x




stacy

עסקת ביקום-סרצ'לייט תקועה בגלל פוליטיקה; אבל תיחתם בזכות הכלכלה

דרג מאמר זה
שר התקשורת דוד אמסלם, מאיים שלא יחתום, אבל הוא יודע את האמת - כלכלית זו עסקה טובה, למחזיקי החוב, לביקום, לבזק ולמשק - ולכן הוא יחתום

נתחיל מהסוף. למרות שהתקבל אישור עקרוני ממשרד היועץ המשפטי לממשלה - אישור שאינו נדרש כלל וכלל – שר התקשורת, דוד אמסלם, עדיין מסרב לחתום על עסקת רכישת השליטה בחברת בזק על ידי חברת סרצ'לייט. למה? לטענתו הוא מפחד שיקרה לו מה שקרה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאישר את עסקת בזק ושבגינה הוא צפוי לעמוד לדין בתיק 4000.

עם זאת, נראה שבסופו של דבר אמסלם יבין את גודל העניין, ואת הנזק שעלול להיווצר אם לא יחתום, ולכן להערכתנו העסקה תיחתם - הכלכלה בסוף מנצחת.

מה אמר כבוד השר?

הבוקר התראיין השר המכובד לרשת ב', בו האשים את משרד היועץ המשפטי ברדיפת נתניהו. "כהרגלו בקודש, היועץ המשפטי לממשלה קישקש לי בקומקום ולא ענה לי שום דבר ענייני", אמר אמסלם, שאינו ידוע בלשונו העדינה.

"בציבור כולם חושבים שראש הממשלה בפעולותיו גרם לקידום אינטרסים של שאול אלוביץ ב-1.8 מיליארד שקלים. וזה מה שנדרשתי אליו. ראש הממשלה לא נתן לו דבר וחצי דבר", הוסיף אמסלם.

"אני ביקשתי ממנו (מהיועמ"ש) יותר הבהרות. בכתב החשדות מופיע שראש הממשלה גרם לקידום ענייניו של אלוביץ' בעסקת בזק. פניתי למנכ"ל משרד הביטחון, פניתי לרשות ההגבלים (העסקיים) כדי לקבל את האישורים.

"רציתי להבין מה ההבדל בין שתי הדוגמאות. לפני הבחירות כל הציבור חשב שנתניהו נתן לו 1.8 מיליארד שקל. ראש הממשלה לא נתן לו דבר וחצי דבר. על היועץ להסביר לציבור מה ההבדל בין העסקאות", סיכם.

ממה אמסלם כל כך מפחד?

אנחנו לא נכנסים כאן לשאלה האם עסקת אינטרנט זהב-סרצ'לייט היא נכונה או כדאית. זה לא הדיון. הדיון הוא מקומו של השר בתהליך. התשובה הפשוטה אומרת שלאחר שהתקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לביצוע עסקת ענק שכזו, תפקידו של השר הופך להיות מיניסטריאלי בלבד. תפקידו לחתום. וזהו. למה? כי לפי הגורמים המשפטיים לא נפל שום פגם בעסקה.

אין פה עניין של שיקול דעת. יש פה עניין של גניבת דעת. כי הניסיון של אמסלם הוא שקוף. לנסות ולגרום ליועץ להתפלש בסחי של תיק 4000 בפומבי. לנסות ולהפוך את מנדלבליט לאסקופה נדרסת. בדיוק כמו שעשה לארנון מילצ'ן לפני כשנתיים, כשאמסלם כינה אותו בכינוי העברייני 'משת"פ', בשל העובדה כי כשנחקר במשטרה עשה את הדבר הנכון וההגון שצריך להיעשות; לשתף פעולה עם גורמי האכיפה.

כי אם נהיה כנים, אם לא היה חשד שנתניהו ומשפחתו בחשו עמוקות בסיקור שקיבלו בוואלה, דבר אסור על פי חוק, נתניהו לא היה עומד לדין בתיק 4000. לא מדובר פה על כתבה מחמיאה בתמורה לסקופ. מדובר פה, לפחות על פי עדויות של עובדי וואלה, כהשתלטות עוינת ושיטתית של משפחתו של ראש הממשלה על אחד מאתרי החדשות הגדולים במדינה. שבתמורה לאותה ההשתלטות, קיבל אלוביץ' את ההטבה. הכול לכאורה.

הבעיה היא שכן יש חשד. יתר על כן, עם כניסתו לתפקיד שר התקשורת ב-2015, נתניהו פיטר את מנכ"ל המשרד, אבי ברגר, מי שנחשב לנמסיס של שאול אלוביץ' במשרד התקשורת. לא סתם פיטר אותו. ברגר קיבל את הפיטורין בשיחת טלפון ובמקומו הוכנס מומו פילבר – מי שכיום הפך לאחד מעדי המדינה נגד נתניהו בתיק. על זה נתניהו נחקר.

מכאן צריכה להישאל השאלה: האם אמסלם בוחש באחד מאמצעי התקשורת שבבעלות קבוצת בזק? האם יש לו אינטרסים בקבוצה? אם התשובה היא כן, אזי נכון, הוא נמצא בניגוד עניינים שעליו היה לו חובת דיווח כשנכנס לתפקידו.

אם עשה כן וקיבל את אישור היועץ המשפטי, מעולה. תחתום על העסקה. אם לא דיווח, הוא בבעיה. אבל זה באחריותו ועליו לדעת את החוק. בכל מקרה, ברגע שהעסקה קיבלה את חותמת – הגומי במקרה הזה – היועץ, עליו לחתום על העסקה.

בזק מוחזקת כבת ערובה

כל היתר מסריח מניסיון להכפיש את שמו של היועץ המשפטי לממשלה, שמונה על ידי נתניהו לתפקידו. בדיוק אותו התהליך שעבר המפכ"ל רוני אלשיך, עוד מינוי של נתניהו, שהביא עליו את כל התיקים שבהם הוא חשוד.

האם בסוף אמסלם יתקפל ויאשר? ככל הנראה זה יקרה רק בממשלה הבאה. למה? כי כרגע בזק מוחזקת כבת ערובה בניסיון הפוליטי של ראש הממשלה להינצל מאימת הדין. בינתיים המניה של בזק יורדת.

https://www.bizportal.co.il/capitalm...article/771258
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות