x




stacy

אחרי 10 שנים של עליות: האם שוקי המניות סיימו את הסייקל החיובי?

דרג מאמר זה
כדי ששוקי המניות יעלו צריך "שפן", אחרת הירידה ברווחי החברות עלולה להוביל לירידות - איזה "שפנים" עשויים לתרום לשוק, ולמה התקדמות במו"מ בין ארה"ב לסין היא ממש לא "שפן"

חדשות טובות למשקיעים - גם הסכמה על השלב הראשון בהסכם סחר בין ארה"ב לסין וגם התקדמות בשיחות על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. ממש שבוע בהזמנה. שוקי המניות אמנם הגיבו בחיוב לחדשות, אבל גם באיפוק מסוים, עם עלייה שבועית של 0.5%-1% במדדים המובילים בארה"ב. על מה זה מלמד?

למרות ההתקדמות בשניים מהנושאים הכי מטרידים, המשקיעים מבינים שיש עוד המון המון עבודה. ה"הסכם" בין סין לארה"ב נראה כרגע כהפסקה זמנית בלבד במלחמת הסחר - הוא אינו נוגע בסוגיות הליבה (מכסים קיימים וקניין רוחני) ולא צפוי להוריד את הנושא מסדר היום.

גם ההתקדמות המסוימת בדיוני הברקזיט לא יכולה להבטיח הגעה להסכם עד לדדליין של סוף אוקטובר ומניעה של התרחיש ממנו השוק חושש - "Hard Brexit" (יציאת בריטניה מהאיחוד ללא הסכם סחר).
השוק צריך יותר מזה כדי לעלות

מחלוקת הסחר בין סין לארה"ב החלה לפני כשנה וחצי וכשמתבוננים על ההשפעה שלה, היא לא גררה את אף אחת מהמדינות להאטה כלכלית. בהנחה שמאמינים לנתונים הכלכליים שיוצאים מסין, המדינה ממשיכה לייצר צמיחה די יציבה של כ-6% בשנה, למרות ההשפעה השלילית של המכסים על הייצוא הסיני.

הכלכלה האמריקאית ממשיכה להישען על הצרכנים שלה, שנשענים מצדם על שוק עבודה חזק, על ריביות נמוכות במיוחד, ועל הגדלת הוצאות. כלומר, גם אם ההשפעה הכלכלית של מלחמת הסחר בין סין לארה"ב היתה שלילית, היא בוודאי לא היתה הרת אסון.

על מה מלחמת הסחר השפיעה מהותית? על חברות שפועלות בתעשיות מסוימות. למשל, חברות הפועלות בתחומים כמו רכב ושבבים הרגישו היטב את השפעותיה, ראו חולשה גדולה בשוקי היעד ונאלצו להוריד, בחלק מהמקרים בדרמטיות, את תחזיות הרווח שלהן.

כלומר, מלחמת הסחר השפיעה בהחלט לרעה על רווחי החברות – בראש ובראשונה על חברות אמריקאיות וסיניות, אבל בעולם הגלובלי של ימינו, גם על חברות מהרבה אזורים אחרים (חברות הרכב האירופאיות הן דוגמה טובה לכך). לא סביר להניח שההסכם הראשוני עליו הודיעו המדינות בשבוע שעבר, שכאמור אינו נוגע במכסים קיימים אלא רק דוחה את העלאות המכסים שתוכננו, יגרום לחברות שפועלות בתחומים אלו לראות שיפור עסקי משמעותי ולהעלות את תחזיות הרווח שלהן. המשמעות מכך היא ברורה – בהיעדר הסכם סחר מקיף ורחב בין סין לארה"ב, לא תיפתר הבעיה המרכזית של שוקי המניות כרגע והיא היעדר צמיחה ברווחי החברות.

אילו עוד "שפנים" יכולים להישלף?

באופן טבעי, סביר להניח שבתקופה הקרובה שוקי המניות העולמיים יקבלו רוח גבית מסוימת מהרגיעה בנושא מלחמת הסחר, כמו גם מהתקוות המחודשות ליציאה "רכה" של בריטניה מהאיחוד האירופי. עם זאת, בהיעדר צמיחה ברווחי החברות, "שפנים" חדשים יצטרכו להישלף מהכובע כדי לתדלק את שוק מניות, שנמצא כבר אחרי ריצה ארוכה מאוד (מחזור העליות הנוכחי, שהחל ב-2009, הוא הארוך בהיסטוריה).

"שפן" אפשרי הוא מדיניות מוניטארית "יונית" (Dovish) מהצפוי מצד ה-Fed ובנקים מרכזיים אחרים בעולם. בהתחשב בתחזיות האגרסיביות הנוכחיות של השוק, ובכך שחברי ה-Fed עדיין חלוקים בדעותיהם בנוגע למדיניות הנחוצה (הפרוטוקולים שפורסמו בשבוע שעבר לימדו כי הורדת הריבית של ספטמבר התקבלה לאחר התנגדות של 3 חברי Fed מתוך 10 בעלי זכות הצבעה), הפתעה כזאת נראית כרגע לא סבירה.

לכן, כדי לתמוך בשוק המניות בטווח הבינוני והארוך, הסינים והאמריקאים יצטרכו להגיע להסכמות מקיפות הרבה יותר מאלה שאליהן הם הגיעו בשבוע שעבר, שכוללות גם הסרת מכסים קיימים וטיפול בנושאי ליבה אחרים. הסכמות כאלו ישפיעו לטובה על תחזיות הרווח של חברות במספר תעשיות חשובות ואולי יטפלו בנקודת התורפה של שוקי המניות בתקופה האחרונה - הירידה החדה והמתמשכת של תחזיות הרווח העתידיות.

ללא הסכם כזה, או "שפן" אחר שיישלף מהכובע, השוק יצטרך להתמודד עם היסודות הפונדמנטליים שלו, שהם כרגע לא מעודדים במיוחד.

https://www.bizportal.co.il/wallstre...article/769670
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות