בס"ד ערש"ק ז באדר א' תשע"א
פרשת "תצוה" ממשיכה את הפרשה הקודמת, פרשת "תרומה", בהוראות לקראת הקמת המשכן.
והנה בפסוק הראשון (שמות כז,א) מצינו: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית כתית למאור".
נרצה להתייחס לשני חלקי הפסוק. בחלק הראשון, מקשים המפרשים , כי היה לכתוב לאומר :"צו את בני ישראל", ממש כמו בפרשת "אמור", ולא היה צריך לאומר " ואתה תצוה" וכו'- המורים על שני נוכחויות. ואם כן-מה פשר צמד המילים : "ואתה תצווה"?
הרמב"ן, כותב כי הקפיד הקב"ה שמשה יעשה מצווה זו, לא ע"י שליח. הרשב"ם שחי דור לפניו,מציע הסבר הקושר גם את פרשת תרומה, שהרי שם נאמר "ויקחו לי תרומה"-כלומר, לפי שעה לצורך הקמת המשכן. אבל כאן הציווי הוא לכל הדורות ,לתת שמן למאור לכל שנה ושנה. בעל הכלי יקר מתרץ, כי נאמרו שני נוכחויות לומר "ואתה תצוה" היינו ממהות עצמותך ותוספת אורה שבך תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן. כדי שתשפיע מהודך כדי להעלות נר תמיד.
בחלק השני של הפסוק בעניין שמן זית כתית למאור" . רש"י מבאר : כתית למאור ולא למנחות.
כלומר, אותו השמן שנלקח למנורה שבמקדש צריך להיות כתית, בכתישה וטחינה, יתר משמן שהשתמשו בו למנחות.
אולם, ביאור עמוק ומרתק מצינו לרב שלמה יוסף זוין (בספרו "לתורה ולמועדים") זצ"ל, אספקלריה חדשה. וכך כותב בביאורו לפרשה, כי המנורה והמנחות משמשות סמל לתורה ולמזון. המנורה מסמלת: "נר מצווה ותורה אור" (משלי ו,כג). מי שמבין דבר לאשורו, עיניו מאירות. כמו שכתב שלמה המלך: "חכמת אדם תאיר פניו"(קהלת ח,א). חכמת התורה שהיא ברה, מאירת עיניים. (תהילים יט,ט).
המנחות, שהיו סולת ולחם הן דוגמת המזון של האדם. התורה והמזון שניהם אין האדם משיגם בנקל, שניהם זקוקים ליגיעה. על התורה נאמר:"התקן עצמך ללמוד תורה שאינה ירושה לך" (אבות, ב יב). אדם צריך לעמול על דברי תורה. ועל המזון נאמר:"בזעת אפך תאכל לחם" (בראשית ג, יט). ואדם לעמל יולד (איוב,ה,ז).
מה ההבדל בין השניים?
על התורה אדם צריך לעבוד ולעסוק בכל לבבו ובכל נפשו. אבל על המזון צריך לעבוד רק עד כמה שזה הכרחי, מפני שאי אפשר אחרת, אבל לא בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו. לא בפנימיות שלו. ולא לעשות מעבודתו פולחן. "יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך" (תהילים קכח,ב). יגע כפיך ולא יגע הראש והלב.
וכעת יובן מה שכתב רש"י "למאור ולא למנחות". כתישה וטחינה ועבודה עצומה של כל אדם צריכה להיות מקודשת רק בשביל "מאור" ולא בשביל מנחות, בשביל התורה שהיא אור ולא בשביל הלחם.
בברכת שבת שלום,
אודי כהן
מנהל פורום יהדות ותלמיד ה"מכון הגבוה לתורה" באוניברסיטת בר-אילן.
Udi6519@gmail.com