בס"ד
פרשתנו פרשת קרח -במדבר טז-יח], מספקת לנו חמש מצוות עשה וארבע מצוות לא תעשה.
הנה, אנו קוראים [במדבר יח,ד] :"ונלוו עליך ושמרו את משמרת אוהל מועד לכל עבודת האוהל לא יקרב אליכם".התורה, קובעת לנו מצוות עשה: "שמירת המקדש"- שנצטוו הכהנים והלויים לשמור המקדש וללכת סביבו בכל לילה ולילה כל הלילה.
מדוע? מדוע יש לשמור את המקדש? הרי בנוהג של העולם גדול [הקב"ה] שומר על קטן [כנסת ישראל] - אז הכיצד ייתכן שהיוצרות מתהפכות!?
מבאר החינוך [מצווה שפח] : "ושמירה זו היא כדי לכבדו ולרוממו, לא מהיות שום פחד מאוייב חלילה. גדולה למקדש שיש עליו שומרין אינו דומה לפלטרין שאין עליה שומרין, וידוע שפלטרין, שם ההיכל. "
אם כן, מבינים אנו ששורשי המצווה, במורא ובכבוד לתת אל לב בני האדם, ובבואנו שם לבקש תחינה וסליחה מאת אדון הכל. אז יתרככו הלבבות אל התשובה במהרה.
שנית מכבודו של בית למנות עליו שומרים כדרך המלכים הגדולים אשר בארץ שיעשו כן.
אם כן, נצאנו למדים כי התשובה הנובעת מכך,ויראת הרוממות הם סיבת השמירה ולא פחד\חשש מאוייב.
חלק נוסף בפרשה מדבר על המחלוקת שפרצה בין קרח ועתו למשה רבינו.
נענשו קרח ועדתו על שחלקו על משה רבינו בכך ש:"ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם" [טז-לב]
מה טעם שנענשו להלע בתוך האדמה??
אמר על כך ר' וולף מסטריקוב בדרך צחות" משה רבנו הלא היה נמוך [קטן בעיניו] מכל האדם אשר על פני האדמה, והיינו שהיה מגיע ממש עד עפר, ובכל זאת טענו כנגדו: "ומדוע תתנשאו", זאת אומרת שאפילו מין ענווה כזאת , להיות שפל עד עפר, נחשבת גם היא בעיניהם לגאווה ולהתנשאות. אם כן, לא נשאר להם- קרח ועדתו- לרדת אל מתחת לפני האדמה..(זר זהב- מעיינה של תורה)
שבת שלום,
אודי כהן
חבר "תנות תורה אחרי צבא ובית המדרש בחולון.
udi6519@gmail.com