, חברות בשליטתה ובעלי מניותיה, או גורמים אחרים
הקשורים עמה באופן זה או אחר מחזיקים במישרין ו/או בעקיפין בניירות ערך ו/או נכסים
פיננסיים נשואי דוח זה, הן לפני פרסומו, הן בזמן פרסומו והן לאחר פרסומו. כמו כן,
מתוקף היות כלל פיננסים בטוחה, חברות בשליטה, בעלי מניותיה או גורמים אחרים הקשורים
עמה, גופים העוסקים בחיתום, עשויים גופים אלה לשמש כחתמים של ניירות ערך של החברה
נשואת דוח זה, וכן עשויים להיות קשורים עמה בקשרים עסקיים. דוח זה מיועד אך ורק
לנמען ששמו מופיע לעיל, והעברת חלקים מתוכנו לאחרים, או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא
קבלת אישור מראש ובכתב מכלל פיננסים בטוחה וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום
הבולט לעין, הנה אסורה, אם לא צוין אחרת, המידע בדוח זה מעודכן למועד פרסומו
לראשונה.