השבוע התבשרנו שחברת דורנט, חברת ליסינג שפשטה את הרגל במשבר של 2008, הצליחה, לאחר שמימשה שעבודים במשך כשנה וחצי, לשלם לבעלי האג"ח את מלוא החוב. ללא ספק, בשורה משמחת מאוד לבעלי אג"חים מגובות בשעבודים ספציפיים של חברות ליסינג אחרות.

עושה רושם, שמבין כלל השעבודים המוצעים לבעלי חוב, ציי רכב הם מהנזילים ולכן, מאפשרים מימוש תוך זמן קצר לעומת שעבודים אחרים, למשל בנדל"ן.

מה שמפתיע הוא שפעמים רבות, פרמיית הסיכון על אג"ח ללא שעבודים לא באמת מפצה ולעיתים אפילו לא גבוהה מזו של אג"ח מקבילה של אותה חברה במח"מ ובהצמדה דומים, אשר שעבוד בצידה. עובדה זו מפתיעה הרבה יותר אם נזכור שמדובר בענף שרווחתו תלויה תלות הדוקה בעוצמתן או בחולשתן של הפירמות שהן לקוחותיו, מה שבא לידי ביטוי בעיקר בתקופות של משברים כלכליים וזה עוד בטרם הזכרנו את רמת המינוף הלא מבוטלת ואת עלויות המימון.

עם זאת, חשוב לזכור שלענף הליסינג יכולת הסתגלות מרשימה ויצירתית, תולדה של היותו גורם האחראי למעל 40% מסך מסירות כלי הרכב בארץ בשנים האחרונות. במשבר של 2008 השכילו חברות הליסינג לגלגל את האשראי על יבואניות הרכב במעין תכנית "ליסינג לליסינג", לקבל הנחות מפליגות ולצאת בתוכניות של ליסינג לפרטיים.

לחברות הליסינג הגדולות תפקיד משמעותי במשחק הכולל של הענף מול היבואניות וגם מול החברות הקטנות יותר, בשמירה על אינטרסים ושיפור תנאים גם במצבי שוק קשים.

מעבר לזה, בסוף 2012 יעברו כל חוזי הליסינג לשיטת חישוב חדשה – השיטה הליניארית, שתחליף את החישוב על פי שווי שימוש לפי קבוצות רישוי, שהיה נהוג עד סוף 2009. בכך תושלם העלאת התשלום החודשי בכמה מאות שקלים בכ- 70% ממכוניות הליסינג.

לכן, דווקא עכשיו ובאופן כללי בעיתות משבר, מי שעוקב אחרי אג"ח חברות הליסינג ובקיא בתזרים ובמעקב אחר הבטוחות, יכול לגלות הזדמנויות מעניינות לרכישת איגרות מגובות בבטוחות מלאים, בשעבודים קבועים מדרגה ראשונה, בחצי מחיר. ממש כמו לקנות טויוטה קורולה אחרי שלוש שנות ליסינג בחצי מחיר ממחיר המחירון.

מה שכן, חשוב לשים לב לרמת הביטחונות שניתנת לכל איגרת, יש שצי הרכב כולו, היינו הן הגרט (הרכב) והן התזרים משועבדים לטובת בעלי האג"ח, ויש שהביטחונות הניתנים פחותים בהרבה ומשעבדים את הגרט בלבד והתזרים חסר. דבר נוסף שמצריך מאיתנו לחזור ולבדוק את שעבודי האג"ח הקיימים הוא מבצעי סוף השנה. אלו החלו לפני כחודש בתנאים חסרי תקדים הן ברמת מחיר המחירון לרכב חדש, שיורד לעיתים בהנחה דו ספרתית, והן בסכום ובתנאי המימון הניתנים לרוכשים, בריבית אפסית ולעיתים אף במימון מלא. לכל זה השפעה מהותית וישירה על מחירי רכב יד שנייה ושווי ציי הרכב הקיימים בליסינג, שהם המרכיב העיקרי בשעבודים על האג"חים האלה.