בס"ד
"כי תישא את ראש בני ישראל... ונתנו איש כופר נפשו וגו'. זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל .... תרומה לה'" (שמות ל, יב-יג)

על המילים "זה יתנו" מדרש תנחומא אומר לקח כמין מטבע של אש מתחת כסא הכבוד , והראהו למשה ואמר לו: כזה יתנו.

בכל התורה מובאים 4 דברים שהקב"ה הראה למשה מפני שנתקשה בהם.

לכאורה, לא מובן מה קושי היה למשה, להבין איך נראה מחצית השקל? ולשם כך הוצרך הקב"ה להוציא מטבע (מאש) מתחת כסא הכבוד ולהראותה למשה בכדי שיבין.

בעלי התוספות (המאה הי"ב והי"ג-1150-1250 לספירה) מביאים שני הסברים שעל ידם נבין מדוע הוצרך משה שייראו לו את המטבע בכדי להבין.

הסבר א. דלא שייך התם נתקשה ,אלא משום דלא הווה ידע בשום עניין אם לא היה מראהו "(שבעניין מחצית השקל לא שייך לומר שנתקשה שמשה התקשה,אלא שאם לא היה מראהו לא היה יודע מה הכוונה למחצית השקל).

הדבר אינו מובן- למה שמשה יתקשה ולא יידע במה מדובר אם לא היה רואה בעיניו? היה מספיק לומר כמה גרם אמור להיות מחצית השקל בלי להראות לו. ועוד יותר מדוע להראות לו מטבע של אש? הרי בעולם אין מטבע של אש, אלא האנשים נתנו מטבע מכסף, אז מה תועלת במטבע אש דווקא?

הסבר ב. שמשה התקשה ולא הבין , איך יכול להיות שאדם שחטא יכופר לו, ע"י חצי שקל? אם אדם רוצה כפרה שיחויב לתת הרבה , מה חצי שקל מועיל לכפרה.

בעולם ישנם 4 יסודות: אש , רוח, מים , עפר.

כל היסודות (רוח , מים ,עפר.) נמדדים לפי הנפח שהם תופסים, או על ידי ערכם ושוויים . אש לעומתם, איננה נמדדת לפי מקום ואף אינה מוגבלת בשטח, האש אינה מוגבלת (מצד עצמה, היא יכולה להתפשט ולשרוף ללא סוף).

לפיכך, הראה הקב"ה למשה מטבע של אש, אם היה מראהו מטבע כסף , היה אפשר לחשוב שאפשר גם להביא שווה כסף וכדו', לכן מטבע אש הראהו דווקא כמו אש שאינה נמדדת אלא במציאותה, כך המצווה של נתינת הצדקה הינה דווקא במטבע של כסף השווה חצי שקל ממש.

לפיכך להסבר א. שסיבת הצורך להראות למשה מטבע ועוד של אש הייתה, מפני שלולא כך לא היה יודע באיזה עניין מדובר, מפני שהיה חושב שאפשר להביא דבר שווה ערך לחצי שקל .
ההסבר השני, שהסיבה היא מפני שמשה התקשה, איך ע"י נתינת חצי שקל אדם יכפר על מעשים רעים שעשה, כפרה זו שבאה לכפר על חטא העגל, הייתה לפדות את הנפש פדיון פירושו הוא תמורה לדבר הנפדה, וע"י שכיפרו על נפשם הם כאנשים אחרים.

ולכן הראה הקב"ה למשה את המטבע "מטבע של אש" כאשר מכניסים מתכת לאש המתכת מאבדת את צורתה, ואפשר לעשות צורה חדשה, אותו דבר רמז הקב"ה למשה שהחצי שקל יכפר על עם ישראל והם יהיו כמו אנשים חדשים שלא חטאו.

ומדוע שע"י חצי שקל יכופר להם על עוון כ"כ חמור, שעבדו עבודה זרה?
ההסבר הוא כאשר יהודי בא לאביו שבשמים, ואומר שהוא מתחרט ומצטער על מה שעשה, ואומר את זה מכל הלב, ומתכוון לזה, אז אבא של כולנו שומע ומקשיב, לכן יש ציווי "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט". מדוע שעשיר לא ייתן יותר אם הוא מוכן? על זה אומר הקב"ה, אני לא רוצה את הכסף שלם אני מעוניין באש(בלב) ובאמת שלהם ולא חשובה לי הכמות שיתנו, אלא האם הם נותנים כי אין להם ברירה, או שהם שמחים לתת ורוצים לתת .
שבת שלום, אבי.