x




adidi

"השנים שבהן רמת מחירי המזון הייתה נמוכה הסתיימו"

דרג מאמר זה
הקיץ ימלאו 7 שנים למחאה החברתית - שנים שהיו טובות לצרכן עם קיפאון במחירים, אבל גם רזות (יחסית) לתעשייה, ליצרנים ולמשווקים ● מתחילת השנה המגמה השתנתה, מחירי הסחורות הכפילו ואף שילשו את עצמם, ובשוק מעריכים: "אנחנו הולכים לכמה שנים של התייקרויות, הסנטימנט בשוק התהפך"


בספר בראשית מסופר כי פרעה מלך מצרים חלם שני חלומות רצופים שבהם הוא עומד על גדת נהר היאור ומולו 7 פרות יפות מראה ובריאות בשר אשר רעו באחו, ואילו אחריהן באו 7 פרות אחרות, רעות מראה ודקות בשר. בהמשך החלום, הפרות הרעות אוכלות את 7 הפרות הטובות. מה משמעות החלום? את הפתרון הציע יוסף: 7 שנות שובע יגיעו לעולם, ולאחריהן 7 שנות רעב.


הקיץ ימלאו 7 שנים למחאה החברתית של 2011 שהוציאה לרחובות מאות אלפי צעירים במחאה על יוקר המחיה, מחירי הדירות היקרים ומחירם של הקוטג' והמילקי, תחת הקריאות 'העם דורש צדק חברתי'. אז דיור בר-השגה נותר עדיין כנראה בגדר חלום רחוק, אבל בקרב הציבור, וגם בתעשיית המזון והקמעונאות, נוצר שינוי מהותי. רשתות השיווק והספקיות הגדולות מתייחסות למחאה במונחים של תרחיש מלחמתי: "כשפרצה המחאה החברתית", אמר פעם בראיון ל"גלובס" מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שנכנס לתפקידו רשמית זמן קצר אחרי המחאה. השימוש בטרמינולוגיה מלחמתית אינו מקרי - חברות המזון מתייחסות אל המחאה לא רק כאל מלחמה, אלא כאל יום כיפור של הענף שבו נתפסו לא מוכנות וספגו פגיעה תדמיתית קשה.


אז חלקן התאוששו, שינו גישה, פנו להוזלות באמצעות המותג הפרטי. אחרות ביצעו סבב הוזלות, או נצמדו לקיפאון במחירים. השנים הללו היו 7 שנים טובות לצרכן עם קיפאון במחירים שחוצה קטגוריות; ו-7 שנים רזות (יחסית) לתעשייה, ליצרנים ולמשווקים.


בינתיים, השחקניות בשוק פנו להשתמש בכלים אחרים כדי להימנע מהתייקרויות. מה למשל? מגמת המותג הפרטי הלכה והתרחבה משום שהיא מאפשרת לקמעונאיות להציע אלטרנטיבה זולה לצרכן, אך גם להשאיר את המחיר של המותג המוביל גבוה יחסית. כמו כן, חברות המזון נמנעו מלייקר מוצרים קיימים ופנו לכיוונים של חדשנות, בעיקר בקטגוריות פרימיום. הן מעדיפות לפתח מוצרים יקרים יותר שנותנים ערך לצרכן, והצרכנים מוכנים לשלם.


מגמת הפרימיומיזציה הגיעה לכל הקטגוריות ובאה לידי ביטוי גם בניתוחים של חברות איסוף מידע ומחקר כמו סטורנקסט ונילסן. מוצר הפרימיום ממותג ככזה שיש לו ערך מוסף לעומת אחיו הלא-פרימיומי, ובהתאם אפשר לגבות עליו מחיר גבוה יותר. ומה הוא אותו ערך מוסף? הוא מגיע בצורות שונות ומשונות: בריאות - בריא יותר בהתאם לטרנדים ומגמות בריאות עולמיות כמו הפחתת סוכר וצריכת חלבון מוגברת; נוחות - אריזות אישיות של ירקות מקולפים ושטופים או מארזי נשנוש לדרך; ופינוק - מוצרים 'מושחתים' ועתירי סוכר וקלוריות שמאפשרים לצרכן להרגיש שהוא שובר שגרה ו'מתפרע'.


ואולם, בימים האחרונים דיווחנו כאן על רצף של עליות מחירים של מוצרי צריכה שונים ומגוונים החל מנייר טואלט, טישו, בשר קפוא, טונה וג'ל כביסה, וכנראה שההתייקרויות המשמעותיות ביותר עוד לפנינו. האם הספקים והקמעונאים שהרכינו את ראשם בעקבות המחאה חשים כעת שהצרכנים סלחו ושכחו את יוקר המחיה ונכונים לייקר את המחירים? או שמא מדובר במעגל שבכלל מושפע בעיקר ממגמות עולמיות ושינוי מחירי הסחורות בעולם?


מחירי המזון שוב עולים

"כל שרשרת המזון התייקרה"

עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה בגידור ומסחר בסחורות וחומרי גלם, מתייחס לעליות הללו בשיחה עם "גלובס" ומעריך כי "השנים שבהן רמת המחירים הייתה נמוכה - הסתיימו. ב-2011, בימי המחאה החברתית בישראל והאביב הערבי בעולם, מדד מחירי המזון של האו"ם הגיע לשיא כל הזמנים. מאז חלה ירידה דרמטית בשל שינויים עולמיים, החל ממזג-אוויר נוח יחסית ועד שינויים רגולטוריים, וכעת נראה שהוא מתחיל לטפס בחזרה". במקביל, גם בשוק הסחורות המחירים של הגרעינים, החיטה, התירס והסויה הגיעו לשיא של כל הזמנים.


ומדוע מחירי הסחורות הללו רלוונטיים? הסיבה היא שהם משפיעים על שרשרת המזון ומהווים מרכיב מרכזי בהזנת הלולים שמשפיעים על מחירי העוף, וגם על תזונת הפרות שמשפיעה גם על מחירי הבשר וגם על מחירי החלב. ואם נחזור לרגע לתחילת הסיפור, כמו בחלום של פרעה לחברות המזון בארץ ובעולם היה מומנטום חיובי, והן נהנו מ-7 שנים טובות. רצף של שנים שבהן מזג-האוויר היה טוב עבור החקלאים, וגם המלאים הגיעו ב-5-6 השנים האחרונות להתייצבות.


במקביל, הנפילה של מחירי הנפט שהחלה ב-2014 הגיעה ב-2016 לשיא השפל, כשברקע חשש ממשבר כלכלי עם סין. מחיר חבית נפט ירד עד לכ-27 דולר - נפילה של כ-57% - מה שהוביל לנפילות במחירים של כמעט כל חומרי הגלם שהגיעו לשיא השפל לפני כשנתיים.

globes
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות