ולרי.ס.
פרופ' רובינשטיין: "מי שלא רוצה לשנות את העולם שילמד תואר בכלכלה"
by
, 14.04.2015 at 17:28
גל מחאה עולמי משותף של סטודנטים לכלכלה ומומחים עולמיים יוצא נגד הניתוק של לימודי הכלכלה מהחברה וקורא להתאים את הנוסחאות לצרכי בני האדם.
למרות שכמעט כל תחום בעולם התקדם בעשרות השנים האחרונות במהירות מסחררת והשתנה ללא היכר, התאוריה הכלכלית הנלמדת היום בחוגי הכלכלה תקועה הרבה מאד שנים אחורה. הסטודנטים לכלכלה לומדים היום פרדיגמות כלכליות כמעט זהות לאלו שלמדו סביהם אי שם במחצית המאה הקודמת. לעיתים הם לומדים אף דברים שכבר לא רלוונטים לעולם האמיתי.
כך למשל האקדמיה מכשירה כיום דורות של כלכלנים, שלומדים איך מערכת הכסף עובדת, בצורה שלא מיושמת כבר באף מקום בעולם מזה עשרות שנים. בבנק המרכזי האנגלי אף הוציאו בשנה שעבר באופן חריג ויוצא דופן מסמך רשמי, המתריע מפני הטעויות הנלמדות בתחום זה ושחושף איך זה באמת עובד. באקדמיה העדיפו להתעלם ממסמך.
בעיה לא פחות גדולה היא התמקדות הלימודים רק סביב נוסחאות מתמטיות, עקומות וגרפים. כלכלה היא תחום הרבה יותר מורכב מסתם נוסחאות וגרפים יבשים. היא בעלת השלכות ,לעיתים דרמטיות, כמעט על כל תחום בחיינו. לכלכלן לא מוקנה למשל הידע להבין מה ההשלכות של החלטותיו על הסביבה, על בריאות הנפש, על התפתחות ילדינו או על הדור הבא.
בנוסף כל לימודי הכלכלה מבוססים היום על פי עקרונות פרדיגמה כלכלית אחת. עולם התוכן של כלכלן מצומצם בדרך כלל סביב הגבולות המאד מוגבלים ומוגדרים האלו. לכלכלן לא ניתנו הכלים באקדמיה לבחון את השיטה מחוץ לקופסא מנקודת מבט ביקורתית. לכן שוב ושוב אנחנו רואים שהוא בוחר באותן פתרונות שיצרו את אותן הבעיות. לכן שוב ושוב הנסיון לפתור משברי חוב בעולם נעשה על ידי יצירת חובות נוספים והעמקת הפערים והאי שוויון. רוב הכלכלנים
מעולם לא נחשפו לפתרונות אחרים וחלקם אף נרתעים מלהתמודד עם דברים חדשים או חוששים לחרוג מהמסגרת האקדמית המקובלת.
נקודת האור בסיפור זה , שאותם כלכלנים שמרניים הנרתעים משינויים, הולכים והופכים ברוח התקופה למיעוט בקרב קהילת הכלכלנים העולמית.היא מצידה מפנה מקומה אט אט לדור חדש של סטודנטים וכלכלנים צעירים הפתוחים יותר ויותר לרעיונות חדשים ושלא חוששים גם מפתרונות יצירתיים ומגוונים. דוגמא טובה לכך ניתן למצא בכתבתו של מתן חודורוב למטה.
פרופ' אריאל רובינשטיין, חתן פרס ישראל בכלכלה, השכיל לסכם באותה כתבה את מצב לימודי הכלכלה במשפט אחד: "אני מייעץ לסטודנטים שמגיעים אלי בתחילת לימודיהם ורוצים לשנות את העולם, לא ללמוד כלכלה לתואר ראשון".
המקור: הכלכלה האמיתית.