x
  • האירו בשפל של 20 שנה מול הדולר. מה הסיכוי שהם ישתוו בקרוב?

    אירו אחד שווה 1.031 דולר, השיעור הנמוך ביותר מאז 2002 • כעת התסריט הדמיוני-בעבר, לפיו האירו יידרדר לשוויון עם הדולר, עשוי להתרחש בקרוב • מי עשוי להרוויח מכך ומי יכול להפסיד?
    האירו הידרדר היום לשפל היסטורי מול הדולר, על רקע משבר האנרגיה של האיחוד האירופי ותחזיות למיתון מתקרב. אירו אחד שווה 1.031 דולר, השיעור הנמוך ביותר מאז 2002. כעת, התסריט הדמיוני-בעבר, לפיו האירו יידרדר לשוויון עם הדולר (Euro-Dollar Parity) נראה כעת קרוב הרבה יותר להתממש.

    אנליסטים מסבירים כי הדבר נובע משורה של גורמים, ביניהם הבריחה הכללית אל הדולר שמתרחשת כעת בשל האי־ודאות בשווקים. אך כמה בתי השקעות בינלאומיים כבר משרטטים חזון שבו האירו והדולר שווים, ומציינים כי ההגעה למצב זה היא רק שאלה של זמן.
    מה שתורם לדינמיקה הזאת היא מצד אחד החולשה של גוש האירו, שחשוף באופן ישיר לעלויות אנרגיה הולכות ומטפסות; שאספקת הגז הטבעי, הנפט והפחם שלו הגיעו בכמויות אדירות מרוסיה וכעת הולכות ונפסקות. ומצד שני, העובדה שהבנק המרכזי האירופי (ECB) אינו יכול להשתמש בארסנל הרגיל של בנק מרכזי בניסיון להוריד את האינפלציה, בגלל החשש לפיצול בגוש האירו, למשבר חוב ומשיקולים מוניטריים.

    הירידה החדה באירו מוסברת בין היתר בנתונים שפורסמו, לפיהם גרמניה רשמה גירעון מסחרי במאי, לראשונה זה 30 שנה. עלויות היבוא שלה עברו בכמיליארד אירו את עלויות היצוא, בסימן נוסף לקשיים הכלכליים עמם מתמודדת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה. המדד המפתיע, שהתפרסם רק אתמול (ב'), נובע מזינוק משמעותי בעלויות יבוא האנרגיה של גרמניה, בגלל עליית המחירים הגלובלית שנוצרה בשל המלחמה באוקראינה והשלכותיה, וגם מירידה קטנה ביצוא הגרמני על רקע קשיי אספקה, מחירים עולים והאטה גלובלית.


    האינטרסים השונים של הפד וה־ECB
    במסיבת העיתונאים שלו בתחילת יוני, למשל, הבהיר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "הפוקוס העיקרי" של הבנק המרכזי הוא להוריד את האינפלציה והבטיח "קרב ללא תנאים" נגדה. לעומת זאת, איזבל שנאבל, אחת הנגידות הבכירות בבנק המרכזי האירופי, הדגישה יום לפני כן כי המחויבות העיקרית של ה־ECB היא להגן על האירו, וכי "אין גבולות" למה שיעשה הבנק בתחום זה. כלומר, בעוד האמריקאים שמים דגש על האינפלציה, האירופאים נאלצים לשים דגש על התמודדות עם משבר חוב אפשרי שיאיים על האירו, ולכן מוגבלים יותר בצעדים נגד עליות המחירים.
    הדינמיקה הזו מתבטאת בשורת תחזיות לגבי היחלשות נוספת של האירו. לפי סקירה של HSBC שפורסמה במאי, שני המטבעות יגיעו לשוויון עד סוף שנת 2022, והאירו אף ידרדר מתחת לו בשנה הבאה. "אנחנו מתקשים לראות את הצד החיובי בעבור המטבע המשותף (אירו) בשלב זה", נכתב.
    הבנק היפני נומורה חוזה כי השוויון בין המטבעות יירשם כבר ביולי הקרוב. אנליסטים ב-JPMorgan צופים כי שני המטבעות ישתוו ברבעון השלישי של השנה הנוכחית.


    ראבובנק הזהיר כי "התחזית לגבי האירו קשורה קשר הדוק למחירי האנרגיה". על רקע זה, העובדה כי רוסיה הפחיתה חד־צדדית ובאופן משמעותי את אספקת הגז למדינות היבשת בימים האחרונים אינה מבשרת טובות למטבע.


    החשש: אירו חלש יגביר את האינפלציה
    לכאורה, אירו חלש הוא אינטרס גם של כמה מדינות מפתח באיחוד האירופי, ובמיוחד גרמניה, שנהנתה מהמנגנון של המטבע המשותף שפיחת "באופן מלאכותי" את המטבע של הכלכלה המשגשגת שלה בעשור האחרון, וסייע ליצוא הגרמני לשבור שיאים.


    אבל בתקופה של מיתון עולמי, וכאשר סין (היעד הראשון במעלה ליצוא גרמני) סגורה לרגל מחלת הקורונה, היצוא הזה אינו יכול לשגשג כמו בעבר. להיפך, המומחים חוששים כי התחזקות הדולר תביא להתייקרות משמעותית של היבוא לגוש, ועל ידי כך להעלאת האינפלציה. "אירו חלש מדי יפעל נגד המטרה שלנו להגיע ליציבות מחירים", הזהיר נגיד הבנק הצרפתי המרכזי.

    מקור המאמר: globes

    קישור למאמר המקורי
  • נתוני מסחר

  • מובילי צפיות ומעקב

    משתמש מספר עוקבים מספר צפיות
    תיקי מניות של חברי האתר
  • המניות הפופולאריות באתר

    דירוג שם מנייה מס' מנייה

    אין לך הרשאה

    אין לך הרשאה

  • תגובות אחרונות בתיקי המניות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות