בס"ד
שבת פרשת עקב- וכי אפשר לו לאדם להידבק בשכינה!?
פרשתנו, פרשת "עקב" [דברים ז-יא], מכילה 6 מצוות עשה ושתי מצוות לא תעשה.
ספר החינוך, מבאר את מצווה תלד- "להדבק בחכמי התורה". מה פירוש?
נצטווינו, להתחבר ולהידבק עם חכמי התורה, כדי שנלמד מהם מצוותיה הנכבדות, ויורנו הדעות האמיתיות .
מצינו בפרשה [דברים י,כ]:"את ה' אלוהייך תירא אותו תעבוד ובו תדבר ובשמו תשבע" ונכפל הציווי במקום אחר [דברים יא, כב]: "ללכת בכל דרכיו ולדבקה בו".
שואלת הגמרא [כתובות קיא,ב] וכי אפשר לו לאדם להידבק בשכינה? והא כתיב [הרי כתוב] כי ה' אלוהיך אש אוכלה הוא?! אלא, הדבק לתלמידי חכמים ולתלמידיהם כאילו נדבק בו- ברוך הוא, ומזה למדו רבותינו, שכל הנושא בת תלמיד חכם והמשיא בתו לתלמיד חכם ומהנו מנכסיו כאילו נדבק בשכינה.
הספרי [פסקא דללכת בדרכיו] מביא: "למוד דברי אגדה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם" .
כעת נבין את מה שאמר החכם מכל אדם [שלמה המלך] :"הולך את חכמים יחכם" [משלי יג,כ] ועוד באבות [פ"א,מ"ד] אמרו:"הוי מתאבק בעפר רגליהם" . וכל זה, כדי שנלמד לדעת דרכי השם יתברך!
כעת נוכל להבין את הפסוק [ח,א] " למען תחיון ורביתם ובאתם וירשתם את הארץ" לפי הספורנו, כל הברכות כולן , מתומצתות בשלושה עקרים: "חיי, בני ומזוני". דהיינו, אורך ימים, בנים וממון. ואת כל הברכות משיגים ע"י שמירת המצוות וזהו שכתוב בפסוק הנ"ל: "כל המצווה אשר אנוכי מצווך היום תישמרון לעשות- למען תחיון (הרי כאן אורך ימים), ורביתם (הרי ריבוי בנים), וירשתם את הארץ (שתשיגו עושר וכבוד בכיבש בירושת הארץ)!
נמצאנו למדים, כי ע"י הדבקות בתלמידי חכמים, גדולי תורה, נדע כיצד לקיים את מצוות התורה וע"י כך לזכות בברכותיה! חיזקו ואימצו!
שבת שלום,
אודי כהן
חבר "תנועת תורה אחרי צבא"
ובית המדרש בחולון.
Udi6519@gmail.co