x




גרוס

באוצר שוקלים: העלאת המע"מ ל-18%

דרג מאמר זה
העלאת המע"מ משמעותה לרוב התייקרות מחירים שתקטין את כוח הקנייה של הציבור. עם זאת, עם ריבית גבוהה ומלחמה שלא צפויה להסתיים בקרוב, לא בטוח שתהיה לרשתות ברירה אלא לספוג את העלייה בעצמן
המע"מ או מס ערך מוסף, הינו המס המוטל על עסקאות ומהווה חלק מובנה ממערכות מיסוי במדינות רבות בעולם. מאז 2015 המע"מ בישראל עומד על תוספת של 17% לכל עסקה. כעת, במשרד האוצר שוקלים לעלות את המס ב-1% ל-18%.


עסקים משלמים מע"מ באופן שוטף, כלומר עסק שרוכש ציוד שהכרחי לפעילותו כמו תנור לפיצריה, משלם על העסקה מע"מ, אבל במקביל המע"מ מוחזר בסופו של דבר לעסק עם הגשות דו"ח המע"מ, שבפועל נקרא מע"מ תשומות, עליו העסקים מתקזזים. מנגד, בעלי העסקים משלמים מע"מ על כל עסקה אותה הם מבצעים, על המכירות שלהם - כשעסק מקבל הכנסה היא כוללת בתוכה את המע"מ שעובר בסופו של דבר למס הכנסה.
נושא המע"מ הוא קריטי לעסקים וסביב הדיווח שלו יש תהליך שלם. הדבר הראשון שאדם המעוניין לפתוח עסק נשאל הוא מה צפוי להיות מחזור העסקאות השנתי שלו על מנת שברשויות ידעו האם לרשום אותו כעוסק פטור או כעוסק מורשה. עוסק פטור הוא בעל עסק שמחזור העסקאות שלו אינו עולה (נכון ל-2023) על 107,692 שקל והינו פטור מדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ מצד אחד אך מהצד השני עוסק פטור אינו זכאי לקבל החזר או לקזז את המע"מ ששילם בגין רכישותיו. זוהי צורת ההתאגדות שנחשבת הזולה ביותר.


עוסק מורשה לעומת זאת הוא כל עסק שמכניס בשנה יותר מ-107,692 שקל ומחויב לגבות מלקוחותיו מע"מ על כל עסקה ולהעביר את הסכום לרשות המסים. עוסק מורשה מחויב בדיווחים לרשויות השונות אך ורשאי לקזז מהסכום שמעובר לרשות המיסים את מס התשומות אותו שילם על הרכישות וההוצאות השוטפות של העסק.


העלאת המע"מ משמעותה לרוב היא התייקרות מחירים שתקטין את כוח הקנייה של הציבור. עם זאת, עם ריבית גבוהה ומלחמה שלא צפויה להסתיים בקרוב, לא בטוח שתהיה לרשתות ברירה אלא לספוג את העלייה בעצמן. בעבר רשתות גדולות כבר ספגו את עליית המע"מ והיא לא השפיעה משמעותית על הצרכנים. המע"מ הונהג בישראל לראשונה ביולי 1976, בתקופת שר האוצר יהושע רבינוביץ'. שיעורו אז היה 8% בלבד. עם השנים, המגמה היתה העלאה בשיעור המע"מ, אף שמדי פעם הופחת שיעור המע"מ. 18% הוא השיעור הגבוה ביותר שאליו הגיע המע"מ, והוא נרשם עד כה שלוש פעמים — בינואר 1991, ביוני 2002 וביוני 2013.

ביזפורטל
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות