בס"ד
כשמה כן היא מדברת על התרומה שאלוקים רצה שבני ישראל יתנו כדי לבנות את המשכן.
לאחר שמתוארים כל המצרכים הדרושים להקמת המשכן, (זהב,כסף,נחושת,ארגמן וכו') התורה עוברת ומפרטת מה להכין מכל דבר שהעם תורם.
אחד הדברים המתוארים בפרשה ממה וכיצד לבנותו,הינו ארון הקודש.
"ועשו ארון עצי שיטים אמתיים וחצי אורכו אמה וחצי רוחבו ואמה וחצי קומתו ....וציפת אותו זהב מבית ומחוץ תצפנו....ונתת אל הארון את העדות(לוחות הברית)אשר אתן אליך. (שמות כה י'-ט"ז).
הארון היה עשוי משלושה חלקים, עשו תיבה גדולה מזהב, תיבה בינונית מעץ, ותיבת זהב קטנה , הכניסו את תיבת העץ לתוך תיבת הזהב הגדולה ואת תיבת הזהב הקטנה לתוך תיבת העץ, ובצורה זו עשו ארון מעצי שיטים שמצופה זה הן מבחוץ והן מבפנים("מבית ומחוץ תצפנו").
הסיבה לכך שהיה צורך בעשיית שלושה ארונות ולא היה מספיק לצפות (כפשוטו) את העץ בזה , ללמד את האדם שיהיה תוכו כברו (שלא יהיה אחד בפה אחד בלב) כמו ארון העדות שהוא מבחוץ זהב שהוא מתכת יקרה ובל מבפנים הוא עץ דבר הרבה יותר זול ומצוי. שהאדם לא יראה את עצמו אוהב את השני מוקיר את השני רק מבחוץ ,אבל מבפנים הוא שונא ונוטר לו קנאה. אם אדם הוא רק מצופה זהב אבל תוכו נשאר עץ הדבר הזה לא טוב. אבל אדם שיש לו שכבה של זהב הן מפנים והן מבחוץ שהוא לא מראה לחברו פנים שוחקות בכאילו , אלא באמת הוא אוהב אותו באמת אז הוא בדרך הנכונה . אם כן מדוע צריך את העץ הפשוט באמצע כאשר אדם הולך בדרך הנכונה והישרה ? הסיבה היא בכדי שהאדם יזכור תמיד שיש בו גם עץ היינו שלא יתגאה בכך שיש לו שכבה של זהב שהוא חכם וכולם אוהבים אותו וכתוצאה מכך יתגאה בלבו ,לכן יש את התיבה האמצעית שהיא מעץ.
מסופר במסכת תענית על ר' אלעזר (בנו של רבי שמעון בר יוחאי) שהלך מעיר אחת ובדרך ראה אדם שהיה מכוער ביותר. אמר לו ר' אלעזר כמה מכוער אתה שמא כל בני עירך מכוערים כמותך? ענה לו אותו אדם , לך לאומן שעשאני . (לאלוקים) כשהבין ר' אלעזר את דבריו ואת פגיעתו באיש ירד מהחמור ונשתטח לרגלי האיש וביקש ממנו סליחה . ואותו האיש לא היה מוכן לסלוח לו עד שילך לאומן שעשה אותו ויאמר לו את כיעורו של יצירתו.
בבואם לעיר יצאו כל בני העיר לקבל פניו של ר' אלעזר ואמרו לו שלום עליך רבינו ומורנו . שאל אותם אותו אדם למי אתם קוראים רבי? ענו לו לר' אלעזר. אמר להם אם הוא רבי שלא ירבו כמותו בישראל. ביקשו כל אותם אנשים מאותו איש שימחל לר' אלעזר ואז הוא התרצה ומחל, מיד נכנס ר' אלעזר לבית המדרש ודרש , "לעולם יאה אדם רך כקנה ואל יהיה קשה כארז.
הסיפור הזה כולו לא מובן.
ר' אלעזר היה נשיא אדם קדוש אחד מהתנאים איך הוא מתבטא כך לאדם מכוער ? ועוד יותר וכי הוא לא ידע שאלוקים יצר אותו? מה הוא בא בתלונות לאותו אדם? במקום לנחם אותו הוא עוד "יורד עליו"?
יש הסבר עמוק לסיפור זה.
ר' אלעזר היה אדם מובדל ופרוש מהעולם(יש סיפור שכאשר הוא ואביו יצאו מהמערה לאחר 12 שנים הם ראו אנשים חורשים וזורעים ר' אלעזר שלא יכול היה לסבול את זה שאנשים עובדים במקום ללמוד תורה היה מביט בעיניו והורס את המקום. ואביו ר' שמעון היה מתקן. ואז אמרו להם מן השמים לחזור בחזרה כדי שהם יתעלו לדרגה יותר גבוהה ויבינו שזה דרכו של העולם. וכך היה)
ר' אלעזר בהביטו על אדם זה ראה בו כיעור רוחני לא כיעור גשמי, הוא ראה שאותו אדם מלא במעשים רעים ואין בו כמעט מעשים טובים.
וע"ז אמר לו ר"א למה אתה כ"כ מכוער(מרושע) האם כל בני עירך כמותך? ענה לו אותו האיש לך לאומן שעשאני ותתלונן עלי שאני בלי תועלת טובה. יש אנשים שבכדי לשנות אותם אין צורך לגרום לנשמתם זעזוע . אפשר ע"י שיחה נעימה ודיבור להכווין אותם לדרך טובה . אבל ישנם אנשים, שהרע כ"כ טבוע בהם ,עד שנהפך להיות חלק מהם וא"א להוציאו מהם אלא ע"י זעזוע. ר' אלעזר ראה את האדם הזה שהוא כ"כ רע ורצה לזעזע אותו.... שהוא לא שווה כלום הוא מכוער. אבל כאשר אותו אדם ענה לר אלעזר לך לאומן שעשאני מיד הבין ר' אלעזר שהוא טעה מהסיבה שאותו אדם נזדעזע כ"כ שהוא מזכיר את יוצרו (אלוקים) משמע מכך שאותו אדם לא סר מעליו הרגשת המצאותו של אלוקים בעולם.
ר' אלעזר חשב בתחילה שאותו אדם כבר הסיר מעליו כל עול שבעולם , ולכן התכוון לדבר אליו קשות כדי להחזירו בתשובה , אבל כשראה שאותו אדם נשאר בו צלם אלוקים, מיד ירד מהחמור וביקש ממנו סליחה על שחשד בו שאין בו עוד כלום.
ולכן כאשר נכנס ר' אלעזר לבית המדרש מיד אמר "לעולם יאה אדם רך כקנה ( שאפשר לעקמו ואינו נשבר מיד) ולא קשה כארז שאם מעקמים אותו מיד נשבר ואין לו גמישות וכוונתו בדבר גם כאשר נראה לך שאדם מסוים הוא מכוער ,קשה כארז, אל תשפוט אותו מיד. קודם דבר איתו ראה מיהו מה הביא אותו לדרכו ורק אח"כ תשפוט אותו.
זה מה שנלמד מכך שארון העדות היה עם שכבה של זהב ללמדנו שגם מי שזהב יש בתוכו עץ ואינו מושלם וגם מי שנראה לחברו כמי שכולו עץ(כאדם שלילי) צריך לזכור שבכל אדם מסתתר זהב צלם אנוש שמסיבות כאלה ואחרות התכסה בבוץ וצריך רק לנקותו.
שבת שלום.